Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 21312 ggr
Nordqvist
1

Bygga muskler träning - tips?

Ett litet ridhus, en omusklad häst och en ryttare som vill ha tips!

Hur bra är höjda bommar/cavaletti om man ska träna muskler?

Vilket är bästa sättet ett träna ryggmuskler?

Kan man träna muskler från marken?

Fler tips på hur man kan bygga muskler tages tacksamt emot! :)

ThunderClap
2

Bra att börja med; varför är hästen omusklad?

Allt beror ju på vad för muskler man vill bygga. En övning kan ju öven alltid utföras felaktigt, en övning ger inte det resultat man vill om den inte utföras korrekt.

Bästa sättet för hästen att träna ryggmuskler är ju att få de att börja använda sina ryggmuskler genom att gå i bra form. Så frågan är; varför gå hästen inte i en bra form?

Självfallet kan man träna hästen ifrån marken! Har man omusklad häst så blir det ju lättare för hästen då den inte behöver bära upp vikt. Är man desutom inte välidgt skicklig som ryttare och som de flesta normala ryttare; inte sitter perfekt så är det ju toppen för hästen att få arbeta fritt utan rytatrens fel.

Nordqvist
0

Den stod hos en fodervärd i ett stall där den inte trivdes och sen har den inte blivit riden på ett tag. Den har precis blivit igångsatt och är i kondition men fortfarande lite omusklad.

Han har svårt att lita på "att ta stöd i handen" och springer gärna med huvudet uppe i taket. Han blir bättre och bättre och nu när han rids mer och dessutom är han väldigt stark. jag känne rinte hästen riktigt, det här är bara vad jag hört av ägaren, så det är svårt att säga till 100% varför o.s.v…

Han brukar bli tömkörd, men jag är inte så haj på att tömköra (än!?), så kanske longering funkar då? Eller är tömkörning bättre? han går tydligen super när man tömkör!

WhoCares-01
0

klättra! det är det bästa tipset jag kan ge. då musklas hästen i nacke, rygg och rumpmuskler =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Nordqvist
0

#3 Tack! jag ska kolla upp om det finns några bra backar!! :D

ThunderClap
0

#2 För häst som inte är van att jobba bakifrån fram och komma fram till hand så skulle jag nog också säga klättra, är super för att få hästen att ta i bakifrån, höja ryggen, sänka huvudet och sträcka sig framåt.

För omusklad häst som inte vet hur man bär sig skulle jag inte höja bommarna, utan låga bommar. Är risk att den sänker ryggen mer med höga bommar eftersom den inte har styrka att utföra det korrekt, låga/markbommar däremot tvingar hästen att tänka på sina fötter och kan hjälpa den att runda överlinjen.

Jag gillar att skritta på lång tygel i skogen, alltså inte på stig, utan fritt i skogen där det är stock och sten och man ber den swinga på genom kroppen och tänka på vad den gör. Brukar göra att de tar i baktill och sänker sig framtill.

Tömköra är super för typ allt och är väldans mkt bättre än longering. Blir ju jätte bra för dig att lära dig tömköra med häst som vet hur man gör ;)

Zabbio
0

#5 Sänker sig framtill?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ThunderClap
0

#6 Menade på huvud-positionen.

Nordqvist
0

#5 Tack så mycket! Ja jag får lära mig tömköra ordentligt! Jag har bara tömkört inför inkörning och inte som träning, tror inte det är samma sak va?

Och så får vi köra markbommar då! Flört

ThunderClap
0

#8 Principerna är mkt detsamma. Enligt mig så är det svåra att hantera tömmarna och då borde du redan ha ett rätt bra system för det om du skolkört. Anders Eriksson har en liten bok som ger väldigt enkelt och tydliga instruktioner på ett grundläggande system, har fungerat super för mig som tränat väldigt lite för tränare med tömkörningen. Är sedan bara att testa sig fram som med allt annat, att prova göra något och se hur hästen reagera och hur det ser ut.

AnnaLundin
0

envis som en papegoja fortsätter jag att tjata om vikten av rätt foderstat… (i alla såna här trådar, det finns ganska många…)

Väldigt många hästar som är "omusklade" är såna där man ser att de är muskelfattiga över rygg och rumpa. Detta avhjälper man enklast genom att se till att den får sitt proteinbehov tillgodosett - analyserat grovfoder och uträknad foderstat är det bästa sättet. För denna avsaknad av muskelmassa beror minst 95% av gångerna av proteinbrist!

Om man börjar med muskeluppbyggande arbete på en häst med proteinbrist så kan det inte bli annat än fel. Proteinerna är musklernas byggstenar och utan byggstenar kan man inte bygga några muskler. Det som i stället händer är att hästen mår sämre i muskulaturen!

En häst som får tillräckligt mycket proteiner blir aldrig muskelfattig, även om den aldrig rids!

Foderstaten (proteintillförseln) ger muskelmassan
Arbetet ger musklerna styrka och uthållighet.

Nordqvist
0

#9 Jag får ta hjälp av ägaren, hon vet nog vad som funkar bäst på honom!

#10 jag tror han har en bra och balanserad foderstat.

AnnaLundin
1

#11 - det är jättebra om han har det.
Fast skeptikern i mig litar inte riktigt på det Tungan ute - är den utvärderad så att den verkligen passar honom? Vissa hästar har behov om inte följer tabellerna…

Men jag undrar - ser han kuskelfattig ut eller orkar han inte jobba som du vill? Eller vad är skälet till att du söker den muskeluppbyggande träningen?

Nordqvist
0

#12 Jag har bara träffat hästen och ägaren en gång och ägaren verkar vara en vettig tjej som enbart tänker på hästens bästa. jag har inte frågat om hon utvärderat o.s.v.. men jag tror inte att hon ger ponnyransoner o.s.v till honom. Jag vet att han stödfodras på sommaren för han har svårt att få hull, mer än så vet jag inte tyvärr… jo han får extra mat efter varje ridpass oxå!

Jo han jobbar så gott han kan, men det är ju såklart bättre ju mer man rider, som med alla hästar! Han har stått ett tag då ägaren fick barn och sen lämnade den till en "mindre bra fodervärd" (Hon trodde fodervärden var bra och litade på att h*n skulle följa kontraktet!) och nu har han precis blivit igångsatt. han har kondition, den tar tydligen aldrig slut, men dåligt med muskler!

Han är alltså inte helt muskelfattig! Men han behöver lite mer!

AnnaLundin
0

#13 - det handlar inte om att ge "för lite" mat, utan att maten han får kanske innehåller för lite proteiner så att han inte får sitt behov täckt även om han äter stora mängder. Är det lågt proteininnehåll i grovfodret så krävs att man kompenserar detta, med "rätt" fodermedel. Och jag vidhåller att jag tror att det är detta som är boven i dramat. Och det beror inte på att man inte tar väl hand om sin häst utan att man inte kan se på fodret vad det innehåller.

(jag har aldrig hört någon fråga om muskeluppbyggande arbete på en häst som är rund och fin pga bra foder, men otränad….)

Nordqvist
0

Som sagt vet jag inget mer än det hag sagt.. Han får lusern tror jag och jag vet inte om han får något utöver det!

AnnaLundin
0

#15 - då tycker jag att du ska kolla upp foderstaten innan du börjar experimentera med träning.

Att han får lusern säjer egentligen ingenting - man behöver veta mer än så: vad består överiga foderstaten av? hur mycket lusern får han?