Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4558 ggr
ebengtssson
0

Förgammal?

Jag funderar på att ta föl på mitt varmblod, men isf om 2-3 år när jag har tagit studenten och kan mer om fölning (går hästgymnasium) Men frågan är, är hon förgammal då? Hon är isf 15-16 år och det blir första gången…

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

viktoria91
0

nej, hon är inte för gammal. har för mig att hästen dock måste ha fått föl som ung för att klara av fölning sen eller om dte blir lättare. är inte säker på det =P

Tusen
0

Att vara förstföderska som 15 årigt varmblod är rätt tufft för stoet. Inget jag skulle rekomendera. Däremot brukar naturen vara så vist ordnat att om stoet är direkt olämpligt brukar hon inte ta sig eller kasta fölet om hon skulle bli dräktig.

Självklart är det väl inget som hindrar dig från att ta föl på ditt sto men jag skulle föreslå att du istället köper en unghäst om du skulle vilja vara med från början. Man kan t.o.m. tinga föl redan då de ligger i magen eller innan stoet betäcks.

sahara86
0

När den inte har haft föl tidigare skulle jag inte börja vid 15-16 års ålder. Håller helt med #2.

Minetta
0

Håller också med #2, eftersom hon inte haft för förut.

Elshira
0

Att ta föl i 15-16 års ålder är väll kanske inte helt omöjligt i mina öron (men jag skulle defenitivt inte tagit ett år extra ens), men i den åldern får man dock om hon nu skulle bli dräktig nästan räkna med lättare komplikationer. Hade hon haft ett föl tidigare är 20 inte ens något problem.

Man får se till att lära sig hur man hjälper till om det verkar gå trögt och veta att en veterinär säkert går att få tag på då det kan bli väldigt jobbigt för stoet.

Men över lag så skulle jag personligen inte tagit den risken om det inte var ett riktigt toppsto som har "allt", dvs bra meriter och en väldigt bra exteriör och psyke som det vore en skam att inte ta i avel. Men som sagt, det är en betydligt större risk.

Jag hade nog om jag varit du i första hand försökt ta ett annat sto eller köpa ett föl istället. Men om du absolut "måste" vara med från början så skulle du ju kunna leasa ett sto att ta föl på? Då får du ju ändå möjligheten att vara med från början.

Hakuna matata!

ebengtssson
0

okej, tack :)  Då ska jag inte ta något föl på henne, vill inte riksera något :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Lorita
0

Hästen är ändrar inte bäcken som hundar och människor så är stoet friskt så finns ingen övre gräns för första fölet.

Det är alltså inga becken förändringar på ett sto så man behöver inte ta ett föl före en vis ålder utan kan vänta med första fölet hur länge man vill bara stoet är friskt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Kimpa
0

Har också läst att det är större risk att det blir komplikationer både på sto och föl om det är en "äldre" häst som man betäcker för första gången.

Nu behöver det ju inte betyda att det var så, men kan berätta att en bekant till mig betäckte sitt sto vid 15år för första ( och enda )gången och hennes föl föddes blind på ett öga.

Lorita
0

#8 det är genetiskt eller en slump.

och om du på nätet läser om att man ska betäcka tidigt så utgår dom som skriver från hundar inte hästar.

Birke
0

#7 Så det finns i princip "ingen" åldersgräns (inom rimliga mått) för att ta ett första föl? Skulle så gärna vilja ta ett föl på mitt underbara varmblod, men nu finns inga möjligheter tyvärr, men kanske i framtiden och inte åldern ställer till problem.

Cezanne
0

Mitt halvblodssto fick sitt första föl som 16-åring, andra som 18-åring och nu är hon 20 och ska få sitt tredje vilken dag som helst. Har blivit dräktig på första brunsten, dräktighet och fölningar har hittills varit problemfria.

ebengtssson
0

#11 åh vad härligt att höra :D

satilaryttaren.se

Cezanne
0

Kan tillägga att den förstfödde dessutom fick diplom på treårstest så han är ingen dålig hästTungan ute Enda nackdelen är att han är lite liten, var 162 på treårstestet men kommer också från ett fäderne där man utvecklas sent-

sahara86
0

#9 Om jag läser eller diskuterar hästar och fölning utgår jag från att man pratar om just hästar, annars skriver man ju att man utgår från hundar.

Lorita
0

#14 många tror att samma gäller för alla djur men hästar förändrar inte sitt bäcken. Därfört tror och skriver okunniga om första fölet måste tas vid år XX men det finns ingen sådan ålder för häst.

Fidelia
0

Jag vet flera förstföderskor som varit 17år. Inga problem med vare sig dräktighet eller fölning.

Det som kan ställa till det på äldre ston är att de kan ha cystor i livmodern. De är ofarliga men kan göra det svårare för ett embryo att fästa. Det kan man lätt se med ett ultraljud innan betäckning.

Lizzied
0

Hej! Jag har ett sto på 13 år nu. Vill gärna ha ett föl efter henne. Hon är tyvärr en fånghäst och har haft en del problem för ca 2 år sedan, men nu mår hon betydligt bättre och är pigg som bara den! Hon har aldrig blivit betäckt förr, är det riskabelt med tanke på ålder och fång? Snälla svara!!

Sarah
0

Mitt sto fick sitt första föl vid 20. Inga problem och veterinären tyckte att det var ok. Förlossning och dräktighet gick som på dans och fölet och mamma mår super nu ett år senare.

Lorita
0

#17 inte på grund av ålder men fång bör du prata med en veterinär om, det är helt avgörande varför hon har fång.