Jag har blivit "mormor"!
Fick precis ett samtal från Marica, som har vakat hela natten och hela dagen över ett annat sto, som fått vaxproppar och de trodde skulle föla när som helst (deras två ston har gått runt en månad över tiden). Men än kom det inget och sen åkte hon hemifrån en sväng, och får samtal från personen som jobbar på gården att det är ett föl i hagen… Sylgjas föl. Så snabbt hade det gått, mitt på ljusa dagen och allt och bara två dagar senare än beräknat. 
Allt jag vet är att det är ett brunt föl, kön får jag förhoppningsvis reda på senare, när Marica kommit hem och ser lilla skapelsen själv. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

åh, så kul! Grattis :D
Medarbetare på Dressyr.ifokus
En söt liten pälsboll :)
Jag får säga grattis här med då! :D Och så får Marica skynda sig fram med kameran! :D

Grattis :)
Tack!
Håll tummarna för att det är ett sto också är ni snälla! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#4 - Står erbjudandet fortfarande kvar om att jag får fölet om det är en hingst?
Haha
#5 Det var bara om det var en fuxhingst, så det är redan kört. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Haha, vad tusan. 
Jag tror att det döljer sig en fuxhingst där under. Under fölpälsen. 
Ett brunt sto är det! 
(In your face, Maja! Det jag har sagt hela tiden…
)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Eyjafjallajökulla från Skogen! ;)
Men hjälp vad söt hon är… =)
biiiild alex! :D
Kan visa ett par som Marica tog för en stund sen, bara någon timme gammalt föl. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Grattis mormor, dom ser trevliga ut både barn och barnbarn 
naaaaww!!! henne ska du vara stolt över :)
#16 Tack!
Ska bli kul att se hur hon ser ut när hon blir lite mer stabil, känns lite svårt att döma utseendet så mycket nu känner jag. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Grattis. Vilken sötnos 

#19 hon ser ut att kunna bli lik sin mor, mycket kommer hända jag vet 
#20 Tack!
#21 Ja, hon verkar ha fått Sylgjas hals - lite kort och lite lågt ansatt. Men men, snyggt huvud och kanontrevligt lynne borde hon få, för det har båda föräldrar i alla fall!
Men det återstår väl att se om det ändrar sig. Sen är jag inte ett dugg ledsen om hon skulle både se ut och röra sig som mamma, för då hade jag aldrig avlat på henne. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

inte lågt ansat hals möjligen kort, bogen ska var 45 grader 
#23 Joo, lite?
Nä som sagt, föl kan jag inte bedöma det minsta, åtminstone inte när de precis ploppat ut. Så det får nog vänta ett tag. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

gud vad kär hon är på de två sista bilderna!
var ska hon heta? inte det där outtalbara namnet som juve skrev väl?
#25 Hihi ja, söt är hon så det räcker och blir över!
Nej, det är bara Maja som har knäppa namn i huvudet, och jag lovade henne en Eyjafjallajökulla om det visar sig att damen får sopntana utbrott som ingen är beredd på och som orsakar stora skador, då Eyjafjallajökull är glaciären med vulkanen som fick utbrott nyligen… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

ja just det… vilkne koll jag har! haha =)
Väldigt söt, man smälter direkt, och vilka söta bamseöron! :)
#24… titta på hur hon ser ut när hon är 10 dagar, det brukar ge en bra riktlinje för hur dom ser ut som vuxna. Håller med om något lågt ansatt hals…
Konstigt att hon är så långhårig, trots att det är maj nu. Tidiga föl brukar födas med lite vinterpäls… men islandsföl kanske är sånna…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

sicken sötnos :D vem är pappan?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#29 Det kanske var kallt i magen.
Nej men jag tycker också det ser lite väl långhårigt ut, dock har det vart kallt länge där de befinner sig (de stona Sylgja går med har gått över tiden en månad, antagligen pga vädret), så det kanske kan bero på det?
Ska komma ihåg det med 10 dagar! Kommer antagligen befinna mig på plats själv då också så det passar ju bra. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#30 Forkur frá Austurkoti.
Det här är för övrigt hans första svenskfödda stoföl. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

GRATTIS underbart att höra att det gått bra! 
Jag har fått höra att man ska titta på fölet när det är 3 timmar, 3 dagar, 3 veckor, 3 månader, 3 år. All tid där emellan är oväsentlig.
Grattis igen Underbart söt!
#33 Tack!
Haha jag får helt enkelt titta på hästen varje dag och gissa.
Näå, jag skulle tro att det är ganska svårt att säga allmänt när man ska titta på en häst, för det skiljer sig nog ganska enormt hur de växer… Men lite vinklar, halsansättning och sånt borde ju gå att se rätt tidigt i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Vinklarna från sidan ser man tidigt och det ser bra ut OK något kort hals och det kommer hon troligen behålla också men det ser bra ut med vinklarna. Halsen är rätt ansatt men kort
#35 Tack för ditt utlåtande.
Jag är absolut ingen expert, och verkligen inte på föl/unghästar, så kul att höra andras åsikter. Om du kollar på länken i #32, hur tycker du halsen på de hästarna sitter (fuxen samt den svarta på bilderna längst ner) i jämförelse med Sylgjas föl?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#36 det finns ingen bra bild från sidan men på bilden med hunden tycker jag att han också har en bra vinkel på bogen (ca45 grader)
den svarta är svår på den bilden och spelar mindre roll för ditt föl har en bra bog och ser ut att ha rätt vinklar bak från sidan.
#37 Ja okej, tack. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Stort grattis till en jätteläcker "Dotterdotter"
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Åhh, stort grattis! 
Jättefint föl! Rätt kön och allt med ;)
Med vänliga hälsningar
Chess
Tack!
Ja, både rätt kön och färg! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Grattis!
Men vad är det för fel på en fuxhingst??
kissmekate.blogg.se
#42 Haha ingenting egentligen, det var ju en sån jag betäckte med.
Jag ville helst ha ett brunt stoföl bara. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#43 okay :)
Men hon var jättesöt iaf :)
kissmekate.blogg.se

#35 Du menar att ett nyfött föl kommer ut perfekt och har alla vinklar som dom kommer behålla som vuxna?
Vilket absolut inte stämmer! Ett litet föl ligger trång i mammas mage och är ihop tryckt efter fölningen.
man behöver vänta tills fölet är ca 1 månad innan man kan se hur den blir på ett ungefär i vinklar. Det är så länge det tar innan alla senor och skelett har rätat på sig.
Kort hals skulle nog alla ha när man inte orkar hålla upp huvudet=)
#43 Det var en riktig liten goding du har fått GRATTIS!
#45 Tack så mycket!
Ska dit imorgon är tanken, så då kan ni få se lite torrare bilder sen förhoppningsvis. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#45 jag tycker grunden på fölet ser bra ut och själklart kommer den att utvecklas. Jag kan däremot inte hålla med om att mamman eller fölet har lågt ansatt hals, bogen ligger nämligen bra på båda två och jag tror fölet kommer utvecklas väldigt bra, troligen kommer inte halsen bli överdrivet lång men jag är övertygad om att vinkeln i bogen kommer vara kvar då både pappa och mamma är rätt vinklade.
Om du läste så ville jag inte kommentera svarta fölet, just för att jag inte såg säkert något (det är svårt på föl) och utan hjälp av mamma häst ännu svårare.
Alex föl har en mamma vid sidan som ger en ledtråd vad som komma skall. Jag tror på denna fölunge : ) så än en gång grattis till en fin fölunge och ett bra avelsarbete Alex
#47 Tack så mycket, Lorita!
Jag är nöjd för att ha varit första gången.
Jag hade ju självklart inte använt Sylgja i avel om hon hade haft några större brister, men man ska ju lyckas para ihop med rätt hingst också, samt ha lite tur på det. Och det verkar jag ju ha fått.
Sen har Forkur lämnat väldigt fina avkommor tidigare och det finaste fölet ägarna själva fått efter honom var med ett sto som var väldigt lik Sylgja. Så det kändes ju bra.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Stort grattis! En sån liten goding!