Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1579 ggr
emsems
0

bettdiskussion

ok enligt mig är 3 delat bett det mildaste för hästens mun, dels för att det inte klämmer som ett 2 delat, men ochså för att det inte blir en tagg upp i hästens gom.men sedan var andreas hesse här och hade träningar, och han säger att 2-delat är bättre än 3-delat? jag fattar noll? vad säger ni?

wewwa
0

Jag tkr oxå att tredelat är bättre, fast just nu har jag tvådelat på min pålle. Fundersam

Luthien89
0

Tycker också att tredelat är bättre :) Ligger an mkt bättre i munnen.

lisette
0

de kommer ju på saker hela tiden. när jag var liten och red brago så skulle man ha så tjockt bett som möjligt…

Gyllan
0

ja har rakt för att de inte rör sig uppåt i munnen,, svårt att förklara men hon har typ en punkt som gör ont och de gör inte lika ont,, veterinärena vet inte va dom ska göra åt den så de är därför den är där den är,, men de känns som sagt inte lika mkt för de inte rör sig,,

MiaMaria
0

Alla säger olika… 

Det gjordes en undersökning på Strömsholm med 2, 3 och oledat bett. Det va 20 hästar med i undersökningen, 11 dressyrinriktade och 9 mot hoppning. Ryttarna red med samtliga bett på alla hästar och resultatet blev väldigt jämt men det oledade bettet accepterade hästarna bättre och det tvådelade vad det mer problem med, dom accepterade det sämre. Så ska man gå efter det så är det oledade det bästa, 3-delat på andra plats och 2-delat på tredje plats. Har pratat med Anders Eriksson om det här och det finns även med på hans film som heter Utbildning och träning.

Själv tycker jag bäst om 3-delat och oledat, men trivs hästen med det 2-delade så klart jag använder det. På Musse gick det inte att ha 2-delat, han va för låg i gommen så det tog i där när man tog i tyglarna även fast bettet passade perfekt. Just nu rider jag på 2-delat mestadels men även rakt pelham ibland på medryttarhästen.

mazze
0

Även det skarpaste bett kan vara milt, det beror på hur man som ryttare använder det.

Gyllan
0

oledat är de samma sak som rakt,, (cp fråga kanske ) ;P hehe

MiaMaria
0

Japp det är det =)

emsems
0

hmm… får prva sig fram.. men skulle vara bra att veta

NinaToy
0

Jag har tredelat gummibett på min, funkar utmärkt!

1111
0

Jag skulle säga som så att du inte kan slå ihop alla tvådelade i samma kategori… Finns rätt många varianter på tvådelade med olika utformningar.
Sedan måste man tänka på att olika hästar är aningen olika utformade i munnen och att hästar är indivder som faktiskt har lite egen smak ifrån individ till individ…

Jag har personligen svårt att bestäma mig för om jag tycker tvådelat/tredelat eller oledat är det mildaste.

Jag skulle nog säga att oldeat bett blir lite skarpare eftersom det ger ett stadigare tryck på båda sidor och mer tryck… Ett bra tvådelat ger ju större anläggningsyta för trycket än vad det tredelade gör.. Det tredelade blir även det lätt som så att det trycker mer på tungan än ett tvådelat… Vilket ett oledat däremot gör mkt lätt.. Finns för & nackdelar med alla tre…

shirley
0

jag har hittat mitt bett! alla hästar i stallet njuter att de (pim, shirley, moye, fontane). även toppen å gizzmo….. tredelat koppar, mässing. (trefärgat)

gejsa
0

#12# Ha, ha samma här shirley. Mina hästar har också just det bettet.

MiaMaria
0

#12 o 13 Hade det på Musse oxå och det fungerade super.

Gyllan
0

vad är koppar bett bra för då?.. de kan väl ändå inte smaka nå vidare,,;P

Peppe
0

det brukar främja salivproduktionen eller nåt liknande vad jag hört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gyllan
0

vad är främja , asså ja kan inte sånt där,, frida hjälp mej ;P

1111
0

#15 Prova att stoppa något koppar-föremål i din egen mun så ska du se ;) Koppar ger mer saliv (främja betyder ungefär hjälpa/hjälpa en sak), får du för mkt saliv i munnen måste du siga lite och svälja det. Hästen tvingas därför välja mellan att suga åt sig och svälja allt saliv som kommer upp eller att bara gapa och låta det rinna ut. Ingen normal individ brukar välja det senare… = Du får en häst som suger på bettet. Tyvärr suger den inte ärligt på bettet…

Unlocked
0

Jag personligen föredrar tredelat framför ett tvådelat bett eftersom de tre länkarna ligger bättre med tanke på de förutsättningar som finns. När det tvådelade betslet ligger över tungan skapas en skarp brytpunkt som lätt trycker mot gomtaket..

..Men även ett odelat betsel är att föredra eftersom mundelen ligger mer stabilt och risken för klämskador minskar.

Oavsett vilken utrustning man använder är det alltid ryttarens inverkan via tygel som avgör hur hästen uppfattar signalerna samt om den får betselrelaterade skador eller ej.

Gyllan
0

varför ska den suga på de då? för att inte gapa eller? :S hehe  asså ja fattar lite men inte allt ;P tuggar den mer då ellr?

Murre_Uddiz
0

*putt*

halludu
0

Jag har pessoa och alla är verkligen såå emot det så man nästan bli lessenGråter