Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2870 ggr
Rafflan
0

Häst folk fixerade vid vikten?

Nu vet jag ej, men får liksom en orolig känsla av att häst-tjejer verkar väldigt fixerade vid att vara långa, smala och väga så lite som möjligt.
Vet hur många som helst sk duktiga ryttare, som inte ens kan lyfta en spånbal! Eller köra en full skotkära med skit uppför en liten ramp! Det är oroväckande…

Och en kompis till mig är 165 och väger 42 kg, i genomsnitt ska hon väga ca 60-70 kg. Dock kan ju så kan man ju inte alltid gå efter denna linje, men det verkar lite "modell" liknanade bland häst-tjejer, vem är smalast, vem väger minst osv, och det kan bli farligt, jag har klarat många sparkar pga att jag ha muskler. Jag väger dock mer och är kort, men ser lika smal ut som min kompis 165 ;)

Men det man borde gå efter är hur man ser ut. Tex en peronson på 160 cm som väger 55kg, är det 55 kg fett eller 55 kg muskler?

Kan ju inflikna att jag tycker allt för många häst-tjejer är för svaga, och borde träna mer. Men vet även imponerande starka folk, dem ser jag upp till, ditt vill jag nå ;)

Liiniz
0

Ja du det är inte alltid lätt att förstå den fixeringenObestämd Jag är också fixerad vid min vikt men jag är dock överviktig så det är en annan frågaTungan ute Något jag vet dock är att jag har väldigt mkt muskler under fettet (har haft mer innan när jag var som mest aktiv med ridningen) och det är jag glad över men det måste man ha om man ska orka bära 50kg havresäckar fram och tillbaka samt hålla i pigga hästar, min viktfixering är ju att gå ner i vikt till en hälsosam viktTungan ute Men det är kul att se ibland när sådana personer som du pratar om försöker bära en spånbal och inte lyckasTungan ute Som du säger kan det vara farligt att vara såpass underviktig och inte ha så mkt muskler, min pappa är levande bevis på att muskler är ett bra skydd. Han har brutit ryggen två gånger (detta är verkligen inget skämt, rätt otroligt) och går än idag, lite stelare än innan men han slipper rullstol eller död iaf. Läkare och sjuksköterskorna sa att det var tackvare hans muskler. Visst kan man bli skadad ändå men alltid bättre att ha lite kött på benen än bara skinnSkrattande

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Rafflan
0

#1 ja, hur många rid-tjejer skulle orka bära en 50 kilos säck igentligen? ;)

Visst, man ska vara normal viktig, men kolla inte på vågen, kolla på ens kropp liksom, då vet man om det är rätt. Många blir dock magra utan att själva se det.

ja träffa en som inte orka bal förut, hon var väldigt kul att kolla på, men nästan sorgligt, jag tycker en häst person iaf ska orka lyfta en bal.

Jag har fått sparkar på lår och underarm utan att få lite mer än en muskel skada, hade jag inte haft musklerna hade jag i bästa fall fått spricka i benet då dem träffa illa och hårt.

Har själva en kompis som blev anorektiker, och gick riktigt långt, och hon red, hade hon ramlat av hade hon nog brytigt vart enda ben i kroppet då hon inte had nåt naturligt skydd och blev benskör pga brist.

Så är rädd att det ska gå så illa för alla dessa viktfixerade människor som inte inser att dem är smala men behöver kanske lite muskler…

Lorita
0

Det är tyvärr inte bara häst tjejer som är fixerade vid vikt.

Sen märker jag en tendens att inte riktigt förstå vikt och hur lite volym det är framförallt om det är muskler.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alma-G
0

Många i min ålder är det (14 år), och vissa syns det på mer än andra. Såklart bryr jag mig om att träna och att äta lagom men även om jag skulle vilja bli pinnsmal (jag är kraftig & nöjd) så skulle jag faktist inte lyckas.. Tungan ute

Peppe
0

någon viktfixering har jag aldrig märkt Glad

däremot är många hästtjejer smala och taniga, jag vet inte varför eller om det bara är en slump. men det känns allmänt som att det är okej att hacka på dom underviktiga men samtidigt blir man halshuggen om man kommenterar någon överviktig….(syftar mer på hela samhället)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linnea
0

#5 Eller hur? "Du som är så tanig" eller "Du kanske skulle gå upp i vikt". Hade man sagt motsvarande till en överviktig hade man fått en käftsmäll. Eller alla närvarandes elaka blickar.

Som om alla smala själva har valt det. Jag kan inte hjälpa att jag inte går upp i vikt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Salish
0

Håller med er alla. När man håller på med hästar borde man väl ändå ha lite muskler så mycket som man bär. Eller borde bära.

Zadeira
0

Jag har aldrig i något av mina stall upplevt att nån brytt sig om vikten som så. Däremot har det alltid varit vem som skött eller ridit de bästa/finaste/svåraste hästarna osv.

Jag upplever inte att vikten i sig är problemet med stalltjejer, utan att det istället handlar om muskelmassan. Jag tycker att man fysiskt ska orka med även det tunga skitjobbet, oavsett vad man väger. Jag har alltid varit överviktig men också starkare än många av mina kompisar. Mitt mål är att fysiskt orka med även de tyngre momenten i stallet och då är jag av uppfattningen av att man behöver mer muskler. Alla tycker inte det.

Vi hade en tjej i min ridgrupp som var ganska liten och såg ut att väga max 45 kg, men i själva verket vägde hon 65 kg. Bara muskler! Så man ska inte alltid heller gå på hur alla ser ut. Under kläderna döljer sig ibland mer än man tror.

Rafflan
0

#3 Nej men just inom ridning där ditt utseende inte spelar roll utan hur du rider som är avgörande, där kan jag inte förstå att man måste vara smalare än stall kompisarna. I skolor är det ju ett enormt problem…

#4 Dom flesta vill väl vara smala, men vi måste veta vad som är hälsosamt och inte, din väg är ju den rätta vägen, mat och motion ;)

#5 Nja, dem över viktiga får ofta mycket skit endå medans dem taniga anses som normlat, man ska ju vara smal liksom. Dock har vi inget stop på hur smal som igentligen är okey. Sen kan man ju vara smal av olika orsaker, men det finns ytterst få orsaker att INTE ha muskler ;)

#6 ja är naturligt smal, kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt. Dock kan jag ändå bygga muskler, finns inte mycket fett på mig men en heldel muskler istället, tack vara att man fått jobba i stallet och rida "hårt" ;)

#7 ja borde bär är nog problemet ;)

Salish
0

Att många hästfolk inte har muskler kan väl bero på att de faktiskt inte håller på med så mycket stalljobb utan bara rider. Då kan man ju nästan undra varför de håller på med hästar. ;)

Gronstedt
0

#5-6: Jag antar att ni inte är så värst överviktiga någon av er? Om nu var det skulle ni veta att det är helt legitimt att

* vägra överviktiga personer vård och/eller medicin med hänvisning till deras vikt (även för åkommer helt orelaterade till vikt)

* med hög röst på offentlig plats tala om att en obekant person är äcklig, vidrig och inte borde få visa sig för anständiga människor

* med hög röst på offentlig plats tala om att en obekant person bär skulden till den ekonomiska krisen genom att avsiktligt sabotera sjukvårdssystemet

* offentligt klämma på en obekant människas kropp (inklusive delar som brukar anses privata) och kommentera den i nedsättande ordalag

* offentligt fördöma en persons hästägande som uppsåtligt djurplågeri med hänvisning till vederbörandes vikt

* med mera, med mera. För sådant utgår ingen som helst käftsmäll, kan jag meddela. Och omgivningens elaka blickar är reserverade för det äckliga fettot. Men ni talar kanske om vad som händer om man anmärker på en normalviktig person, det vill säga en som har en fungerande kropp med rimlig muskelmassa och därmed BMI minst 25-30? Det brukar ju kallas överviktigt.

Men visst är det märkligt att så många kan hålla på med hästar och stall utan att utveckla muskler. Min övertygelse är att det beror på att dessa personer följer nu gällande verklighetsfrämmande kostråd, som gör det omöjligt att bygga muskler.

Peppe
0

#11 jag tycker inte man ska kommentera någon, varken överviktig eller underviktig, eller av normalvikt heller för den delen. förstår inte hur du kan kalla det tillåtet i samhället, för det är det inte. inte där jag bor i alla fall! vad jag väger är helt ovidkommande

och alla dessa kommentarer om de som inte orkar bära så mycket tycker jag börjar bli för lite mycket nu. ni vill inte att man ska skriva "alla tjocka får skylla sig själva. dom borde sluta äta så mycket!", men att ifrågasätta varför de som inte har så mycket muskler håller på med hästar över huvud taget, skriva att de håller sig till verklighetsfrämmande kostråd, borde orka lyfta si och så mycket, och diverse elaka antydningar, det är helt okej.

Linnea
0

#11 Talar bara om hur det är i min egen bekantskapskrets. Vet att många överviktiga får kommentarer också.

Skynda långsamt så går det fortare.

Alex
0

Jag har aldrig riktigt upplevt någon extrem viktfixering i stallkretsar, dock kanske det beror på att jag under tonåren befann mig i stall med majoritet av vuxna. Sen att många är smala är jag mer benägen att hålla med om (de motionerar ju), men nog tusan har de muskler i alla fall (åtminstone de jag känner). Då det är minst lika mycket stallarbete som ridning…

Själv är jag 1.58 och väger väl runt 45-47 kg otränad (dvs när jag är utan muskler då jag inte tränar nåt alls Flört). Vad jag väger tränad vet jag inte, men när jag jobbade i stall bar jag 25 kg vatten i varje hand kortare sträckor utan större problem (50 kg alltså, mer än vad jag antagligen väger nu) och inte tusan såg jag större ut då… Vågen visade väl dock garanterat en del mer då än vad den gör idag.

Så jag tycker mest det är synd att folk är så fixerade vid vikten. För den säger så extremt lite i många fall egentligen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Gronstedt
0

#12: Hur mycket man "borde" orka bära är väl upp till var och en, men om man inte äter på ett sätt som gör att man kan bygga muskler så hjälper det inte hur mycket man tränar eller arbetar, man blir inte starkare ändå. Det tycker jag inte är en elak antydan, snarare ett tips om hur man kan bli starkare, om man nu vill det.

Peppe
0

#15 precis, det är upp till var och en. många av dessa smala hästtjejer kanske inte vill ha en massa muskler, det är deras/vårat val.

Liiniz
0

#2 Kanske inte så många som orkar bära en 50kg säck, men det finns dock många som klarar det, stallgörat gör en ju starkare än vad man kan tro iblandFlört

#5 och #6 Nu talar jag för mig sj som ÄR överviktig. Jag har inget emot att någon skulle kommentera min vikt då jag är väl medveten om det. Skulle de nu ljuga och säga "men du e ju inte tjock, bara lite mullig kanske" (vilket de flesta gör) så skulle jag ta mer illa åt mig då jag uppskattar ärliga människor mer. En ridlärare på en ridskola måste ju kunna neka en överviktig person att rida en häst som är alldeles för liten och jag tycker inte att en sådan sak är fel (ett exempel på att man får säga att vikten är ett hinder), skulle man kommentera nedlåtande för att få människan att må dåligt, då är det helt fel och det kvittar vilken vikt.

Jag tror att denna tråden var menad mer ur ett hälsomässigt perspektiv, inte för att trycka ner de som är undeviktiga. Min personliga åsikt är ju att det är bättre att ha lite mer kött (muskler) på benen än inget alls. Det är en stor fördel att ha det.Glad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ju livrädd för att mina 75kg är för mycket för travaren på 150 som jag rider.. :3 Trots att jag egentligen anser att hästar klarar merän man tror.. men att det skulle gälla min vikt, det finns inte för jagmåste ju vara smal..

Så det kan ju vara en anledning till att vissa vill vara smala - de kanske är rädda att få kommentarer eller nåt.

Sen tycker jag att kroppsformen på människor i allmänhet svajar väldigt mycket åt det trådsmala hållet. Skulle vara konstigt om det inte visades inom hästvärlden. Själv tycker jag inte att detär snyggt..egentligen.. ändå hade jag gjort mycket för att vara smalt byggd. (Förutom mina extra kilo så har jag ju en ganska satt och kraftig kroppsbyggnad. Jag kan inte gå ner i  klädstorlekar hur mycket som helst även om jag går ner i vikt och är 160cm lång.. för revbenen och hftknölarna krymper ju inte vid viktminskning.)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rafflan
0

Jag vill mest poängtera ur hälso synpunkt, man ska inte bry sig om vad vågen säger, kolla på din kropp istället, hur du ser ut.

Det är så viktigt att äta rätt speciellt, kan ju vara så att många kanske jobbar hårt i stallet och rider hårt men inte äter rätt å då blir man ju mager. Och Både överviktg och undervikt är farligt för kroppen och hälsan.

Det som gör mig rädd är tex "jag väger bara 50 kg" eller "jag ser tjock ut pga alla vinter kläder" inte bryr jag mig om ifall man "bara" väger si eller så, om det var vikt och längd i förhållande till häst man undra över, och sen så kollar jag sällan på bilder där folk rider om dem ser tjocka eller smala ut, det är väl bilden i helhet och oftast hästen som personen vill visa, inte deras vikt? Dessa kommentarer börjar undra om inte ridningen kan vara på väg in i "modell" vikts världen…

Lorita
0

#18 din häst klarar dig med lätthet så oroa dig inte för vikten och honom Flört

Det är det jag mena med viktfixering, man tror 70-80-90 kg är så mycket för hästen och det är det inte dom orkar mer än väl den vikten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Birke
0

Jag upplever hästfolk som rejälamänniskor:D Jag är 168cm och väger 65 :)

När man har häst är det självklart att man blir stark :)

Gronstedt
0

#21: Ja, tala om allsidig träning Glad.

Det är väldigt obekvämt att inte vara stark i ett stall (annars också, förstås). Hur stark jag är, speciellt i händerna, varierar från dag till dag, och mina "klena" dagar blir jag mycket frustrerad och förstår inte hur människor som inte klarar att bära 1 hinderbom eller 4 höpåsar står ut.

Jag har namn om mig att vara stark som en björn (stackars klen björn det är!) och ibland låter det som viss avundsjuka i kommentarerna, som om folk tror att jag stilar. I de flesta stall finns det nog fortfarande flest tjejer/kvinnor och ibland verkar det som om det är lite fult att vara muskelstark bland dem.

Hur man vill se ut och hur stark man vill vara är ju vars och ens ensak (både uppåt och nedåt), men jag för min del kan inte se någon bortre gräns för hur mycket muskler jag skulle vilja ha. Fläsk skulle jag gärna ha mindre av, men i fråga om storlek och vikt har jag inga hämningar utom lastkapaciteten på min häst.

Zadeira
0

#22, underbart skrivet! :)