Brännmärkta fjordingar?
Vet inte vart jag ska lägga detta inlägget.
Fick nyss veta att en kompis fjording verkar brännmärkt, har siffror på rumpan som nu syns när vinterpälsen släppt. Är på ena sidan av låret, tror det är vänster sida.
Någon som vet varför han kan vara märkt? Stuteri? Import? Skadad?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Är det ingen triangelmärkning så bör det vara stuterimärke. Har dock aldrig hört talas om att man brännmärker fjordingar. Hur ser märket ut?
Skynda långsamt så går det fortare.
jag har sett brännmärkta fjordingar förrut, dock länge sen men borde väll va stuteri.
Det är ingen triangel utan siffor
Kommer inte ihåg siffrorna nu men såhär ser de ut
123
456
Hästen är född 1989
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

är det siffor såm åste det ju vara en märkning från stuteri. kanske importerad`?
Om jag förstått rätt så är han född i Sverige, ekerö tror jag stället heter.
u. silva
e. peron
om det har något med saken att göra
Kanske är någon uppfödare i Sverige som brukar märka? Han är ju född 89 så det är ju länge sedan, nu brukar man väl inte brännmärka hästar mer än när de ska ha en triangel?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Kanse var det så att stuteriat fortfarande märkte sina hästar då, eller så har hästen kanske varit utomlans eller liknande och fått märkningen? Men tycker det verkar konstigt att det skulle vara siffror från stuteriet (man brukar ju ha ett märke istället).
Hästen har inte varit i något annat land där den har fått denna märkning kanske? =) *ingen aning*
Hakuna matata!

När blev det förbjudet att brännmärka i Sverige?

*dubbelt*
Fick nyss veta att sifforna är hans regnr. och han märktes 22/10-89 om vi förstått papprerna rätt. Finns intyg på att han är märkt men konstigt nog står det inget om märkningen i passet, bara något om oläslig märkning? Den är ju fullt läsbar
finns ju även papper på det…
Vad jag vet så har han aldrig varit utanför Sverige. Konstigt det här
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Bara en fråga är det inte en frysmärkning (Vit)
#10 Ingen aning, kan det ju iofs vara. Har börjat synas nu när vinterpälsen lossnar.
Här är en bild på märkningen, jag tycker inte det ser ut som en frysmärkning, de syns ju hela tiden?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Nej det där är nog en brännmärkning. Lite svårt när hästen är så ljus.
Jag tror numret är 081 028 har skrivit upp det hemma men är ju inte hemma nu
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#10 Jag tänkte som dig, idag är det ju vanligast med frysmärkning i.af. Men bara för 10 år sedan använde man ju fortfarande bränmärkning när man triangelmärker hästarna (gör man det idag? har aldrig sett någon häst med vit triangel).
Men annars fungerar jag bara - är det säkert hästen inte är importerad eller kanske varit utomlans? Har aldrig sett något stuteri använda siffror vid märkning (man har ju stuteriets symbol), men vet iofs. inte när man använder så stora synliga siffror heller. Känns inte som att det är svenskt (även om jag inte vet något om fjordingarna).
Hakuna matata!
#14 Jag har inga uppgifter om att han varit utomlands, tror att han bara varit i Sverige men ska försöka forska vidare på detta.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

eftersom det är förbjudet http://www.atl.nu/Article.jsp?article=50141 jag vet inte när förbjudet börjad gälla
-89 det är 21 år sen och jag tror det var förbjudet då också
Danmark har brännmärkt till ganska nyligen vet jag och bilden är en brännmärkning

I Danmark är det förbjudet sen den 1 mars. (vet inte om det är i år eller förra året)
#16 Vi fick en ridponny triangelmärkt för runt 10 år sedan och då var det brännmärkning som gällde.
Hakuna matata!