Nosludd till tävling?
någon som vet vad som gäller med nosludd på nosgrimman om man hoppar ponny på lokaltävling?
Läst tr, om hästens utrustning. Dock står det inget om just nosludd på nosgrimman. Dock att nosgrimmorna skall vara flata och av läder. men det handlar ju lix om själva nosgrimmorna? Så vad säger ni?? Får man ha eller inte?
@ hopptävling menar jag nu!
Jag måste bara fråga varför det skulle vara nödvändigt just på tävling? Skaver det (har aldrig varit med om det) är det ju bara att använda det hemma, en gång ibland lär väll inte orsaka något alvarlig skav? =)
Hakuna matata!
ärligt talat är det för snygghetens skull ;)
Vad sjutton vill man ha ett klumpigt nosludd på nosgrimman för? o.O Visst kan det väll vara sött i någon färg på grimman men att rida i?!?
Kan väll tänka mig att de kanske skulle vara tillåtet på hopphästar - men samtidigt så skulle jag kunna tänka mig det inte är det då det ju ger försämrad sikt för hästen och ska den hoppa är det viktigt att den verkligen ser vart den sätter fötterna!
Hakuna matata!

Jag har sett det på lokala tävlingar och Elit, så det är säkert tillåtet
Men själv tycker jag att det är ganska irriterande att rida i, men men, smaken är som baken 

#0 om du har nosludd på nosgrimman då minskar du hästens synfällt, du görsvårar för hästen att hoppa rätt…….så varför är min fråga.

Ja - man får tävla i nosludd, så länge det inte sticker ut mer än 3 cm. Så är reglerna. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Ja i hoppning brukar ju det mesta vara tillåtet men jag säger bara som Lorita… VARFÖR? o_o
Hakuna matata!
Jag kan nog svara på varför. Jag har en häst som alltid har nosludd på tävling. Den är väldigt tittig på saker på marken. Voliá minskad sikt, som en slags "blinkers" med andra ord! Det är även svårare för hästen att titta ner i hindret över hoppet och överhoppar sig då inte lika lätt. Detta är dock en ung häst, målet är såklart att nästa år, som 5-åring kunna rida utan luddet=) Hemma har jag det dock aldrig, träning som gäller då!
Jag tävlar alla mina tittiga/unga hästar med noslud då det är super bra, för att hästen ser bara översta bommarna och de tittar inte på allt som är underhindret utan de kan koncentrera sig på det som de ska göra vilket är att hoppa om man nu är på hopp tävling. Sedan har jag inte noslud hemma då jag vill att hästarna ska träna på det som är just deras svaghet. Sedan låt tjejen ha noslud om hin vill det bad om det svar inte om vad alla andra tycket om det. Ni som inte gillar noslud och tycket att det är dåligt ni kan ju hålla det för er själva. Tycker bara det är så himla tråkigt.
Man få rida med nosludd men det får inte sticka ut länge än 3 cm från hästens nos osv.
Det första man ska fråga sig är varför man använder det? :)
#12 det har hon redan svarat på
Det är aldrig fel att upprepa :) för att komma ihåg
Det är inte direkt smart att ha det eftersom att hästen då inte kommer att se hindret när den kommer närmare pga att nosluddet skymmer.
That that don't kill you can only make you stonger

Hm… så ni tror att hästen ska bli av med vanan att titta ner i hindret för att ni har nosludd? När är de dax att ta bort de och låta hästen vänja sig? Man lurar sig ju lite om man hoppar hästar med nosludd på tävling, det är ju på tävling du ska testa om det du tränat hemma funkar!

#16 Om du läser #9 och #11 så har de inte nosludd hemma, där tränar de för att få bort orsaken till att de behöver nosluddet. På tävling kan man behöva ändå, kan ju vara nåt som tar lång tid att arbeta bort. Funkar det inte hemma funkar det inte borta.
Skynda långsamt så går det fortare.