Tömköra
vill börja tömköra fontane nu, men har ingen som kan hjälpa mig så jag är själv…någon som har tips och råd hur man går tillväga då. Jag kan ju inte ge kommandon både framifrån och bakifrån samtidigt…. han kanske inte förstår vad jag menar när jag står bakom och ger kommandon

Om du är osäker så vänta tills du får hjälp!

jag är inte osäker så på själva tömkörningen, utan mer hur man gör när man är själv. Ska jag vänta på hjälp kan det ta lång tid….

känner jag vill komma framåt nu. tid för det…..
Har du ingen som kan hjälpa dig? Personen behöver ju inte kunna sådär supermkt, utan kan ju typ bara leda hästen..

jo, men det är som så att det ofta krockar med allt. jobbar inte jag så jobbar de och vice versa…många har ju egna hästar med så tiden finns ju inte alltid .tänkte frågat min sambo men han är nollställd med hästar. inträffar något vill man veta de hanterar det så det ej blir olyckor….

#5 hade jag haft tid hade jag hjäplt dig men måste verkligen träna mina egna hästar idag..

#6 det är det jag menar. Alla har sitt, därför är det bra om man klarar att reda sig själv också…;)
ingen som har några råd????

prova att tömköra själv.. går det inte så vänta tills någon kan hjälpa dig bara lite iaf..

Jag har samma problem som du Sofie,min nya häst är inte tömkörd o jag har tänkt o börja med det nu.. vore kul om vi kunde följas åt lite med våra hästar,jag är i ungefär samma stadie som du!!! Ha det bra//Kramar Ida

#9 du får flytta hit!!! Hi hi. pim blir nog glad att få hit sin gamle ägare också…..hihih

#10 hahaha det vore ngt.. ändå gladare skulle han nog bli om han fick flyan oxå,hahah
Jag och min kompis (hon gick bakom pållen som har blivit tömkörd ca 2-3 ggr förut, har fyllt 3 igår :)) hjälptes åt i söndags. Jag gick där framme. Sen när vi inte gick på volten intill hagen utan istället på en äng där jag red Kamé samtidigt gick d mycket bättre :) Och vi skritta bara, red/tömkörde även ut i skogen och där var han dubbelt så duktig och tyckte det var kul! =) (jag red då före på Kamé.)
Reagerade inte ens när 2 stora pållar som han inte kände gick förbi :) tog ett asstort skuttöver ett dike ;)
Och vi har aldrig tömkört förut :P fast vi fick lite tips.

Jag har sällan hjälp, så jag har helt enkelt fått jobba extra hårt själv när jag börjar tömköra hästar som inte gjort det förrut…
Har man en lugn häst som är välhanterad ifrån marken brukar det nästan alltid gå utan problem! Jag brukar antinge introducera det som övergång ifrån longering eller att leda ute på stigar hästen känner väll där jag börjar placera mig själv längre och längre bak.
Men då krävs det att hästen kan kommandonen på lina/vid hand tidigare och är tränad på longen eller för hand innan förstås.
Ta det lugnt, inte stressa, bara börja om om det inte fungerar. Vara tydlig, tänka innan på vad du gör/ska göra/hur saker kommer upplevas och fungera för hästen så ska det nog gå bra :) Så länge som man bara skrittar, gör halter och svänger är det inte alltför svårt :)

provade idag. gick sådär men ska nog vänta lite till. han blev nervös och osäker av att jag inte gick före….

Pim däremot var en riktig ängel idag när jag red……

#15 haha.. han kanske drog öronen åt sig nu när han kanske skulle fått bo utan sin älskade matte ett tag..
Skoj att det gick så bra iaf!!
Jag kanske kan ha tid att hjälpa dig någon dag med Fontane om du vill..

#16 ja vem vet…..han kanske förstod att han skulle flytta…..
Det får du jättegärna göra. Märkte han blev ganska osäker och ville jag skulle först….gick jag bakåt ville han följa efter mig…. säkert jag som gör MASSA med fel här nu….
Jag hade aldrig tömkört de första gångerna helt själv. Hästen blir ofta förvirrad och allt blir fel. Det är bättre att ge bra signaler från början.