Hästfolk = besservisar?
Ursäkta men arg å måste beklaga mig lite på alla dessa besservisar!
Som man kanske vill ge tips, råd eller t.o.m upplysa om lagen. Och vad får man tillbaka? jo dem vet minsan allt, kan allt, dem har ju hållit på med hästar i HELA 6 år. Ursäkta men skratt retande! Det finns så otroligt mycker att lära sig inom häst världen, olika sätt att träna och lösa olika problem, och massvis med olika utrustning på påverkar på olika sätt. Ingen kan vara fulllärd på allt och alla olika ridsätt.
Varför ska folk alltid veta att dem tror och kan allt? och varför alla dessa "jag kan NH" men som igentligen tror NH är när deras häst följer dem löst i bara grimma?…
Är det bara jag som tycker många häst folk är såna besservisar?
Dock e det ju inte bara inom häst världen, den är typ inom alla djurarter, ett annat extrem exempel är hundar. Alltid någon som kan å vet allt å vägrar ta åt sig tips från andra ;)

8-12 år då brukar folk vara "duktigast" och det gäller nog inom allt 
#1 håller inte med 15-25 så kan dem verkligen ALLT. inom avel, raser och alla olika ridstilar, å säger man att dem har fel så ligger man illa till ;P

10 år er en märklig psykologisk gräns det låter så länge…..vilket det inte är, det är då någonstans man upptäcker att man bara skrapat på ytan……skönt att ha haft häst så länge att jag klarar din 25 år gräns också 
Ja, det finns massor av besserwissrar som kommer och talar om att de vet minsan allt, kan allt och vill ge tips, råd eller t.o.m upplysa om lagen. Visst är det skrattretande! Varför ska folk alltid veta att dem tror och kan allt?
#4 ja men upptäcker man att dem bryter mot nåt i lagen, eller dem berättar att dem har problem med nåt med hästen. Är det fel att upplysa om lagen då, eller ge dem tips för deras problem.
Man behöver ju inte lägga fram dem på ett "jag kan och vet allt sätt", utan "visste du om att det är lag på att man inte får ha taggtråd som stängsel till hästar?" eller "ja om din häst är så känslig i munen som du säger kanske du kan prova gummibett eller bettlöst?"
Jag vet att vissa kanske lägge fram det dumt ibland.

jag försöker låta bli att ge råd till folk som vänder på allt och slänger det i ansiktet på en.
vill man inte ha råd ska man inte be om råd - man kan ju uppenbarligen allt redan och bör ju då också veta vad man ska göra med sitt problem.
det kan vara lite problematiskt/känsligt att upplysa om lagkrav; formulerar man sig lite, lite fel så kan det tolkas som "smäll på fingrarna", hur bra intentioner man än har.
jag tror på att det är en bra väg att skippa "det är lag på.." öht till en början, och istället fråga folk om deras val av ex. stängslingsmaterial. "hur tänkte ni.." snarare än "du vet väl om att.."
fast det är riktigt svårt ibland.. en del människor vill man bara trycka upp lag och föreskrift i ansiktet på, hur opassande det än kan vara..
medarbetare på djurskydd.ifokus
#6 tycker mest synd om hästen, om det är någon som sitter å sliter i ett pessoa vill man ju gärna be dem läsa på om bettets inverkan :/

#5 det är helt rätt att prat med djurägaren lyssna och förstå problemet innan man tex anmäler. Jag tror man kommer länger och det går fortare om man tar tid på sig och kommunicerar
Den dagen man tror man är fulllärd den dagen kan man börja med något annat för lärandet är ju en del av hästeriet
har jag tur så är jag bara halvägs än med mina år med hästar 

#7 istället för att be dem läsa på kan du ju själv upplysa dem på ett "fint" sätt. "jag satt och läste om den där typen av bett häromdagen.."
det är lite krångligt, lite bänt och ganska jobbigt att kringelkroka sig fram i hästvärlden (som innehåller många besserwissrar, precis som alla andra av våra husdjursägande vänner), men i det långa loppet kan det vara värt det.
lika ofta som det är en "all-knowing-idiot" så är det nån som har fått "rådet" att använda just den utrustningen/metoden osv.
din upplysning kan alltså vara en jättestor aha-upplevelse.
#9 jo men har hennes stora syster som tävlar hoppning i 5 år sagt att det bettet är bra kommer hon ju inte tro på den infon jag ger ;)

#10 jo. så länge som du kan ge relevant och saklig info.
att man är duktig att rida innebär inte att man per automatik är duktig på hästar/utrustning/metoder/utfodring eller vad det nu kan vara.
jag tycker definitivt att du ska försöka förklara detta för henne; men se till att du är bra påläst själv först; så att du kan förklara på ett bra sätt och svara på ev frågor samt motbevisa ev "sanningar".
#11 ja, det vanligaste svaret man får är ju att duktiga ryttare rider ju med det, så alla som anser att dem e duktiga ryttare anser då att dem kan rida med det :/

#10 vad är det för bett och vad vill du att hon ska byta till?
#13 var bara ett exempel, om man ser någon sitta å slita i hästens mun med ett pessoa vill man ju säga till.
Men då kanske ryttarens stora syster sagt att pessoan är bra, å då lyssnar hon ju troligen mer på sin syster än mig.
Liksom såna lägen är ju svåra.

#14 det stötte jag faktiskt på för inte så längesen, det var hästägarens tränare som sagt pessoa. Tyvärr efter lite prat så märkte jag att det inte skulle gå att övertyga som, men jag fick passat till bettet eftersom som inte kunde något, jag lyckades inte byta bett men jag fick göra så det gjorde minst skada på hästen.
En liten framgång, lite bättre men inte bra, jag tränar en annan häst i det stallet så jag hoppas att jag längre fram kan hjälpa hästen lite mer. Ibland får det ta tid att komma till målet.
#15 det jag mena, då vill man ju försöka upplysa om bettets inverkan, men som i ditt fall då tränaren sagt så och tränaren "kan allt" så tog hon ju inte ens till sig vad du sa. Hade hon gått hem och läst på datorn hade hon fått massor med mer information.
Sen är ju beslutet hennes, men då fick hon iaf veta den riktiga inverkan
Jag tror inte det finns fler besserwissers i hästvärlden än i andra sammanhang. Men det är väl dom som märks..
Finns fullt med ödmjuka människor i hästvärlden också, men dom reagerar man inte så mycket på. Känns som det handlar lite om mental mognad och uppfostran hur ödmjuk man är. Tyvärr är det inget som vanligtvis ingår i ridlektionerna, medan i andra sporter är det en större och naturligare del att aktivt jobba på det (såsom många kampsporter och lagsporter).
Det som förhoppningsvis lärs in är ödmjukhet mot hästen, men i individuella sporter är det inte ett måste med ödmjukhet mot medmänniskor för att lyckas.
Jag struntar numera i besserwissers, låter dom tro på det dom gör sålänge det inte skadar hästen. Skadar det hästen säger jag till, men hjälper det inte lägger jag ner och fokuserar min energi på mitt eget istället..
Mitt ordspråk om hästmänniskor är: "Det finns lika många åsikter om hur man ska sköta och rida sin häst bäst som det finns hästmänniskor, och alla tycker att det har rätt."
Dvs många hästmänniskor har svårt att lyssna på vad andra kommer med för råd och förslag, om det inte är så att de själmant bett om råd och hjälp. Alla är givetvis inte såna tack och lov, men visst har man stött på mer än en besserwiesser i stall.

#16 jag kommer möta dom igen och då prata jag lite och nästa gång lite till och sår små frön som troligen leder till förändring längre fram. Nu passar pessoat och det är en vinst bara det för ett illa tillpassat bett är absolut inte bra.
Man får ge och ta för att nå sitt mål, det tar tid och är bättre än att man låser kommunikationen, nu lyssnar dom på mig om hur det ska sitta, nästa gång kan jag be dom prova ett annat bett (bara prova)
Tyvärr är jag inte deras tränare och klart att dom lyssnar på den dom valt att betala, jag tränar som sagt en annan häst i det stallet.
Ja, besserwissar finns det tyvärr gott om. Det är så tråkigt när folk vänder och vrider på saker eller rent av pratar skit om andra för att själv försöka framstå som bra. Jag tänker alltid Sköt dig själv och skit i andra. Det blir inte enklare än så, självklart kan och ska man hjälpa till om det behövs, men med måtta och utan att smutskasta någon. Den dag man anser sig vara proffs eller fullärd är man ute på djupt vatten.

#20 du kan inte skita i djuret häst eller men man kan inte heller springa fram och säga "det du gör är fel gör så här" man måste bygga en dialog, en ge och ta situation, men som häst älskare har jag hästen bästa för mina ögon även om det kan ta tid att informera.
Jag pratar och låter det jag säger sjunka in, det tar rid att tänka om för alla och jag måste som informatör ge tid och vara beredd att hitta fel hos mig själv.
#21 Ja, jag håller med, jag pratar också med folk och har ett enormt tålamod för att förklara saker utan att varesej strunta i hästen eller låta felaktiga saker ske utan att ifrågasätta varför. Det försökte jag få in i "självklart kan och ska man hjälpa till om det behövs", men det kanske blev lite otydligt.
Håller med ts det finns gott om besserwissers inom hästeriet.
Det räcker att läsa lite på något forum för att konstatera det.
Har eget stall och gör så gott jag kan för att undvika andra hästmänniskor. Har enbart hästar för att det är just de jag vill umgås med. Inte intresserad av allt annat skitsnack och ryktesspridning som förekommer runtomkring.

jag tror lika mycket av problemet ligger i dom besservisrarna som står i andra änden, och talar om för alla hur dom ska göra! klart hästfolk är speciella, men jag tycker det är åt båda hållen och att äldre/medelålders är minst lika illa. dom verkar tro att dom har rätt att gå på de yngre bara för att de är äldre och så fort den yngre säger ifrån så är det en "otrevlig tonåring" dom har att göra med. ungdomarna har ofta en annan taktik som inte är lika rättfram, mer defensiva.
jag avskyr när någon medelålders kommer fram och tror sig veta bättre och inte har en aning om vad de pratar om. nu har inte detta hänt många gånger och inte alls nu på många år, men jag valde att helt enkelt vända dom ryggen och gå därifrån. när en tant kommer fram och säger till mig att jag inte ska rida med ländtäcke på min helklippta ponny när det är minusgrader, för att jag bara ska ut och skritta, då vill inte jag höra mer av vad hon har att säga 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#24: Jag måste säga att jag avskyr när någon kommer fram och tror sig veta bättre och inte har en aning om vad de pratar om, oavsett ålder. Visst, att upplysa om att taggtråd är olagligt är en sak, att lägga sig i hur jag umgås med min häst en helt annan, så länge hästen är glad och nöjd och gillar mig. Men det finns massor med folk som gärna talar om för andra att det bara finns ett rätt sätt, och det är deras sätt. Stallet min häst står i är dock välsignat fritt från sådana människor.
#25 Håller helt med.

#25 jag ville bara framhäva att det finns gott om äldre som "kan allt" också. jag har mer råkat ut för sådana än yngre. de yngra ägnar sig mer åt skitsnack bakom ryggen 
tyvärr finns det många bessernissar och det kommer man aldrig i från tyvärr :(
Själv är jag en person som gärna tar kritik, både bra och dålig för hur ska man annars lära sig, dock finns det många som behöver lära sig hur man ger kritik! Har pillat men hästar nu i 19år och känner mig i bland fortfarande som en nybörjare :) tror aldrig man kan bli fullärd inom hästeriet :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#27 Skitsnack bakom ryggen tycker jag är mycket värre. Har man något att säga är det bättre att ta det rätt väg direkt.
Jag vet att jag själv är dålig på att ge konstruktiv och pedagogisk kritik vilket gör att jag lätt tas på fel sätt även om jag nar något vettigt att säga.
Men själv tar jag emot alla tips man kan få och hade det inte varit för att man lär sig något nytt varje dag här inne på ridsport if så hade jag ju inte varit här! =)
Men vad det gäller TS så håller jag med, det snackas väldigt mycket bakom ryggen och är en allmänt dålig stämning inom hästvärden. Det är för mycket tävling om vem som är "störst bäst och vackrast" - medvetet eller ej. Sedan detta med raser - där är ju ens egen ras "alltid" bäst, men det beror ju på vad man börjat med och hur man är som person. Vissa vill ha "den perfekta hästen", medan jag själv älskar utmaningar.
Något annat jag skulle vilja ge lite kritik för är att "äldst vet mest", jag är själv snart 19 (uppfödd med hästar på egen gård) men vet ändå yngre/jämlika som kan mycket mer än mig. Samtidigt så vet jag att jag kan mycket mer än många sk. "hästveteraner" som är över 40 år fyllda.
Åldern borde vara obetydlig då alla har olika kontakt med hästar och har en helt annan förmåga att lära sig än andra. Öppensinnighet spelar ju också roll.
Och man blir framför allt aldrig fullärd!
Hakuna matata!
Ja jag tar också gärna emot tips och kritik, dock är det ju i slutändan jag som väljer hur jag gör.
Jag kan dock vända taggarna utåt när folk säger "du ska göra si eller så" nja, jag gör det jag tycker känns bäst för min medryttarhäst då det är jag (och ägaren) som känner honom liksom :)

Det finns besservisar inom allt. det där med NH tkr jag är ett begrepp som tolkas på många olika sätt. NH enligt mig är hur jag tolkar hästen och den respons jag ger, och tt jag behandlar den som en häst, inte att jag fården göra massa saker,
"Lyssna alltid på vad folk har att säga - fundera på det innan du tar till dig det eller förkastar det".
Alltid lär man sig något av att lyssna på andra. Även de som är yngre kan ha vettiga saker att säga. Ödmjukheten sitter tyvärr inte i åldern på personen.

#33 Har märkt att äldre människor är lite så där "Jag är äldre = har större vana = vet bättre än henne". Jag är inte helt liten (16år), men har mötts så o.O

Ju yngre man är ju mer fixerad vid ålder tycks man tydligen vara.
Sen kan man inte komma ifrån att efter flera aktiva häst år så har man mött problem, löst problem och misslyckats med problem = erfarenhet.
Sen finns det som som går igen livet som världsmästare och aldrig lär för att dom aldrig lyssnar på andra utan vet själv bäst.

#35 Hur då fixerad vid ålder? Förstog inte riktigt haha :P

#36 jag tycker mig märka en sådan fixering och inte fokus på kunskap.
#37 Jag tycker det är lika illa i alla åldrar. Yngre är väll lite mer "jag vet bäst daaaah" och ska visa hela världen det, medan äldre fnyser och tycker att man minsan inte ska lägga nästan i blöt ungefär, en och annan utställning är inte ovanligt.
Same shit - different name 
Hakuna matata!

#38 du har nog rätt det är nog personlighet, jag föredrar att bedöma någon efter kunskap och ödmjukhet inte ålder.

#37 Hm… ? Fattar inte :P Du menar att vi yngre bryr sig mer om hur gamla vi är, inte hur länge vi hållt på med hästar?
#39 Ja det är bra, synd att inte fler kunde göra så… 
Hakuna matata!

#40 ofta och det mycket beroende på att det händer så mycket i utvecklingen och livet under tonåren.
Så fort går det inte sen man liksom morgnar lite mer sakta, som tur är, man lär sig så mycket så enormt fort, under tonåren.
Men som Elshira påpekade så riktigt det är nog mycket personligheten också och inställningen till kunskap. Jag tror inte man kan lära utan att lyssna och av allas erfarenheter.

#42 Jag tror också det beror på i vilka kretsar man kollar.
Ja på ridskolan möter man allt för många "jag kan och vet allt…" iaf i min gamla ridgrupp kom det och gick folk genom åren och endel riktigt jobbiga människor. Sen pga skolan vart jag tvungen att byta ridtid och hamna i en vuxen grupp, så underbart. Visste dem har ridit 10-20 är mer är mig och därför en "aning" duktigare(har mer erfarenhet). Men dem är trevliga, vill hjälpa och ge tips på ett snällt sätt.
Så jag tror åldern spelar lite roll ;)

Jag håller helt med! Jag har ridit hela mitt liv, det vill säga 16 år, men jag kan låångt ifrån allt!
That that don't kill you can only make you stonger

birke skrev i inlägg #45
I "mina" kretsar är dom lesta jätte trevliga :) Visst vissa tror sig vara lite bättre än vad dom är, men är lika trevliga ändå. "Vi" är då härliga skogsmullar och ofta ridtravarfolk:D Hmmmm… Ursäkta. Något blev fel med texten haha :P
jag tog bort texten för den var enorm… =)

#47 (45) jag står i ett tävlingsstall och vi har trevlig stämning vi också, mycket tack vare stallägarens fasta hand så att säga
vänlig men bestämd, hon ger inga tillfällen för tjaffs utan går in själv och säger till om till exempel någon häst har för lite spån så ingen annan börjar leka boss
sen att man inte gillar alla i stallet är ju en annan sak, men det har aldrig varit något tjaffs under de 1,5 år jag stått där eller spydiga kommentarer.
vi är 7 tjejer under 20 år (tonåringar för er som vill) och 3 som är över 30, inkl. stallägaren.

#48 Enligt mig är det viktigaste i ett stall en bra stallägare. Alltså en som sätter upp regler och ser till att dessa följs och reder upp tjaffs och annat så att det inte blir några bråk och skitsnack. Det värsta man kan råka ut för i ett stall är en ägare som struntar i inackorderingarna och låter de sköta sig själva. Då är det alltid nån som börjar bossa utan att de egentligen har rätt att göra det.
Skynda långsamt så går det fortare.

#49 ja jag har stått i båda typerna av stall… föredrar helt klart det med engagerad stallägare. det andra var rent vidrigt och drev mig till att sälja hästen och sluta rida.
som tur var stoppades försäljningen i sista stund, annars hade kusen bott 40 mil härifrån nu.

#47 Tack, vet inte vad som hände :P

Det är ju en allmän sanning att det inte finns värre människor än Häst och Hund folk…och ja kanske är de så, alla har lärt sig att stå på sig och ha åsikter omkring sina älskade djur. Men de kanske också är en fördel att de finns så himla många starka röster inom dessa kategorier!