Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1972 ggr
jackiejohn
0

Ny häst!

Nu i veckan (vet inte vilken dag än) så hämtar jag en ny häst som jag ska ha på prov i 2veckor så får vi se sen Glad

Det är en Varmblods travare vid namn Sampdoria född 2001 och har superfin stam. VÄRD ATT AVLA PÅ!

e: Spotlite Lobell

u: Vicky Titan

Välriden och i topp kondition, startad och har sprungit in ca. 50 000:- 

Kan bli het om man hetsar henne och taggar henne mycket men inte svår hanterad kan få ont i framknöna om hon blir körd för hårt, just nu rids hon varje dag i några timmar.

Har inte kollat på henne utan hämtar henne som sagt nu i veckan och har henne i 2 veckor sen bestämmer jag mig om jag ska behålla henne eller inte Skrattande 

Känns lovande iaf! Sen vet man ju aldrig hur hon är i verkligheten och hur hon går ihop med mina hästar…

Återkommer när hon har kommit hem! Cool

MissisM
0

Spännande :P

BeatriceHolmberg
0

Säger som #1 , vad spännande :D

jennyliljedahl
0

Håller med #1 & #2 :D

Jag hämtade också hem min första häst utan att ha sett den, dock var det en släktings häst så jag litade på honom, bättre häst kunde jag inte fått!

Hoppas allt går som det ska för dig också, lycka till :D

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

_Jag_
0

vem är morfar? :) Har själv ett sto efter spotlite :)

Linnea
0

Kul att få en ny häst! Däremot reagerade jag på en sak du skrev. Hon får ont i framknäna om hon körs för hårt. Vad är för hårt? Borde du verkligen avla på en sån individ? (Vill inte vara tråkig men tänkte bara =).)

Skynda långsamt så går det fortare.

Alma-G
0

Vad kul.. har nog samma känslor som dig =)

Cilla89a
0

#5 hästen kanske bara har ett dåligt knä, behöver ju inte betyda att det skulle vara ärftligt.
Kul för dig TS :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

740tjejen
0

Roligt med nya hästar i samhället. :) Själv är jag på hästjakt men går trögt. Lycka till och hoppas ni trivs ihop.

jackiejohn
0

4# Morfar är Caligula III :)

5# Prata med ägaren igår och de är inget som är ärftligt  :)

De ska bli jätte kul, hämtar henne på lördag förmidda! :D

Invisible
0

Grattis, vad roligt! Men jag funderar också på det där med "framknät"? Det är kanske inte ärftligt, men det kanske påverkar eller kommer i framtiden påverka hästen, att den får ont vid belastning och i ridningen. Jag skulle vara väldigt försiktig och noga kolla upp hos veterinär, särskilt om det gäller carpus. Vad vill du göra med hästen? Iom att den har skador på frambenen och reagerar vid hård körning (vilket då antagligen blir en tuff belastning på carpanleden), så kanske den inte kommer palla hårdare arbete, tex hårdare och krävande dressyrpass och framför allt hoppning. Det är inte roligt att sedan stå där med en häst som har ont och behöver behandling, när man från början skulle kunna undvika det. Det är väl trots allt en bästa vän man söker, som ska vara frisk och kry, och finnas där i flera år framöver.

Nu har jag ju inte alls sett hästen, utan går efter egna erfarenheter och funderingar. Det jag skriver kanske inte alls stämmer överrens med hur "din" häst reagerar på arbete, eller hur denne är i kroppen. Men mitt tips är att vara försiktig, nogrann och kolla upp ordentligt om köp skulle bli aktuellt.

Lycka till! :)

Linnea
0

#9 Så bra, alltid värt att kolla upp före =) !

Skynda långsamt så går det fortare.

Lindbygarden
0

Kul! Ser fram emot bilder sen!

jackiejohn
0

10# Ja är allt obeservant, ska förhöra mig ordentlig imorgon när jag hämtar henne, Hon rid i hoppning/dressyr varje dag i ca 2h (hårt) utan problem men ska kolla upp detta mer! För jag vill absolut inte köpa nåt som inte håller… Tanken är ju liksom att ha som ridhäst och träna med möjligtvis ut och tävla men då ligger min andra häst före.

11# Ja, absolut :)

12# Ska bli en liten bildbomd har ja tänkt :D

jackiejohn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är skönheten! Cool 

Nåt så FRUKTANSVÄRT lugn, helt otroligt…de 'garen sa stämmer verkligen.

Hon litar till 110% på den som rider/kör henne även om hon inte känner ryttaren/kusken Förvånad Hon är nåt så fruktansvärt lugn och inte alls svårt hanterad! Visst testar hon lite och kommer med all säkerthet testa oss mer.

Vi hämta henne i lördags och idag, måndag så red vi Doria och Jackie ihop helt utan problem Glad 

Det ser lovande ut, men hon är i huvudsak till min mamma som vill börja rida igen och vill då ha sällskap av mig och min Jackie men självklart kommer jag rida denna skönheten oxå Flört 

Red henne igår och idag, trava henne idag och herrejesus vilket steg hon har, Fruktansvärt go trav!

Bilden är på mig och Doria Skrattande

jackiejohn
0

En till :)

jackiejohn
0

Sista ;) Har inga bilder från hagen än men får väl ut och fota dom "små" liven ;) Hon är 158 i manken och mitt andra sto ca 152 men j'klar vilken skillnad de blir :S

740tjejen
0

Härlig hon såg ut. Grattis till köpet.