Stark häst och svag ryttare! ;)
Jag ska börja rida ett fullblod, en gammal galoppör, som är väldigt stark i munnen. Jag är rätt så svag och otränad just nu då jag har haft uppehåll i ridningen i över ett år nu.
Så jag vill gärna ha lite tips på övningar och liknande på hur man kan få hästen mindre stark och mig lite starkare! 

Leta reda på en riktigt bra tränare, ridning är ingen styrkesport det är en tekniksport.
Nej men jag tänkte på träning man kan göra hemma! För att bygga muskler. Och tips på lättare övningar eller något för att göra hästen mindre stark. Känner inte att jag behöver lägga ner en massa pengar på en tränare som lär mig några tips när man kan få det gratis på internet! ;)

#2 du kan inte få det gratis på internet, du behöver någon som ser och som säger när det händer.
Det är frågan om känsla, få förhållingen rätt, få eftergiften rätt, det är ridning.
En häst kan dra 500 kg i munnen det kommer du aldrig kunna träna uppdig till att dra emot, då behövs teknik inte styrka.
Jag tror inte riktigt du förstår vad jag vill få fram.. För jag ska kunna använda tekniken måste jag ha muskler i armar och resten av kroppen (D.v.s för att kunna rida öht!!) och det är DET jag vill träna upp eftersom jag inte vill ha en sån träningsvärk (Som jag har nu!!) varje gång jag ridit!
Och jag fick ett tips om att ha hackamore på en stark häst, så det kanske jag kan prova!
men tack för tipsen!!
Skit samma, jag googlar istället! Tack så mycket!

Har du träningsvärk i armarna efter att ha ridit är inte problmet för svag rytatre utan fel i kommunikationen, som Lorita säger, ridsport är en tekniksport inte styrkesport ifrån ryttarens sida. Har du träningsvärk i armarna är inte problmet att du har för svaga armmuskler, utan att du använder fel teknik för att bromsa/hålla i hästen.
Jag kan rekommendera Sally Swift's böcker och Susanne von Dietze's bok, båda är bra för att lära sig både bättre teknik att rida med och massor med torrövningar med hur du ska använda din kropp när du rider och därigenom vad du behöver träna.
Ska man träna något vid sidan av ridnignen så är det normalt sett kondition, dvs typ springa och bål-stabilitet och smigdighet, finns gym-övningar för sådant och typ pilates är väldigt bra.
Att betsla upp med hackamore lär inte dig själv att rida mer korrekt (dvs sluta bromsa med armarna) eller skolar hästen till att lära sig gå lugnare.
#7 jag får träningsvärk av att bära min dotter… Bär jag henne fel då? Jag får träningsvärk av att hålla upp armarna för länge. Håller jag dom fel då? Jag får träningsvärk av att bära hem matpåsarna när jag handlar, bär jag dom fel då?
Självklart måste man väl ha lite muskler!! Jag VET att tekniken är grunden, men tekniken ger ju inte ett skit om man inte kan kontrollera sina armar och muskkler (Sitsen - rygg, mage o.s.v..) är man helt omusklad kan man ju inte använda teknikerna!
Eller har jag fel? Isåfall kan jag ju börja rida stenhårt nu på en gång och skita i träningsvärk för sån får man ju inte om man rider rätt!
Ja du TS det krävs ju en viss fysik av ryttaren, efter att vart konstant sjuk i över 1 år och knappt kunna rida, och sen börja rid lektion, ojojoj, låren, rumpan och magen fick bygga muskler så det hette duga haha XD
Man ja det krävs en viss fysik för att kunna rida ordentligt.
Det jag gjorde var att träna upp mig under ridningen för då fick jag ju exakt rätt muskler ;)

att bära dottern är styrka att bära mat kassar är styrka att hålla upp armarna är styrka att rida är teknik.
#9 TACK! Ja jag fick sån träningsvärk efter 30 min ridning i fredags att jag går (Ursäkta) som en nyknullad hora! D.v.s bredbent! haha! Axlarna är ömma… jag hittade jag en sida där man fick tips att träna upp ridmusklerna som jag tänkte försöka mig på!
#10 inga kommentarer….
men det blir ju endå ett moment man gör , man håller armarna i en onaturlig ställning under en längre tid visst kan man då får träningsvärk. folk som spelar tvspel kan få träningsvärk och det är en tekniksport inte styrka ;)

Att träna t ex pilates eller liknande där man tränar hela kroppen är nog bra som komplement till ridningen då ridningen och stalljobbet lätt kan ge sned träning och slita på kroppen… Springa för kondis och gymma är väl också ett alternativ. Men det är väl många som rider som blir starka i magen, men ej i ryggen och därför sliter ut sig.. Så testa att träna nått som ger bra allroundträning, gärna som fokuserar på liksidighet osv så kan du nog ha stor nytta av det i ridningen också med tanke på kroppskontroll och sånt.
Ridning kräver rätt fysik och balans.
klacksparkar, framåt eller bakåt, är ju 2 övningar som oftast barn får göra som kräver bra med armstyrka ;)
Och även kaptensvändning kräver en gnutta fysik ;)
Jag håller emd om Lorita med tränare för att hitta tekniken att rida honom utan att han blir för stark, samtidigt som du tränar dig fysiskt.

#8 Rid lugnare pass till att börja med. Stretchar du? För har du lår-muskel problem så är det antagligen stretching du behöver främst.
I övrigt tycker jag att Lorita besvarat bra.
#12 Du ska inte hålla armarna i en onaturlig eller spänd ställning…
#16 hur ofta går du som du rider? jag menar man har alltid ett motstånd om du inte rider med lös tygel. man behöver inte spänna sig men när du lyfter armarna jobbar dina muskler, eller dina kanske hänger längst sidan medans du rider :P
#12 Ja precis! :)
#13 Pilates! Att jag inte tänkte på det!! Blir att sno mammas boll i helgen då! ;) Kondis för att springa har jag inte än! haha !men jag powerwalkar några gånger i veckan så snart kan jag nog jogga kortare sträckor!
#14 haha det minns jag får när jag var liten! Får prova det! tack!
#15 Jo en tränare ska jag ha så småningom, men jag tänkte på småtips, som att lirka med tygeln eller använda andra bett o.s.v…
#16 Stretchar gör jag inte….
Borde kanske börja med det, men ibland blir det ont om tid direkt efter….
Nja, lite onaturligt är det väl att hålla upp armarna i den ställningen? Det är väl inget man går runt och gör varje dag naturligt? Eller? Spänd ska man ju såklart inte vara, men just den vinkeln på armen är ju inte naturlig?!
#18 ja specillet när man inte gjort det på ett tag, kroppen anpassar ju sig men dom första gångerna kommer musklerna arbeta vilket kan leda till träningsvärk :P behöver ju inte gälla alla
Jag tror att det viktigaste att träna upp för sin ridning är stabiliteten i kroppen, dvs rygg och mage (nu rider jag inte aktivt längre, men håller på med en annan sport där hållning är mycket viktig) Inne på hälsa.ifokus finns det lite tips på övningar man kan göra hemma.
#19 jag ska precis börja rida och har bara provridit hästen en gång än! Och nu fick jag en sån träningsvärk att jag knappt kom ur sängen! haha! Så därför vill jag träna lite emellan så jag inte tappar formen! Kommer rida minst två gånger i veckan. Så jag tänkte om jag rider 2 dagar så kan jag träna 1-2 dagar hemma! :)
Men tyvärr så fick jag inte så många tips…. För man behöver tydligen inte muskler för att rida…. Synd för min kompis då som ser ut som en bodybuilder för att orka rida sin stora häst! Då har hon tränat HEEEELT i onödan!! ;)
#21 Jag misstänker att när du sa att du ville styrketräna för att kunna rida en stark häst att många kopplade att du ville ha armstyrka för att hålla i hästen och skulle det varit det du ville hade det ju inte varit riktigt rätt.
Däremot kan man behöva kompletterande träning för att få bättre hållning (och rida bättre, orka mer mm). När min syster red som mest så tränade hon även kickboxning och hon tyckte att hennes ridning blev bättre pga den extra träningen.
#22 Nä inte för att hålla emot hästen, men för att orka rida den! :)
Jag ha tyvärr inte tid att träna någon annan stans än hemma. men Pilates som jag fick tips på verkade som en bra träning så det ska jag tipsa och lite styrketräning som jag hittade på google/hipson! :)
Nu har jag inte läst igenom alla inlägg tyvärr. Jag förtår att du vill träna upp dina muskler så att du har en större chans mot en häst som stark och frisk (frisk inom galoppen innebär inte bara frisk hälsomässigt men pigg också. jag menar pigg i detta fall). Musklerna kommer med tiden, jag tycker att borde fokusera på saker som kan hjälpa dig NU medan du håller på att träna dina muskler. Jag har ridit galopphästar och fd galopphästar så jag vet hur det kan va och det bästa tipset jag kan ge dig är att du ska använda din vikt (inte i MUNNEN)! Börjar hästen bli pigg och stark, gör dig då så tung som möjligt, luta dig lite tillbaka och håll händerna NERE! Jag tycker aldrig att man ska försöka bli starkare för att rklara av att rida en häst, lär dig tekniken och testa dig fram till det som funkar. Galopphästar blir ridna lite annorlunda, läs på lite om det och försök komplettera det med "vanlig" ridning.
PS! Jag vet många "svaga" personer som har lyckats väldigt bra med att rida väldigt starka hästar! KLarar de det så kan du klara det, man ska bara våga prova sig fram istället för att tro att allt kan lösas med att dra i tyglarna (som kan även ge motsatt effekt av den man ville ha)
Just för träningstipsdelen: Burpees är rätt bra (jävligt jobbiga dock men man kan ju ta det lugnt till en början), stolen (en klassiker för oss ryttare
), yoga (bra för både styrka och hållning), pilates som de har sagt innan. Det finns jättemkt övningar som man kan göra hemma, tips kan du hitta lite under viktminskning.ifokus och jag har för mig att antingen galopp eller engelsktfullblod.ifokus har en artikeln om bra tips på hemmaövningar för ryttare. Iform.se har jättemkt träningstips.
PS! Såg nu att du inte ville bli starkare för att hålla emot utan för att ORKA rida
Ett tips för joggingen är att köra det i intervaller, gå lite - jogging - powerwalk - jogging osv. =)
#25 tack så jätte mycket! Jätte bra tips!
Ska kolla upp lite där överallt! 
#21 Tänk också på att man får muskler av att rida, det är kämpigt de första gångerna, för alla 
#26 Det var så lite så
Har inte läst alla inläggen men jag var i din sitts för ett tag sedan fast jag rider flera olika hästar, massa träningsverk i början :)
Har du en stark häst så är mitt tipps en stadig hand och att du rider frammåt med mycket ben och rumpa, fullbloden som gått löp är ju oftast "starka" (skadade) imunnen och ju hårdare man tar eller drar ju snabbare och sämre går de.
Lycka till :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#27 jo jag vet, men det är så jobbigt att gå med extrem träningsvärk i början så jag vill balansera upp och träna lite hemma oxå! 
#29 Tack! När jag provred nu så försökte han stick med mig i traven redan men då lirkade jag lite med innertygeln och ställde honom ordentligt (Nästan för mkt) i hörnen och gjorde mycket volter! Fick beröm av ägaren för att han inte stack med mig!
Min rumpa ja.. Den brukar bli lite spänd när jag blir osäker…. Vilket leder till att jag spänner benen oxå! Det kanske jag ska sluta med! haha!
#30 jag gör likadant när jag känner mig osäker men tyvärr blir det bara värre då :) Nu när jag rider olika hästar brukar jag försöka att påminna mig själv om att slappna av och hålla om och så fort jag slappnar av går det mycket bättre :) en häst som försöker sticka med dig ska du bara hålla om mer och fortsätta driva frammåt nedåt så h*n inte får en chans att pysa iväg, mycket halt/skrit och halt/trav så den verkligen lyssnar på dig och träna allt 100 gg som du känner dig osäker på så du blir säker på det (så slappnar benen av) Blytyngder i rummpan när h*n vill öka och du inte vill det :)
Lycka till
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Min mammas kompis sa en gång till mig: "Tänk dig att du är Dolly Parton i tuttarna och Stig (Hennes man! haha!) i rumpan! Det brukar jag försöka tänka på ibland, men oftast (Nu när man blivit gammal och feg!) glömmer jag bort det tyvärr..
Men andas har jag däremot lärt mig att göra nu! haha! Det glömde jag ofta förr!
Jag blev lite nyfiken, vad heter fullblodet??
#33 Goldhunter xx
Super fin och mysig!
#34 Va kul att du trivs med honom
Här är en länk till den artikel med lite bra hemmaövningar (om du inte redan hittat den). Lite fler tips på övningar:
Ligger ner på rygg, ena benet böjt och det andra för man ner mot marken (rakt ben) sen upp igen till en 90graders vinkel.
Stå upp rak i rygg, ha en stol bakom sig där man sätter upp ena foten, sedan böjer man upp och ner med benet som inte är på stolen.
Ligg på sidan på golvet och stöd dig med underarmen. Det undre knäet är böjt, det övre sträckt. Tryck ner det undre benet i golvet och lyft upp höften till en rak linje. Håll 3-4 sek innan du släpper och upprepar.
Utfall. Cykel med vrid. Jumping Jacks.
Bruce lee: Stå i boxarposition med fötterna i höftbredd. Böj benen och sjunk så djupt du kan. Res dig upp och sparka sedan rakt fram med höger ben. Upprepa med vänster ben. 30 sek per ben.
Kålmasken: Placera dig i armhävningsposition. Gå fram en bit med fötterna och lyft upp bäckenbenet så att rumpan putar upp. Pressa dig framåt och sänk bröstet tills du nästan nuddar golvet, något framför dina händer. Pressa upp armarna tills de är raka samtidigt som du håller ner höften. Gå sedan tillbaka steg för steg till utgångspositionen. Upprepa i 30 sek. (tränar nästan hela kroppen)

#35 Oj tack så jätte mycket!!!