Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 2437 ggr
Gronstedt
0

Självbevarelsedrift i frihet?

Hur bra är hästar på att inte gå på fel ställe och råka illa ut? Jag ska stängsla en hage jag arrenderat, vilken gränsar till mark som jag äger. Mellan de två områdena går en å med en hög, brant bank på "hagsidan". Åbottnen är nästan överallt så stenig att det är svårt att gå i ån, men det finns ställen med sandbotten där de kan gå fram och dricka. Banken sjunker mot änden av hagen och där finns en bro. På ett ställe i hagen är det sankt (dock inte så att en häst kan gå ned sig) när det regnat.

Kan jag sätta stängsel runt "ytterkanten" av hela området och räkna med att hästarna inte kommer att drulla nedför slänten, försöka gå över ån och vricka sig på stenarna eller klafsa ut i geggan? Eller ska man stängsla in/ut/bort alla läskiga saker? Och bara göra en "gång" över bron och "gångar" fram till ån där det är lämpligt att gå och dricka?

Alex
0

Jag hade absolut låtit ån vara i hagen om jag var du. En häst ska inte vara så korkad att den går på farliga ställen, de brukar ha väldigt bra koll på vart det är säkert och inte. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

kan bara berätta om en häst här i byn som gått i samma hage i flera år, det går en bäck i kanten av hagen och det saknas staket där. bäcken är ca 1½ meter nedanför marknivån och hästen lyckades trilla ner där. fråga mig inte hur bara.

hästar lyckas med saker man inte tror de ska göra, jag hade inte tagit chansen.

Zadeira
0

Enda gången jag skulle kunna tänka mig att det skulle kunna bli problem är om hästen blir ordentligt skrämd och inte tänker sig för. Vi har ett strövområde här i närheten där det i en av hagarna går hästar på sommarbete. Där flyter en å genom med ett par ställen där hästarna kan gå ner och dricka. Det har aldrig varit några problem med hästar som gått ner på fel ställen eller liknande.

Annars kan du göra som i ett stall jag varit med en å i hagen, de hade stängsel precis vid bromynningen som en fålla som gjorde att hästarna inte gick utanför bron. Men annars var ån fri.

lisette
0

sedan undrar jag förresten om det är så smart att låta hästarna gå ner i vattnet för att dricka, hur vet du att de inte fortsätter ut i vattnet sedan och vandrar iväg?

jag har likadant som dig, en bäck i kanten till min hage men jag har stängslat runt hela hagen för jag VET att min ponny hade gått iväg om det varit öppet till vattnet.

Cilla89a
0

En kuperad hage är ju bra, då får hästen träna på att lyfta benen och se vart den sätter hovarna. 
Skulle jag dock vara i den situationen, så skulle jag se över vad jag har för hästar. Hade det varit unghästar, så ja, då hade jag nog låtit ån vara där.
Men med tanke på att jag har Brimad, så nej, han skulle säkerligen trampat sönder sig fullständigt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Gronstedt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla svar!

Det ser ut som på bilden. Det blå strecket är ån, taket i nederkanten är min lada. Antingen kan jag sätta upp stängsel längs den röda linjen, så att det korsar ån på två ställen (det går alltså inte att vada iväg och komma utanför staketet). Eller så kan jag stängsla längs den gula linjen, så att de bara kan gå över på bron, och låta stänglset löpa över en liten vik av ån, där de kan dricka. Eller förstås stängsla bort ån helt och sätta ut ett badkar.

#5: Klokt tänkt, förstås. Min pålle är en stadgad dam som tänker sig för och inte jagar upp sig i onödan, men man vet ju inte vem hon kommer att få som sällskap. Jag tänkte annonsera ut hagplats för att få sällskap, och då vet man ju inte vad det blir för sorts häst. Detta är en sommarbeteshage, andra tider är hästen stallad på annat håll med rasthagar vid stallet.

Zadeira
0

Jag tycker att det gula ser ut som en bra lösning, där de bara kan gå över på bron, eller som du sa ha en liten vik där de kan gå ner och dricka också.

Birke
0

#6 Stängsla in längs det gula. Det säkra före det osäkra-man slipper ju helst undan dyra vet. räkningar.

Betet ser ut att bli riktigt härligt iaf. Med rinnande vatten o allt :D

Elshira
0

Ja normalt sett så skulle nog inte många hästar gå ner där, men på vintern kanske de kommer lite nära kanten, eller när det är blött så kanske de springer lite fort, inte får något fäste och halkar ner.

Jag hade i.af stängt bort ån. Inte bara för att de skulle kunna hända en olycka, utan också för att man aldrig vet vad so finns i vattnet och hur förorenat det är. Åkerdiken mynnar säkert ut i den och då kommer det ner konstgödsel och annat, avloppsvaten finns det säkert med. =/

Om du inte vet vart vattnet kommer ifrån och att det är 100% rent så skulle jag absolut hellre ta badkaret i.af.

Hakuna matata!

lisette
0

jag hade delat upp hagen i två delar faktiskt med gräns vid ån. smidigt att låta det växa upp lite gräs på ett ställe och låta de beta på ett annat.