Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 6415 ggr
Magda
0

känslig mage..

har ni några tips på vad man kan ge en mager häst som nu fått diarée pga att hon fått mkt hösilage + lusern?

vill inte dra ner på fodret om jag inte måste då hon som sagt är mager (pga dominanta hästar på lösdriften, hård vinter och matte som inte personligen kollat till henne tillräckligt om någon undrar..)

började idag med kraffts mage & tarm pulver.

finns det ngn annat i foderväg som är stoppande?

vetekli? eller?

Magda
0

har heller ingen möjlighet att byta hösilaget mot hö då det inte är mitt stall …. men hon har tålt hösilage innan

dock är hon känslig och alltid lite lös i magen vid stress och vid brunst..

Elshira
0

Morötter är uppstoppande =) Morutspure är "första hjälpen" här hemma då vi har föl med diare bland annat.

Mag och tarmpulvret borde hjälpa, men tills dess kan du ge några morötter morgon och kväll tills det blir bra!

Hakuna matata!

Cilla89a
0

foderjäst kan hjälpa vid mag-tarm störning, likaså B-vit, jag har även hört att fil ska fungera.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

#3 Fil brukar också vara bra (har själv använt det förut), men mag och tarm är nog mer anpassat för just hästens tarmflora.

Dock innehåller fil också viamin B, så verkar inte endast mag och tarm fungera så skulle jag absolut pröva lite fil!

Hakuna matata!

Magda
0

ja då ska jag handla morötter!! då blir pållan glad också..

Zabbio
0

En frisk hästs avföring utblandat i vatten kan hjälpa till att få rätt bakteriekultur. Kanske kan behöva smaksätta vattnet för att de ska dricka..

(lite osmakligt tips kanske, men det är iaf helt naturligt)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

pluttanna
0

Jag skulle kolla så att det inte är något fel på foderet i och med diaren då hästar inte blir dålig i magen av det när det tidigar har tålt det.

Mycket jästsvampar gör dålig mage vilket även tyder på att något inte är om det ska i hösilaget.

Har ni bytt hösilage kanske? Kan räcka att det är från en anna åker. Eller om hästen går och äter olämpliga saker ihagen.

jennyliljedahl
1

Min ena har också känslig mage, foderjäst funkar på henne!

Morötter, som #2 tipsade om gör dock allt mycket värre för henne :/

Så är resten av hästarna i mitt stall också, får dom för mycket morötter så blir dom jätte lösa i magen :(

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Fidelia
1

Kolla så hon har det lugnt i hagen. En av mina shettisar är jättekänslig för stress. Är det någon i hagen som motar eller psykar henne kanske?

Magda
0

#9  det har varit det vid utfodring, så pass att hon inte vågat äta, nu äter hon med en annan snäll häst och verkar lugn med det..

jag tror fortfarande att det är för att hon inte kunnat komma till maten tidigare och nu drog vi på lite för mkt med utfodringen eftersom hon magrat av…

-----------------------

men det verkar bättra sig redan efter ett par dagar med dubbel dos mag & tarm.. så förhoppningsvis så blir det helt bra när vi hållt på lite längre med det..

Någon som har nå tips om foder som är fettbildande men skonsamt för magen??

innan hon fick diarée så åt hon i stortsett fri tillgång på ett bra hösilage + ca 3 kg lucern…..

nu äter hon hösilaget + ca 1 kg lucern sålänge.. men hoppas kunna öka igen.

Elshira
0

#10 Lucern är inte direkt fettbildande, det är snarare rena proteiner.

Hakuna matata!

Fidelia
0

Ofta blir djur magra pga för lite energi. Det som innehåller mest både fett och energi är havre. Men alla hästar klarar inte av havre.

Köp ett energifoder för äldre hästar eller tävlingshästar. Det brukar funka.

sus-sharon
0

proviva fungerar på känsliga magar också

medarbetare på djurskydd.ifokus

Magda
0

jag vet att lucern är protein :) det är det som är meningen.. hon behöver det.

men hon behöver annat med

funderar på svarthavre.. kan det funka med känslig mage?

Fidelia
0

Jag tror att du ska fortsätta med mag och tarm ett tag till och testa lägga till svarthavren under tiden. Oftast är det ju en störning av tarmfloran som orsakar besvären och då är det viktigt att inte ändra allt samtidigt. Men om du försiktigt lägger till havren och sedan om nån månad försiktigt minskar ner på mag och tarm innan det tas bort helt bör det funka.

Lycka till!

imsuchadiva
0

Tycker inte att du ska lägga till något mer innan hon är bra i magen igen.

Magda
0

#15 japp det var så jag tänkte :)

fortsätter med dubbel dos mag & tarm lite till, sen tar jag normal dos av det och ser om magen håller sig ok, sen lägger jag till lite havre i taget så får vi se om hon tål det :)

nu börjar ju gräset komma också.. så där är det lite mer nytt extra för henne..

Magda
0

nu kör vi på normal dos mag & tarm :) det ser fint ut och ingen diarée men kanske inte riktigt lika fast & fint som de andra hästarnas..

men hela hästen verkar må väldigt mkt bättre och har även börjat lägga på sig nu som tur är!

hon behöver nog ngt extra förutom grovfodret som hon ser ut.. men detta med magen verkar bättre iallafall Glad

Magda
0

jag tänkte på det här med fil.. på andra djur är det ju så att de kan bli dåliga i magen av mjölkprodukter, gäller inte det hästar?

och om man ska ge fil, hur mkt ska man ge per dag då?

tänkte att det kan ju vara bra att ha lite koll om hon blir sämre igen..

BeccaL
0

Vad bra att hon blev bättre :)

Now stay with me cause I'm quite quick 5 6 7 8 :) 

pluttanna
0

Hästar blir laktosintoleranta efter fölstadiet. Så igentligen skall man inte ge hästar mjälkprodukter.

AusaBausa
0

gav min shettishingst proviva när han fick diarre´ av ensilage..men fick dock sluta med det helt o ge honom hö..men för att magen skulle komma i balans igen gav vi han proviva..o det bara ngn liter sen vart han bra..