Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 11570 ggr
elli-kleo
0

Longering inspänningstyglar

"Ska" men longera med eller utan inspänningstyglar? Jag har hört väldigt olika.. vissa säger att man ska det för att man annars sliter på hästen typ och andra säger att hästen ska typ bära sig själv och gå i en naturlig form och så.

Vad tycker ni?

Håll diskutionen på en trevlig nivå. Tack.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

elli-kleo
0

*putt*

Liiniz
0

Man behöver inte longera med inspänningstyglar, det är just för ett träningssyfte (iaf vad jag har lärt mig). Inspänningstyglarna kan hjälpa till med att få hästen att bära upp sig men också att träna musklerna i hals etc, ungefär som om man själv hade suttit på hästen och arbetat den till att gå i form. Dock ska man inte ha inspänningarna för inspända, vissa tror att ju mer man spänner in dem ju mer arbetar hästen, sådant bör ske succesivt men bör aldrig gå till en överdriven inspänning =) Att longera utan inspänningar skulle slita på hästen har jag aldrig varit med om eller hört talas om, tror mycket beror på hur mycket man pressar hästen precis som med ridning.

Hoppas att det hjälpte lite, ska bli kul att läsa vad andra har lärt sig =D

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

elli-kleo
0

#2 Ja, jag kan tänka mig att nästan alla tycker lite olika. :)

Zaphix
0

Varför vill du longera o.h.t.?

Är det inte vettigare att tömköra isf så du kan arbeta med hästen?

Jag tror på att longering sliter oavsett om man har inspänning eller inte, finns bättre alternativ, som tömkörning. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

elli-kleo
0

#4 Jag har inte påstått att jag vill longera. Jag frågade bara vad ni tyckte om innspänningstyglar vid longering Obestämd Jag longerar väldigt sällan. Håller med om att det är bättre med tömkörning. Men ibland är man lite lat Tyst

Elshira
0

Jag tycker longera/tömköra kan vara ett bra alternativ för att sätta igång hästen efter en lång vila eller om den behöver bygga muskler utan ryttare på ryggen.

Tömkör jag har jag inga inspänningstyglar utan endast vid lobngeringen. Dock skulle jag aldrig sätta på de i t.ex läder som finns och inte heller de med en gummiring mitt på tygeln då det blir väldigt stumt i.af.

Därför använder jag mig av bensnören (en modell som är mjuk och elastisk) då jag tycker att dessa slår allt annat med hästlängder :) Går dessutom att fixa till att ha på små ponnyer med!

Hakuna matata!

[japptravare]
0

#6 Det med bensnören var en ganska smart ide :)

Taktur
0

Fick rådet av min massör för att muskla ryggen på hästen,så skulle jag longera med sk. halsförlängare. En elastisk snodd sätts i gjorden mellan frambenen till bettringarna eller i grimman. DÅ jobbar hästen med rygen men det blir inte stumt. Hon kan sträcka ut halsen , då blir det ett litet motstånd, mjuknar hon efter så släpper ju motståndet.

Elshira
0

#8 Det enda problemet är bara att hitta en bra sådan. Jag vet att personer har lyckats hitta mjuka sådana, men alla jag har sett i ridsportbutiker har varit så hårda att de lika bra hade kunnat varit i läder! xD

Hittar man ingen så mjuk så kan man ju trots allt även där leka med bensnören! =)

Hakuna matata!

Liiniz
0

#6 jag håller med!! =D

Jag har använt mig av en del longering (hade använt mig av tömkörning om hästarna hade gjort sådant innan, dock är det inte alla hästar som har det) för att sätta igång hästar och bygga upp ryggen, samt älskar jag att gå ut och gå så jag har gått i en del backar etc i mina kära dar med hästarna xD Jag har använt band som är av gummi, tror att det är typ sådana ni menar med bensnören, de är jätteelastiska och bra enligt mig =P

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Lorita
0

Halsförlängare kan jag tänka mig att använda och chaborn så klart, sen om jag har hjälptyglar eller inte det är helt beroenda av syftet av longeringen

#9 dom jag har är inte alls hård och sen spänner man ju inte hårt bara som en liten hjälp.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

#11 Du har redan diskuterat det med mig förr… Och har du mjuka så är det bra, jag nämnde bara att majoriteten på marknaden är stenhårda och hittar man då inte de mjuka så kan man göra egna.

Hakuna matata!

Birke
0

#6 Hur använder du bensnörena/sätter dom? Kan inte såmkt om inspänningstyglar :P

Elshira
0

#13 Från bettringen till longergjorden på sidan (man har olika höjd för olika hästar och vad man vill göra).

Som gummisnodd tar man bara lite längre och sätter ihop två som då går över nacken - ner och igenom bettringen och sedan till gjorden under magen eller lägre på sidan.

Hakuna matata!

sahara86
0

Jag är inte mycket för longering, tycker det sliter oavsett om man har inspänningstyglar eller ej. Men i den mån det går tycker jag man kan longera utan inspänningstyglar och annat, jag använder aldrig sådant.

WhoCares-01
0

jag använder pessoa-systemet när jag longerar. hlälper hästen att gå i form genom att när den lyfter huvudet för högt så puttar denpå bakbenen så den måste gå framåt. när hästen sänker huvudet och jobbar som den ska så får den belöningen att trycket lättar bakifrån och i munnen =) en sån här

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Gronstedt
1

Om man kongerar med delta eller med linan i inre bettringen går hästen utåtställd och håller balansen med huvud/hals och det är praktiskt taget omöjligt för den att jobba med ryggen. Att gå så på böjt spår sliter på lederna. Om man kopplar linan över nacken kan man lättare få den att ställa och böja inåt och belasta sig mer korrekt.

Inspänningstyglar kan vara en hjälp, men det är ingen idé att använda dem om man inte också får hästen att arbeta med bakbenen och ryggen. Många sätter bara på en däckel och spänner ned huvudet och låter hästen kuta runt, men det ger ingen träning av de muskler man vill komma åt, utan lär bara hästen att gå på bogarna utan att röra huvudet, vilket sliter på frambenen.

Halsförlängare (jag tycker Hööks är mjuk) kan vara en bra metod att få hästen att tänka framåt-nedåt och sänka nacken, men man måste förstås ändå jobba på att få den att bjuda framåt och trampa under sig så att ryggen kommer upp.

Zabbio
0

Föredrar att longera utan, man kan arbeta hästen ändå.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Linnea
0

Elastiska bensnören är väldigt bra, bättre än nån halsförlängare jag provat!

Skynda långsamt så går det fortare.

elli-kleo
0

Vilka slags bensnören menar ni?

Är det sånna? ("platta")

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=690024&deptid=116&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Eller är det "runda"?

Hoppas ni förstår vad jag menar ;)

Linnea
0

Runda elastiska

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

#20 Jag brukar ha runda, men det spelar ju givetvis ingen roll. Är de allt för sladdriga så är de värdelösa, utan det ska ju trots allt vara lite motstånd (det ska ju fortfarande vara en skillnad på om hästen har huvudet där det ska eller två decimeter tram).

Men annars så är säkert de platta bättre efter som man kan anpassa dem bättre (jag drar de runda genom ringen jag vill ha och fäster dem på olika ställen så de blir oliak långa), se till att de är lite tjockare i modellen så att spännet inte glider bara. =)

Hakuna matata!

elli-kleo
0

#22 Okej tack tack :)

MillaJ
0

De gånger jag longerar brukar jag börja utan inspänningar, bara för att hon ska få jogga igång och sträcka ut sig som hon vill -och kunna passa på och bocka av sig om det behövs :p
Sedan använder jag inspänning den stund vi "jobbar", och sedan utan igen den sista stunden.

Och har man en häst som går att tömköra så är ju det väldigt bra.
Jag gör ibland så att jag "longerar" min häst fast med 2 linor och då har jag inga inspänningar.
Då kan jag även variera med att gå ut på rakt spår..

Birke
0

Hur går det förresten att longera på bettlöst? Eller tömköra? Använder en vanlig remontnosgrimma som bettlöst. Fungera inspänningstyglar ihop med bettlöst?

Elshira
0

#25 Kapson är väll det enklaste och brukar fungera bra på de flesta hästar vid longering även med inspänningstyglar :)

Hakuna matata!

Birke
0

#26Tack, då vet jag :)

Elshira
0

#27 Själv har jag använt mig av både bett och kapson samtidigt, bettet för inspänningstyglarna (när jag velat att de ska lära sig lite mer att gå på tygeln för just bettet och vänja sig vid att arbeta med det utan att ha en kluns på ryggen) och kapsonen för att kunna longera utan att störa hästen i munnen =)

Hakuna matata!

Birke
0

#6 Skulle du kunna lägga upp en bild på när du använder bensnören? :P

Elshira
0

#29 Jag har tyvärr inga bilder på det, men du använder dem bara precis som vanliga inspänningstyglar. Från bettet till sidan eller ovansidan på longergjorden i en passande höjd.

Hakuna matata!

Birke
0

#30 Hm. okey haha :)