vad begära palomino?
Ni som är här inne och som syssla med western, jag skulle behöva er hjälp.
I stallet har vi en 7årig palomino hingst, han har stamtavla och pass, är inte inriden men insutten, använd som hingst och underbart vacker. Isabell med vit man och svans.
Vad kan vi sätta för pris på honom?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Vad är det för ras? Någon känd stam?
#1 Hon sa ju just att det är en palomino hingst (jag antar hon syftade på rasen), och han hade ju papper.
Men tyvärr har jag ingen aning om vad de ligger i för prisklass =)
Hakuna matata!
Undrar också vad det är för ras?
Palomino är en färg och är det engelska namnet för isabell.
#3 Palomino är också en ras precis som "(American) Paint horses" :)
Hakuna matata!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

-tog bort- missuppfattning från mig, trodde han skulle vara för avel, inte till salu
#6 Om du tycker det är lämpligt att sälja en storhäst (eller ens en ponny i samma skick) för under 4 000 kr så undrar jag hur du tänker… Visst vill man dumpa iväg hästen så kan man väll göra det, men är folk så snåla att de inte kan betala mer än så så undrar man ju hur väl de kommer att tas om hand (med tanke på vad underhållskostnader för en häst är).
Hakuna matata!

Lägger in min syn på det hela med rasen med.
I Sverige så är Palomino inte en godkänd ras. I USA och Danmark tex så är det det. Men det kan omöjligen vetenskapligen kallas ras då de saknar alla karaktäristiska kännetecken för vad en ras är.
Skillnaden mellan Am Paint Horse och Palomino som båda är färg-bundna raser är att Paint's är utav en specifik typ, de har gemensamma drag (de är fläckiga quarters) och man kan med aveln garanterat få en tillåten avkomma. Inom Palomino-aveln kan man inte garantera en isabell-färgad avkomma, dvs avkomman kan komma att bli icke tillåten trots tillåta föräldrar.
I USA så är överlag Palomino-hästarna quarters med isabell-färg, medans man i Danmark överlag avlar mer på halvblods-liknande hästar. Men det förekommer även ponnyer och kallblodshästar i det hela, dvs man saknar typ…

#7 haha, jag trodde de skulle använda honom för avel. Sorry, slarvigt läst.
#9 Ja jag tänkte väll 4-6000 kr för en fullvuxen häst! xD
Hakuna matata!
ingen alls som har en pris ide om vad jag kan begära för honom?
Han är ca 151cm hög och är en smäcker häst.
Men jag undrar fortfarande vad han har för stam, är det reggade palominos bara? Är han reggad i palominos rasförening? Är han godkänd till avel?
Fler bilder skulle vara kul! =)
Dels behövs nog bilder.. ''underbart vacker'' säger ju inte så mycket om exteriör och så..
Själv hade jag nog inte gett mycket för en vuxen häst som inte är inriden eller inkörd, oavsett stam. Hade nog inte avlat heller eftersom jag känner att hästen bordse ha gjort någonting som visar att allt är ok - även om det bara är ''skogsridning'' så visar det ju att den håller och att den psykiskt klarar att ridas i olika miljöer..
Men bilder så man kan se exteriören kan ju hjälpa.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Såg att de sålde föl för 40 000 kr. En 7-åring som inte har använts kan väl knappast kosta mindre. Samma arbete ligger framför en men man kan ju börja med en gång med en vuxen häst.

#15 Samtidigt en unghäst är oftare o-förstörd medans en 7 åring som endast är sutten på borde ha haft ett besvärligare liv…. Vilket ger en besvärligare utbildning.
#15 Fast å andra sidan har man ju "missat" några år om hästen inte är inriden vid 7, och det är svårare att forma hästen själv än med ett föl. Så så sett borde den hästen vara billigare än en t.ex 3-åring redo för inridning, då de är i samma läge men 7-åringen ligger efter i utbildningen.
Sen har det ju självklart betydelse om han är en godkänd avelshingst med bra poäng och bra avkommor (om det hunnit visa sig än). Är han inte det (och inte har stor chans att bli det) så tror jag tyvärr inte att priset kan sättas så värst högt. Kolla på oinridna (ev. påbörjade) hästar av samma typ och potential som är runt 3-4 år (eller när nu folk rider in dem) och sätt priset snäppet lägre (om han inte är godkänd avelshingst då, då får ni kolla runt på sånt istället).
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
han har dansk stam då han är importerad där i från, om den är bra vet jag inte då jag kan noll om palomino "krav". Anledningen till att han inte är inriden är att han blev påbörjad i danmark sen flyttade de hit till sverige och ägaren rider inte…. Tror han kan bli godkänd om man visar honom som hingst men han är inte visad men behållen som hingst pga att det finns god chans för godkännande.
Ska ta fotto på honom på onsdag så ni får se honom :)
#18 Då måste jag fråga vilken ras han blir godkänd i här i Sverige, om han skulle bli godkänd? Eftersom rasen palomino inte är godkänd här så antar jag att den är utesluten. Eller får nya ägaren i så fall åka till Danmark på premiering?
Plus att jag måste fråga varför han inte redan premierats (eller vad det nu heter med den rasen i fråga för att få dem avelsgodkända) om han nu har kapacitet för det? Han är ju ändå 7 år, så tid har det ju funnits…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Personen som äger honom rider inte själv och har inte den kunskapen som behövs för en premiering därför är han inte visad. och man får åka till danmark om man ska ha honom godkännd tror jag. Jag jobbar på stället och där finns fler hästar i samma ålder som är inköpta vid 3års ålder men i dag som 8åringar inte inridna pga tidigare oengagerad personal, så jag har en del att göra!

Sorry, men att få en köpare att betala 40.000 för en oinriden (och förmodligen relativt ohanterad…) 7-åring är nog att hoppas på för mycket! Och att visa en hingst kostar både mängder med pengar OCH tid, så då skulle han i så fall ha en otroligt eftertraktad stam för att någon skulle köpa för det ändamålet - man väljer nog troligtvis betydligt yngre hästar i så fall. Denna häst har "tappat" 3 - 4 år av utbildning, och som köpare lägger man in i priset vilka kostnader som krävs framöver.
Idag är det köparens marknad - så det är nog rimligare att tänka 20.000…
Gud vad svårt det är med prissättning!
Men detta är ju en 7årig, dansk import utan papper(??) och oinriden. Jag skulle inte ge mycket. (vill se bilder!!! =) )
Hur säker är ni på stammen? Kolla upp hur och om det går att får honom stamboksförd i nån palominoförening. (tänkte om det går att skicka hår och på så sätt få in honom) Då skulle priset stiga!
I #0 står det ju att han har stamtavla och pass. Det tolkar jag som att han har alla papper i ordning.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#22 Han har ju fortfarande pass och en stam…
Men jag skulle också tippa på 20.000 kr i runda svängar, "exotiska" raser brukar ju göra att de stiger i pris, men jag tror inte palomino är någon särskilt eftertraktad kanske.
Så han är väll egentligen som "vilken häst som helst" så länge han inte blir godkänd. Skulle han bli godkänd hingst och grundriden så skulle jag nog ändå tippa på det dubbla, men som sagt det ska ju göras också vilket kostar tid och pengar.
Han är ju som en unghäst och därmed kan man ju inte få mer heller, snarare mindre just som #21 sade.
Vill ni inte få igenom honom som hingst eller hittar någon köpare som är villig att göra det så får ni nog mer för honom som vallack tyvärr.
Hakuna matata!
Jag såg en annons på ett palomino-sto, född 97 och som var utbildat och duktig främst i hoppning. De skulle ha 35 000 för henne.
Då kan man ju tänka sig att du inte får mer än runt 20 000 för en oinriden 7 årig hingst.
Vad har ägaren hästarna till?
Tänkte eftersom de inte rids.. Är det avel? Utan godkända hingstar?
Nyfiken.
#26 det är ett försäljningsstall som importerar hästar frå i första han danmar då ägaren är dansk men han bara skogsrider hästarna då det är vad han har för kunskap i ridningen och ger sig inte på inridningar. De som varit där innan har av olika anledningar inte tagit tag i inridningarna.
Hingsten i fråga är väl hanterad och snäll i alla lägen och som sagt in sutten men ej riden något nämnvärt.
foto kommer i morgon :)
Tippar på att han inte är värd mkt.
I mina ögon ett mkt stort minus att en sjuåring inte är inriden samt vad säger att de inte försökt rida in honom i dk men att de inte klarat av det?

Ush, vad svårt! Men jag skulle också tippa runt 20 000 kr, + -.
kunde inte lägga upp bilder här så fick starta en ny tråd. bilder finns där under rubrik: Bilder på palomino hingst. Litte lätare att skaffa uppfattning med bild kanske

Länk till: Bild på palomino hingsten. Ja som sagt flashig bild.

Marknaden är inte stor för en oriden 7 årig hingst. Så för att kunna få någon intresserad så får man ha ett riktigt lågt pris. (15.000kr)
Men om ni kastrerar honom och grundrider honom ökar marknaden märkvärtoch priset (25/30.000kr)
såg på hemsidan att priset är satt till 40 000 kr,vilket jag tycker är lite mycket för en oinriden 7 åring,hade själv satt ett pris på 20/25 000

Håller med #33, att sälja en 8-årig, oinriden hingst för 40 000, kan vara mycket pengar, men det är ju ägarens val. :)
Jag önskar lycka till till försäljningen, och att han kommer hamna i ett bra hem. :)