Pessoa bett kortare tid?
En kompis till mig har en väldigt het häst i top kondition.
Men hästen blev halt och fick boxvila, sen ska hästen promeneras igång och sen ska veterinären komma på åter besök, är hästen bra ska hon börja skritta igång den sen efter veterinär besöket.
Hästen har nu fått boxvila och är bra, så hon har börjat promenera med den, men den är väldigt het, pigg och stark efter vilan så just nu har hon kedja på för säkerhets skull.
Men hon rider normalt på 3-delat bett, och hon tror hästen kommer vara för het för att lyssna på det bettet så ifall hästen inte lyssnar måste hon ha en "back up" plan. Och hon har ett gammal pessoa bett hon inte använde pga att hon vet hur det funkar, men hon frågade mig om jag tyckte det var okey att hon använde det i början när hon skritta igång hästen ifall den är för het och stark för 3-delat, men jag kunde inte svara på det, vad tycker ni?
Jag skulle nog hellre ta det tredelade med kedjan under (genom den ena ringen och fästa i andra). Pessoabettet blir inte direkt skarpare på det viset, om jag skulel ta i en hingst som bråkar (har hingstar) så skulle jag nog känna mig säkrare med vanligt bett med kedja än med pessoa. Tar hon det vanliga med kedja under blir det ju lite som ett stångbett fast utan hävstång.
Hakuna matata!
Absolut inte, om hon vet hur det fungerar är det ju inte mycket att fundera över. Det finns andra lösningar, den enda man lurar genom att ha en "nödbroms" är sig själv.
#1 okey, ska tipsa henne om det ;)
#2 hur kan man lura sig själv genom att ha ett skarpare bett?
Jag menar sätter jag ett skarpare bett måste ju hästen lyssna på bettet…
#3 Om hästen slutar att lyssna på det man har, hur ska den då lyssna mer på ett skarpare bett? Tycker man ska ta tag i grundproblemet istället och i detta fallet låter det som brist på respekt. Sätter man då på ett skarpare bett har man snart ingen kontroll med det heller. Hästen ska ju inte lyssna för att man tvingar den till något eller av smärta, utan för att den vill lyssna och samarbeta.
#4 Om du läser så går ju hästen bra på det i vanlig ridning. Jag kan förstå att man vill ha något mer på en häst som haft boxvila och är i kondition - många brukar bli odrägliga av att stå inne ett par dagar och då blir det nästintill farligt att gå ut med en häst som bara vill sticka iväg och bralla av sig~ Då är det en fråga om säkerhet.
Får hästen bara springa av sig i en hage sedan (vilket de inte ska om det är ordinerat att bara ut och gå) så lugnar de snart ner sig till sitt vanliga jag igen.
Om hästen TS pratar om är så eller inte vet jag inte, men jag antar det efter som TS vill ha något skarpare.
Hakuna matata!
#5 Jag förstår, men om det finns risk att bli skadad/översprungen eller annat för att hästen är pigg anser jag inte att man har rätt ledarroll. Man kan använda skarpa bett, men jag tycker inte att pessoa är något tänkbart alternativ, det räknas under kategorin gagbett och det tycker jag inte hästar ska behöva utsättas för.
#6 Nej jag sa jag tyckte det inte var ett bättre alternativ då det vanliga bettet med kedja blir skarpare utan den tvetydiga signalen.
När en häst har stått inne länge så blir det ungefär som att de sticker - de har inget "stopp" utan de blir nästintill okontaktbara (inte alla givetvis, men är de pigga/heta annars blir det ju inte bättre). Jag har i.af varit med om det då jag haft både fånghästar, och hästar som fått stått inne 1-6 månader.
Men sedan så är ju ledarskap inte direkt det bästa att börja träna med en häst som har boxvila och är peppade när de får komma ut… Nu är läget som det är.
Hakuna matata!
#6 Folk förlitar sig allt för bra på ledarskap.
Visst hästen ska ha respekt för mig, men blir hästen verkligen rädd och skenar finns det inget stop på den, då kan den råka springa på dig, den vill inte göra dig illa med flit men den springer i "blindo".
Och då denna häste haft boxvilla är den pigg, den vill inte göra illa någon med flit men är som sagt het.
#7/#8 Jag tycker folk förlitar sig alldeles för mycket på utrustning, inte ledarskap. Blir de så pigga att de blir okontaktbara och springer över en så är det inte ett skarpare bett man behöver, en oknotaktbar häst kan skada sig ordentligt med skarpa bett. Ja, nu är situationen som den är och jag har inga andra tips än att inte använda pessoabettet.
När man ska ut och gå kan stigbett vara ett alternativ! Jag är van vid heta galoppörer, även sådana som har haft en del boxvila, vi hade alltid stigbett!
#9 Så du påstår att du kan få stopp på en häst som fått panik/tokryck…? Nog för jag tror ord har mer verkan än vad utrustningen har i sådana situationer, men det är ju inte precis som att du kan förhindra det helt genom ledarskap.
Hakuna matata!
#11 Nä och det skrev jag inte, jag läste inte de andra inläggen för jag ville endast ge ett förslag till #0, inte lägga mig i era andras inlägg. Jag håller mig om att rösten kan ha mer inverkan än utrustning men det var inte vad frågan handlade om.
#12, hon menade inte ditt inlägg utan #9! Kolla igen :)
#9 alla utrustning är till för att förtydliga/förstärka vad vi vill och som säkerhet.
Om jag säger pro och inte hästen lyssnar tar jag och kramar tyglarna mjukt och säger pro igen. En förstäkrning, men det är min kropp och min röst som styr i grunden.
Kan inte hon fortsätta att promenera den,
man måste ju inte sitta upp på en häst som har överenergi.
Jag hade inte tagit till skarpare bett utan lett den tills den är såpass sansad att det går att rida den igen.
#15 ska tips henne om det ;)
#11 Det har jag verkligen inte påstått, läs ordentligt innan du lägger orden i mun på folk. En häst som drabbas av full panik kan jag inte stoppa med något bett i världen och inte heller med endast ett ledarskap. Det jag försöker få fram är att man bör kombinera detta för att förebygga och förhindra paniken på ett tidigare stadium.
#14 Ja, det är väl självklart att det är en förstärkning, har aldrig påstått annat, jag agerar på samma sätt som du beskriver. Jag har inte alls något emot olika bett, rider själv med bett, men pessoa som tråden handlar om räknar jag inte till den bättre kategorin.
I övrigt tycker jag att #15 hade bra tips.
Jag tänker inte ge mig in i någon lång diskussion om detta ämne, nu har jag mycket tydligt klarlagt vad jag tycker och lämnar denna tråd så den kan få handla om sitt ämne.
Ja jag har itne ens tänkt att TS nämnde det skulle ridas *skäms*, men det var därför jag tyckte bett med kejda under och just ut och gå =) (Kedja under på ett vanligt tränsbett är ju ltie svårt om man rider xD
Men vad som helst med hävstång (kimberwick, pelham eller i nödfal bara en stång) brukar ju fungera osm nödstopp annars. Men det känns ju lite onödigt att köpa det bara för att ah en kort stund. Kanske kan man få något bett lånat?=)
Hakuna matata!
#13 Oj förlåt, tittade lite väl slarvigt ^^ hihi Förklarar ju saken xD

Eftersom att hästen bara får skrittas eftersom den varit skadad är det ju iaf väldigt viktigt, just att hon har en "nödbroms". Sen om pessoa är det rätta, är ju faktiskt lite upp till hästen, vad den trivs med!
Bett kan man diskutera i evigheter men oftast handlar det om vad du vill få ut av det, jag rider själv på en fruktansvärt het häst och idag rider jag på ett amerikanskt gags men jag rider väldigt sällan på ett och samma bett länge utan varierar mellan 3-4 olika.
Jag skulle för din egen säkerhet säga att det rid på det du vågar ha, jag hoppas det kommer att gå bra :)