Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1187 ggr
PimTheGreat
0

Igår då när Pim åkte....

Ja allt gick jättebra till en början och de åker ner med Pim till Bromölla, Råbys Ridskola där han ska stå. Japp….jag och Linda åker efter, vill ju se så allt gått bra och var han hamnar.
Väl framme så lastar vi ut och tar in Pim i sin box och så pratar vi lite med hon som "bossar" i stallet.
Vad jag och tjejen kommit överens om är att Pim ska gå 1 lektion i veckan med tjejen som har honom på foder för att hon skulle få boxplatsen gratis och jag skrev att jag godkände det i kontraktet men att BARA hon skulle rida och att det skulle vara en lektion utan massa volter hit och dit och massa krav… Vill inte heller ha olika att rida honom. Detta va vad tjejen kommit överens om med ridskolan med och sen då med mig. Helt ok. MEN när vi väl pratar med de så är det inte alls så. Utan då ska Pim gå 4 lektioner på tisdagkvällen mellan 17.30 - 19.30. nej tänker jag det går jag inte med på…4 lektioner…. sen kunde jag gå med på det om tjejen fått rida det, men inte! Då fick hon rida 1 lektion (30 min) sen var det att andra skulle rida de andra 3 lektionerna…..inte nog med det!

eftersom Pim är som han är, så står det i kontraktet 2 mån uppsägningstid, men jag sa till tjejen att ha honom en månad och se hur hon reder ut honom. Känner hon att han är för mycket så kan jag ta hem honom igen (inget kul att stå med en häst man ej reder ut och Pim är MYCKET häst) men då kom det ÄNNU en sak!!!! Att då ska ridskolan ha ett kontrakt mellan skolan och hästen…VAD?? tänkte jag. Då skulle det bli så att kände tjejen hon inte redde Pim så skulle ridskolan använda honom ändå (om han var lämplig till det) för det går inte att bryta det kontraktet och flytta hästen mer än vid vinter och sommar (deras terminer), det innebär att jag hade inte kunnat få hem min häst efter 2 månader om jag velat (efter uppsägningstiden) inte heller hade tjejen kunnat säga upp fodertiden….så denna tjejen hade fått stå med en häst en hel termin hon ej redde ut då om det nu skulle bli så….
Ne tänkte jag detta går jag inte med på!!!!! Tjejens killes mamma har hästar och de trodde de kunde ta upp Pim där en månad på prov men tyvärr så hade hon fullt stall, så det blev att köra hem Pim igen. Så nu är gamle pojken hemma igen hos mamma. Tjejen letar nu ny stallplats och jag sa att jag kan köra ner honom nästa gång nu. Tyckte så synd om tjejen då ridskolan inte hade meddelat henne om detta kontrakt mellan skolan och häst. Hon var jättebesviken och ledsen….. men vad gör man. VIll inte ha Pim där med såna regler och kontrakter. Vill kunna få hem min häst om jag vill eller om tjejen inte orkade med häst eller vad som….. TUR ATT JAG ÅKTE MED NER!!!!! Annars vet jag inte vad som hänt nu……

Mandysan
0

Japp verkligen tur att då följde med ner! Stackars häst annars.. Han har väl ngn slags skada med?

PimTheGreat
0

ja förslitningsskador i framben. Därför jag ville endast hon skulle rida och resten bara vara skogsridning. Hon förstod mig helt med detta så henne har jag förtroende för…. hon verkar bra tjej…

Mandysan
0

#2# Hoppas att hon hittar någon annan stallplats då…

PimTheGreat
0

#3 ja det gör jag med. Visst känns det skönt att ha gubben hemma…börjat bli osäker nu igen…kalla fötter….men måste tänka på honom och tjejen tycker jag så synd om nu så jag hoppas det löser sig. hon skulle få svar i slutet av veckan ang en stallplats hon ringt på

Alex
0

Nämen fy.. Himla tur att du följde med! Hoppas hon hittar en annan stallplats..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bubbelbubbel
0

men herregud ! att man bara kan göra så! fy fasiken.
det var verkligen tur att du följde med ner så du fick höra vad som egentligen skulle hända. hoppas hon hittar nån bättre plats till honom…

E_hjo
0

Men vad tråkigt….!

Snuttan2
0

Att ridskolan inte sagt något eller tjejen frågat!

Tycker inte alls du ska känna dig dålig på något sätt, utan bra och att ni upptäckte det här nu! - Du är ju vettig hästägare som vill kunna ta hem din häst om de inte passar ihop på något vis :)

DojoKelder
0

Va tråkigt!

Eve
0

Vad tråkigt.. Hoppas att hon hittar en ny stallplats då :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

lisette
0

fy bubblan vilken tur att ni åkte med ner hörru!

reddie
0

Helt rätt beslut att ta hem Pimmen igen! Tråkigt att det blev strul då du hittat någon som verkade bra. Hoppas hon får tag på någon annan stallplats.

gejsa
0

Ett jäkla sett att luras så där. Nu menar jag ridskolan. Komma med regler så där när hästen redan står där. Tur att du fick veta det innan du lämnat hästen där.

Cevir
0

Har du hört något mer från den tjejen? Har hon sagt något?

/ Sara & Casper

PimTheGreat
0

#13 ja vi blev ganska irriterade och tjejen blev jätteledsen….de fick köra nästan 30 mil helt i onödan i snöblask och mörker….. vi var hemma med pim igen ca 23.00…då skulle de hem igen också…..stackarn….

Det jag mest reagerade på var att jag sa att han förslitningsskador fram så jag ville ha ut honom til ett lugnt ställe där det bara gäller att ha roligt och lugnt med hästen i skogen i stort sätt…..det verkade inte skolan fatta. Ibland undrar jag vilket hästvett ridskolor har.  ja ja nu är han hemma igen iaf. Vi får se hur det går i slutet av veckan vilket svar tjejen får…

lisette
0

drygt för pim att stå i en transport så fram och tillbaks.. =(

CBA
0

Du gjorde helt rätt…och jag säger som de andra, tur att du följde med så det inte kom som en överraskning senare!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

#15# Stackars er alla inblandade.

__iE
0

tur att du åkte med!

PimTheGreat
0

Tack och lov så är Pim jätteduktig när man lastar och kör honom…. han undrade nog bara mer vad vi höll på med. Var lugn när vi kom fram till nya stallet och även lugn när han kom hem igen. Han hade sitt hö i transporten att tugga på….då var han nöjd.

PimTheGreat
0

#14 ja hon messade mig igår. Hon har hittat en stallplats hon kan flytta Pim till på söndag, men stallägaren vill ha hälsointyg på Pim innan och något sånt har inte jag. Vad är det för sjukdomar man vill veta att de inte har?? Vacc visar ju hästinfluensan. Jag känner samtidigt att jag har inte de pengarna att slänga ut just nu, på en häst jag vet är frisk från sjukdomar, när hon bara ska ha på prov en månad. Hade jag vetat hon rett honom och skulle ha honom så hade det varit en annan sak. Fått kalla fötter nu me….vill egentligen inte ha ut honom……han behöver iväg…. och jag får inte gå efter mina känslor här

Rita-S
0

Be tjeien fråga vilken typ hälsoinntyg det gjäller då? Om vaccin-inntyget räcker så har du ju det redan :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

PimTheGreat
0

#22 sa till henne det igår att kolla upp vad han menade. hon skulle höra av sig så fort hon visste

Ida_79
0

uch vad allt e rörigt verkar det som.. Jag hade nog letat annan fodervärd,det verkar lite mysko med allt.. men det är jag det

PimTheGreat
0

#24 ärligt talar funderar jag på att behålla pojken hemma iaf och söka igen efter fodervärd till mitt stall istället

gejsa
0

Annars kan väl nya fodervärden betala det eftersom dom kräver det i stallet där hon ska stå med din häst.

PimTheGreat
0

#26…annars får de bli fodervärd hem till mitt stall….blir lite lugnare så

gejsa
0

Ja, vill hon det så är det ju superbra. Men tror nog att det mer känns som om hon vore medryttare då kanske. *ler*

PimTheGreat
0

har en kompis som känner en hon ska kolla med samt att jag känner en jag ska koll amed igen nu…..inte glad att ha honom ifrån mig. vill veta allt sköts…..jag e som jag e med mina hästar

gejsa
0

#29# Jag är tyvärr likadan.

Ida_79
0

#27 det låter juh mkt bättre..

NinaToy
0

Vad tråkigt, 30 mil är ju inte alls bra för en häst som dessutom har förslitningsskador…

PimTheGreat
0

#32 pim åkte inte så långt. Han åkte 16 mil (8mil enkel resa), men de stackarna fick ju köra samma runda 2 gånger…så de fick köra ca 30 mil……