Marknadsundersökning
Jag skulle vilja göra en liten marknadsundersökning här bland er för att kolla om det finns något intresse för min idé.
Som hästägare är man ju väldigt bunden. Hästar som ska fodras, släppas in och ut, mockas mm mm.
Men ibland vill ju även en hästägare åka på semester, eller måste vara frånvarande av annan anledning.
Skulle du som hästägare kunna tänka dig att betala för att någon med erfarenhet kom och skötte alla sysslor medan ni är bortresta?
Hur mycket per häst och dag? Samt vad vill ni ska ingå?
Tack på förhand!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Att hyra en avlösare är "common practice" innom lantbruket, och om jag som hästägare inte har någon kompis som kan kika till hästen medans jag reser, eller stall där allt inngår (altså stallägare som inte kan hjälpa till av olika anledningar) eller jag är stallägaren själv och inte har möilighet till hjälp skulle jag glädjas åt om det fanns nån avlösare i grannskapet man kunne hyra tjänster från. Det kostar i så fall pängar, men det får man då ta om man inte välger avstå från resan i stället.
Vad som borde inngå är ju ett absolut minimum: inn/utsläpp, täcke på/av/byte från inne till ute och andra vägen om, fodringar, mockning, vattning och att se över hästen anser jag. Täckesbiten kan kanske va en tilläggstjänst men allt annat borde inngå som ett minimum.
Vad man skulle betala.. tja, som avlösare tjänar jag 100 kronor timmen som minsta lön i Norge iaf beroende på hur mycket arbetsuppgifter jag har, vad jag har förstått är det inte så himla annurlunda här i sverige, så en som jobbar med detta borde lägga sig på tariffen för djuravlösare. En gårdsavlösare har gjärna längre utbildning och kan ta mer betalat, då inngår ju full drift av en hel gård och inte bara att sköta om djuren. men lägger man sig på tariffen tar man inte för mycket betalat, och får det som är marknadsvärdet för jobben.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag har varit i motsatt position, dvs fick betalt för att ta hand om en annans hästar då de åkte på semester. Det gällde en vecka, och hästar på sommarbete/lösdrift, så allt jag behövde göra vara att stödfodra med hö en gång om dagen, kolla vatten och visitera tre hästar. Fick 50 kr om dagen för det.
Det låter som en bra idé för de som inte har någon anhörig eller bekant som kan passa hästarna. Jag tycker att det som #1 har skrivit ska ingå, och täcken kan vara en tilläggstjänst.

Absolut, skulle jag kunna tänka mig att betala någon som kommer hit och passar mina hästar om jag skulle iväg på semester.
Hur mycket beror lite på säsong. Är det sommar och hästarna går ute dygnet runt och dem i princip bara ska vattnas och kollas till, så betalar jag givetvis inte lika mycket som mitt i vintern när hästarna är installade och ska släppas ut, mockas, fodras, släppas in, o.s.v.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Har köpt tjänst av en duktig hästtjej som var arbetslös. För tillsyn och vattning. Då det var sommar så var det inte frågan om mockning, in och utsläpp eller täcken inblandat. Jag betalade för det 1800 för en vecka. I det ingick det reseersättning på 5 mil om dagen. I tid kunde det ta henne som max 1 Timma att se över, om full vattning vart tvunget att göras.
Hon tog även vid ett tillfälle den veckan också emot hovslagaren för 5 av hästarna. Den dagen tog det kanske henne 2 timmar.
Skulle det varit i vintertid hade summan blivit betydligt mycket mer då fler timmar hade krävts.
om det skulle vara ett yrke och personen ifråga hade utbildning så skulle det kanske vara aktuellt. men jag väljer hellre någon jag känner och kan lita på. i stallet brukar vi alltid hjälpas åt nr någon åker bort =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Får man inte dra av en del av kostnaden för avbytare? Om hästarna ingår i ett företag iaf? Har för mig att bönder får dra av en del, andra behöver ju inte betala dubbelt för att resa. Alltså resa + djurskötseln. Jag vet inte om det är så, på Åland är det så iaf, vet inte hur det är i Sverige.
Skynda långsamt så går det fortare.