Klättring!
Hallojs!
Jag har precis flyttat från det väldigt platta uppland till sörmland med sitt fina kuperade landskap.. så helt plötsligt finns väldigt fina klätterbackar överallt :)
hur brukar ni göra när ni klättrar? typ hur ofta och hur mycket per gång? bara rakt upp och rakt ner eller på nåt särskilt sätt? dvs hur ska man tänka för att klättringen ska ge bästa möjliga effekt?
och kan man, om underlaget tillåter, även galoppera uppför branta backar eller är det skritt som gäller? Detta gjorde nämligen en tjej jag red med och jag blev lite förvånad. Har alltid tagit för givet att klättrar det gör man i skritt.. 
Klättrar ungefär en gång i veckan när det när sommar/höst i ett sandtag nära oss. Vet inte hur länge, men brukar bli 7-8 gånger upp för sandtaget när han vant sig vid klättringen igen efter vintern. Är en liten dunge i mitten som vi brukar rida runt. Rider två varv, vilar en stund, rider två varv åt andra hållet och vila o.s.v.
Brukar skritta, men tar nån galopp upp ibland bara för att det är roligt. :)
Men det är väldigt backigt här, så blir nästan alltid backträning när vi rider ut.
Ja jag bor också i Uppland och ja det är ju platt minst sagt… xD Har dock en lite längre (100m?) medelbrant backe som jag brukar skritta ned för och trava/galoppera uppför.
Sedan har vi turen att a ett sandtag (som annars mest används som crossbana även om det inte är oficiellt) där det finns en brant sluttning (så pass brant att man med nöd och näppe kan rida nerför barbacka i skritt) som är då just i sand som de sjunker ner något i. Perfekt att träna muskelstyrka och mjölksyra och där är det sakta skritt som gäller, och då blir de flåsiga av att bara gå upp för de ~10 meterna.
Men backar är alltid bra att träna i för lite variation och styrka (och givetvis tar det ju på kondisen med). Dock gillar jag inte att trava/galoppera i nedförsbackar utan det är uppför som gäller (neråt brukar jag ta ner dem i form så det får använda bakkärran ordentligt).
Men jag önskar jag kunde få ha ett LITE mer varierat landskap än platt "skog, åker, skog, åker, skog, åker" xD
Hakuna matata!
Börja lätt, det krävs mycket muskler av hästen att klättra. :) 1-2 ggr upp för en medelbrant och medellång backe, 3 gånger i veckan, kanske är lagom till att börja med. Är det backigt över hela stigarna så kanske du bör korta skogsturerna lite, som om hästen var helt otränad :P
Man kan rida uppför i alla gångarter. Galopp är faktiskt jättebra för rumpan. Trav är också bra, och skritt är väldigt jobbigt och tungt speciellt på en otränad häst, men också stärkande. Trav är väl det som ger minst träning, i gengäld är det lättare att inte störa hästen så mycket med tyglarna eftersom den håller huvudet stilla i trav men behöver pendla/gunga i skritt/galopp. Det gäller iofs på plan mark med.. men om hästen nu är ovan och behöver hitta balansen. :) (jag brukar tölta upp, jä** vad han hamnar på bakdelen)
Däremot ska det vara ett lugnt tempo för gångarten, inget rusande. Jo, klart man kan galoppera upp i full kareta, det är faktiskt kul :P Men om man nu vill träna :P
Nerförsbackar tar jag i skritt. Riktigt branta leder jag ner hästen för. Dels tycker jag att det är otäckt att rida fort nerför, dels blir det lätt passtaktigt och sänkt rygg, även när han ''sitter bak'' i nerförsbacken..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag och min mamma klättrar mycket. Det är mycket bra träning för min häst, för hon måste börja lyfta/böja mer på bakbenen. Vi skrittar oftast upp i branta backar, men ibland travar jag i lugnt tempo så hon får jobba i andra gångarter. Sen har vi ju galoppbackar med, men de är oftast bredare stigar. :)
Börja lätt och känn efter!