Varför flätar du hästens svans?
Som rubriken lyder "Varför flätar du hästens svans"? (om du gör detta)
Jag har för mig att man sparar på svansen om den går med fläta i svansen, slits mindre. Stämmer detta?
Svansen blir mindre smutsig och trasslig i leriga hagar och behöver då inte borstas så mycket, säger de som flätar - det är borstningen som sliter. Jag varken flätar eller borstar utan sopar bara bort lera med rotviskan.
Det är inte snällt att ha svansen flätad under insektssäsongen.

Jag flätar den period av året när hagarna är riktigt leriga för att försöka hålla den ren längre än en dag. Flätar speciellt mitt äldre sto som har extremt tjock svans och den är inte rolig att reda ut om den har varit och "badat"…

Personligen flätar jag för att hålla svansen ren och snygg och underlätta mitt arbete. Jag inbillar mig att flätandet sliter mer än orörd svans, men jag kan inte låta skitig trasslig svans vara orörd och då sliter det nog mer att stå och trassla ur daglgien än att fläta.
Jag flatar och binder upp vansen för att få den onödigt lång ;) Den håller sig renare och han trampar inte på den, sen sliter det mindre; hårstråna har varandra som stöd och slits inte av när hästen viftar med svansen tex.
Däremot är det självklart att man inte kan ta bort hästens insektskydd utan att ersätta det med något likvärdigt.. och jag tror inte att varken täcke eller flugspray är lika tillfredsställande som att vifta ordentliget med svansen. Så om jag flätar upp svansen under insektssäsong så knyter jag också fast en rejäl lunta balband som han kan vifta med istället. (han har så klart flugspray oc ev. täcke också)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#5 hahaha det där skulle jag vilja se, med balsnörena! XD
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
flätar svansarna under sen höst och tidig vår för att slippa så mycket lera i svansen. Men denna vinter har jag fått fläta och binda upp den då de annars har gått på svansen i all snö.
#1 Jag gör som #1.
Jag flätare som de flesta andra för att förhindra de blir skitiga, har ett sto som är vit och hon både kissar och bajsar på sin svans vilket inte går att borsta ur utan måste då tvättas stup i ett (vilket inte är särskillt kul på vintern i kallstall). Men även att jag har två stycken som trampar på svansen när den blir för lång vilket gör att den blir jätte tunn istället. Att klippa svansen är "föbjudet" då vi stället ut dem.
I övrigt så tycker jag det blir enklare i all hantering vid bandagering, påsättning av skydd etc att ha en flätad svans. Och sedan så är det ju borstningen som sliter - och att ha toviga svansar är inte något för mig i.af.
På sommaren brukar jag dock ha de flesta utsläppta, om jag av någon anledning "måste" ha en fläta i svansen så har jag flätat och knytet upp den och satt i en lössvans. Utan svans på sommaren ska de absolut inte vara i min mening (möjligtvis om man bara har lite flugor, men vi har mängder av broms, knott och mygg i.af).
Hakuna matata!

gör som #2 men inte inför fotografering utan istället innan hopptvlingar =)

ni som har "lössvans" hur får ni till den bra? Av vad? Berätta utförligt så jag förstår 
Jag har flätad svans på "pissmärren" av sanitära skäl
De andra har utsläppt.
#11 Inte lössvans som i att det ska se snyggt ut på utställning osv (det är förbjudet). Jag har en hårsnodd sm ja satt fass en massa garn/tunnt rep på och som jag sätter runt knuten. Det räcker då ner till kotorna ungefär :)
Hakuna matata!
jag kan inte fläta som man gör på utställning och min häst har sån tunn svans att det inte går nå vidare att fläta den :P
#6+ 11
Just nu har ag faktiskt klippt hans svans kort (strax under kotan.. :( blir jättekort när han töltar eftersom han håller upp den) och den får vara utsläppt och ovårdad, men annars tar jag 10 (eller 20 om det ser tunnt ut) balsnören i en bunta. Jag använder vetwrap runt svansen för att hålla ihop den och hålla rent, det kan sitta i flera veckor utan att något bryts/möglar/blir konstigt. Sätter balbanden i en knut och lindar dem runt svansen med ny vetwrap :) Skitfult, men älgarna i skogen bryr sig inte, och Crow kan vifta flugor av hjärtans lust.
Svansen uppknuten men utan balsnöre.. ska se om jag hittar en bild med balsnören på, har dålig tid just nu. Men brukar ju släppa ut debn inför fotografering :3
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#12 & 14 Tack, ok ska testa och se om jag kan få till det. Skulle vara roligt att inte behöva klippa hennes svans innan utställningen i år.