Terrängbana vs ridhus
Nu har min foderhäst åkt hem och i samma veva är det ett hästköp på gång. Jag måste av flera anledningar byta stall, tyvärr. Har hittat två intressanta lösdrifter, men kan inte komma fram till vilket som kommer passa oss bäst.
Hästen ska bli både rid och körhäst, så både rid och körvägar är ju positivt. Han är ung, så vill rida mycket ute för att han ska få det så roligt som möjligt.
Stall 1 - 2 km från mig, belyst paddock (20x40), ovalbana, rundkorall, mängder av underbara vägar att rida och köra på, stor terrängbana bara några hundra meter från stallet som får användas. Mycket klätterbackar, finns även vattengrav så man kan träna till maraton. Närhet till stor bana där man kan träna körning, bara 1 km bort, men självklart kostar det att hyra. Har gått på ridläger här och känner ibland att stalltjejerna kan vara lite snobbiga, men det är ett tag sen jag var där.
Stall 2 - 8 km från mig, belyst paddock, rakbana, rundkorall, har ingen aning om hur många ridvägar det finns men det ser inte ut att finnas så jättemånga. Helt underbara stora hagar till lösdriften. Ridhus, vilket är underbart på vintern, men inte överdrivet användbart på sommaren. Kan även köra i ridhuset.Min halvsyster jobbar här så jag känner någon, kommer antagligen ha någon att rida ut med.
Båda är islandsridskolor, finns även många tävlingshästar på stall 2, ägaren är duktig tävlingsryttare..
Så, jag vet inte vad jag ska prioritera, terrängbana och fina uterittsvägar eller ridhus? Ridhuset är ju underbart på vintern, men å andra sidan behöver jag skjuts dit på vintern, medans jag kan gå eller cykla till stall 1. Jag åkermoppe vår/sommar/höst.
Priserna kan ju också betyda en hel del.
Stall 1: 1100kr inkl hö/hösilage (vet dock inte om det är fri tillgång) och mineraler
Det tillkommer då hovslagare i snitt 150kr/mån (verkning), och kraftfoder (100kr) plus försäkring.
Stall 2: 1000kr, fri tillgång på hösilage, inkl verkning. Tillkommer försäkring och kraftfoder (ca 130kr, mineraler ingår inte här).
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

jag hade tagit dte första=) bra rid/körvägar är viktigt för mig och en väl fungerande paddock. ridhus struntar jag rätt mkt i. och man behöver ju inte umgås med dem man inte gillar ;)
#1 Jag tänker också så, jag klarade mig visserligen utan ridhus den här vintern, jag red inte över huvud taget i den här kylan ;)
Fast sällskap när man rider ut är ju faktiskt trevligt ibland.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#2 nån trevlig finns där väl? vuxna brukar vara trevligare att vara med, vet hur det är var snobbungar som trodde dem kunde en massa men tävlad sönder sina hästar i ett stall jag hade min. så jag red ut med vuxna istället eller dem som inte hade tävlingsambitioner. dem som har travare eller kallblod brukar också vara supertrevliga^^
Det är mest ungdomar, från 7-8 upp till 18 är väl vanligast. Finns ett par vuxna där, bl.a. ägaren men hon har lektioner hela tiden. Det är ju inte det vanligaste att vuxna springer där under eftermiddagarna, vanligare med ungdomar..

det är bara att börja prata och se om där finns någon trevlig=) blev själv halvt idiotförklarad i mitt förra stall^^
Jag skulle valt det första stallet. Prisskillnaden tycker jag inte är särskilt stor. Det som är avgörande för mig är avståndet och att det finns bra körvägar (brukar vara svåra att hitta).
Gå inte till ett nytt stall med förutfattade meningar, även om folk verkar snobbiga så kanske dom inte är det. Någon lär du hitta som du kommer överens med.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#6 - Fast nytt stall är det ju inte.. Red där för 3-4 år sen, gått på flera ridläger..
#7 fast på 3-4år brukar det vara ett utbyte av personer. Jag tycker fortfarande att du ska ha ett öppet sinne.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Just därför skrev jag att jag inte vet då det är ett tag sen jag var där, men jag vet att samma stalltjejer är kvar då jag följer stallets blogg :)