hovböld
Igår hittade vi Kingen halt i hagen, han vill knappt stödja på sitt vänstra framben. Jag tog in honom o kratsade ur hoven o skulle se om det var något där och jag såg inget direkt mer än att det kom någon vätska ur strålen.
Jag ringde ut med hovslagare som kom och tittade efter 1 1/2 timme och han misstänkte hovböld, men han sa de inte helt säkert utan var osäker då Kingen ogärna ville man skulle lyfta hans ben. Han sa han skulle komma imorgon (lördag) igen o se hur det såg ut. Vi la ett omslag med jodopax,bomull, co-flex och silvertejp o släppte ut honom i sjukhage.
Imorse när han skulle släppas ut låg han ner o ville knappt resa sig upp och ville knappt gå ut ur boxen. Men han kändes inget varm, pulsen inget snabbare och han var inte svullen. Jag tänker mkt på hans högra framben han nu lägger all tygnd på om man behöver stödja det med något, i dagsläget var det inget varmare eller verkade ansträngt…
Jag har ingen erfarenhet av hovbölder, och tar gärna emot råd..

Hovbölder kan slå till illa kvickt och ibland får hästen så ont att den inte vill stå på benet överhuvudtaget. Så visst, kan det vara en hovböld. Dock blir jag lite fundersam när du skriver att hovslagaren knappt kunde lyfta benet.
Hade jag varit i din sits, så hade jag ringt ut vet som åtminstone kan ge smärtstillande så hästen kan lyfta på benet så man kan få klarhet i om det är en hovböld eller ej och i såfall åtgärda den. Risken finns ju att det är något annat fel också, jag tänker på att hovbenet kan vara brutit. Känns inte schysst att låta hästen stå till imorgon i sådanafall.
Den vätskan som kommer ur strålen kan vara sekret från elastiska putan som "svettas" ut genom strålen.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Även jag tycker det låter konstigt att han hade svårt att lyfta benet. Då är ju frågan för om det är något mer, med något annat ben också? Det kan ju även vara anledningen till att han ligger ner i så fall. Alternativt så är det som Cilla skriver, en hovbensfraktur…
Oavsett låter det vettigt att åka till klinik och kolla upp det samt röntga, för är han så halt skulle jag aldrig avvakta, då ska något göras direkt!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

hovslagaren kunde lyfta hans ben och kolla ordentligt under hoven men Kingen viftade mkt med benet och ville har ner benet. själv tror jag mycket har med att han är rädd om hoven och att det ska göra mer ont. Finns ingen vet här i närheten som jag litar på att kolla på ben. Är alltid klinik då, men de rådde mig också att vänta tills hovslagaren varit där i morgon och höra av mig på måndag om det inte blivit bättre…. de trodde med på hovböld och att det är som han är rädd om sitt onda…

hur gick det idag?

Kingen blev bättre, men när han kom ut i stora hagen igen var han halt efter 2 dagar igen och då åkte jag til klinik…de fick ut en cm stor pinne ur strålen så nu är han gipsad fram till 10/5…sen sa de hovslagaren skulle ta av honom gipset och sko honom med sula…sen ska han vara bra sa de…
…i mina öron låter det konstigt att de släpper det på min hovslagare hemma och inte vill se honom på klinik utan gips….
#5 Oj, tur de hittade den. För mig låter det dock inte ett dugg konstigt att de överlåter det åt en hovslagare, en hovslagare ska kunna hovproblem, och att bara ta av gips och sätta på sula är ju inte värst svårt för en hovis… Är det något problem då så lär ju hovslagaren skicka dig till kliniken igen så.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#6 men kliniken röntgade aldrig så hur kan de vara så säkra på att det inte finns mer? deras svar var att det inte varade eller blödde vid återbesöket. Hovslagare är väl inte heller så mkt utbildade inom hälta väl?? eller har jag fel? hovslagaren tyckte inte att jag skulle till kliniken först heller utan det var jag själv som ringde de och berättade om allt och de tyckte inte jag skulle vänta längre utan komma och då gjorde jag det…. hoppas bara att det bara var det som var där nu o inget mer…
#7 Kommer hältar från hoven eller nedre delen av benet så jo, då är det oftast hovslagaren som är den bästa. Sen är det ju inte alltid hovslagaren har de verktyg som krävs (ex. röntgen eller liknande), men när det kommer till hovproblem så vänder jag mig hellre till min hovslagare i första hand än en veterinär.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag tycker inte det låter så konstigt att hovisen hemma ska ta av sulan och slå på en sko igen.
#7 Om det finns rester kvar i såret kommer antingen antibiotikan ta död på det ( för det antar jag att hästen fick) Eller så kommer en bli sämre när antibiotikan är slut. Jag skulle tro att de på kliniken utav pinnen kan se att det inte ska finnas risk att det är något kvar i hoven. Det beror ju lite på hur pinnen såg ut. Annars brukar man ju ta en plåt på det.
Är din hovis utbildad och erfaren så fixar han det nog.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#6 - en utbildad hovslagare ÄR utbildad på att ta hand om uppföljningen efter pinnar i hoven och liknande skador. Så du kan nog vara helt lugn.
En bra hovslagare vet när det är dags att be veterinären om hjälp.
/Anna, med hovslagarutbildning i bakfickan…
#11 Det beror ju på hur de utbildat sig, har mött många med fina examensverktyg som antingen verkar helt fel eller snett varje gång. Så man kan ju fråga sig hur mycket de verkligen vet…
Men en hovslagare ska kunna (och vet i de flesta fall) hur man behandlar hovbölder etc.
Hakuna matata!
#12 - det finns alltid mer eller mindre kompetenta yrkesmän i alla yrken. Vissa har handlaget medan andra inte kommer bli bra hur mycket de än utbildar sig - tyvärr.
Sen kunde man ju önska att alla fick dne chans jag fick - jag gick 5 månader praktik med klinikhovslagarna på Ultuna och fick därmed väldigt mycket mer sjukhovspraktik än merparten av hovslagarna får, nästan på ett helt yrkesliv… (det är attans så synd att min kropp inte håller för att jobba i yrket
)
Hovböldsbehandling ingår i utbildningen, sen är det ju - som sagt - kanske inte alla som tar till sig den kunskapen.

jag har nog uttryckt mej lite klumpigt.. jag menade inte att det är konstigt att hovslagaren ska ta på nya skor och sulor, utan jag menar att jag tycker det är konstigt att veterinären inte vill se hästen igen sen med skor och utan gips och kolla hur han rör sig då….
#8 veterinär vänder jag mig endast till vid sår eller spruta annars är det hovslagare, klinik eller equiterapeut som gäller, beroende på vad som är galet…
#10 han fick ingen antibiotika…. endast lugnande medans vi var där. De ville inte ge antibiotika eller smärtstillande om det inte blev värre för det pålastar hästens njurar i onödan….
#14 Fast hovslagaren ska ju oxkså kunna se om hästen är halt, det ska ju avta så jag tror bara du blir "tillbakaskickad" om det inte vill bli bättre.
Annars så är hovböld inget särskillt komplicerat när man väl hittat och öppnat den och fått behandling.
Hakuna matata!