Pullar nosgrimma ?

Hur tänker du nu när du menar fungerar?
Jag tycker att nosgrimmor och annvändning utav dem för sitt ursprungliga orsak är lite förvirande…
Börjar ifrån början - nosgrimman är till för att stänga igen hästens mun. MEN, varför gapar hästen? Hästen gapar för att något är fel.
Istället för att sätta på en nosgrimma för att dölja att något är fel och tvinga hästen till att ge efter i munnen fastän det antagligen gör ont, så borde man ju ta reda på varför den ifrån början gapar…
Sedan finns det flertal dåliga bieffekter som kommer vid användning utav nosgrimmor åtspänt.
Pullarnosgrimmor är ja, fungerande för att klämma ihop hästens käft med, om man nu skulle vilja det - men varför skulle du det undrar jag istället… ??

Har pullargrimme rätt så löst när jag är ute och tävlar, för att det är snyggt. ;) Hemma varierar jag mellan olika sorters och utan.
jag använder pullar endast för att det är snyggt när jag känner för de…men har även hört att den fördelar trycket väldigt bra. personligen tycker jag inte det är snyggt utan nosgrimma helt, även om den inte behövs. en rätt spänd pullar skadar nog inte om du vill testa :)

Tack för alla svar ! Ni är verkligen duktiga xD
#6 jag känner mej jätte dum men vad för bieffekter ger det då ? *guldfiskjärna har jag *
Alltså olika bieffekter och om det blir bieffekter beror ju på vad för nosgrimma det är (vart den ligger an) och hur hårt man spänner den. Spänner man den så att den ligger helt fritt kan man ju omöjligen få några bieffekter eftersom den inte ligger an och påverkar hästen på något viss… - Så ni som inte spänner åt era nosgrimmor ska självklart inte ta åt er och man får ju fundera på hur hårt man spänner den…
Jag är lite för trött och yr för att orka tänka och utveckla själv, kan göra det senare, men tills vidare hänvisar jag till Sustainable Dressage . Tyvärr ser jag att avdelningen med pullarnosgrimman inte var så utvecklad alls. Får förklara själv eller hitta någon annan bra sida.., men inte nu.

så att den sitter på rätt ställe, många sätter den aldeles för högst upp och många för långt ner, och drar åt som sjutton. vet man inte hur den ska sitta är det ju bäst att fråga nån som vet.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
jag tycker de funkar jättebra!! värt att satsa på
bara en sak !!!! pullarnosgrimman är vad jag har lärt mig bra för hästen för att den ger helt fria andningsvägar vid hård ansträngning ex fält tävlan där den började användas, sen är den verkligen inte till för att stänga igen hästens mun då den löper fritt och stramar åt
Jag tycker de fungerar bra (fast det är ju en fråga om vad man tycker att de ska göra). Innan hade jag en "vanlig" nosgrimma på Lolly och det var rätt jobbigt att hålla henne när hon tömkördes brevid vagnen och var på det humöret, men det är betydligt lättare att hålla henne nu.
#3 Jag tror också att jag skulle gapa om jag fick en metallbit (eller liknande) i munnen som gav tryck… (tolka mig rätt, jag kritiserar inte dig, men det är något jag har funderat på ett litet tag =)

Isåfall ger du inte ett så behagligt tryck skulle jag tro… Finns ju anledning till att man ska vara försiktigt med handen ;)
Jag har fö hamnat i behov av att ha nosgrimma, när jag tömkör en häst som då och då riskerar att trilla neråt-framåt, och håller jag inte upp henne då risker hon att gå ner med nosen i backen och bryta nos-benet. Är en av de få anledningarna som jag kan se använding för nosgrimma… Har jag inte nosgrimma och försöker hålla henne uppe med tömmarna får jag ju reaktionen att hon bara gapar och faller fortfarande. Har jag nosgrimma, kommer jag ju tvinga henne till att inte gapa och tvinga henne till att fortfarande känna bettet och kunna påverka.
Jag har pullargrimma på ett av tränsen till min gubbe. Funkar bra eftersom min pålle är stark och het (kbltravare modell större). Växlar mellan pullar, aachen och hackamore.
#13 Nu vill jag bara försvara min ridning/körning lite, eftersom jag uttryckte mig otydligt, min häst gapar inte särskilt mycket, men det är ju ett sätt att komma undan från ryttaren/kusken. Jag tror att jag rider/kör med mjuk hand oftast.
Jag är iaf väldigt glad över pullargrimman, då jag faktiskt nästan blivit utdragen ur vagnen (iofs har de flesta av mina "avtrillningar" berott på att jag varit tvungen att slänga mig av vagnen då Lolly inte vill gå åt samma håll som vagnen ^^') och rätt ofta blev trött i armarna (det är inte så lätt att hålla en häst i full gallop med enbart tömmarna, men det är kul när det går snabbt =) Jag byter hellre nosgrimma än till ett skarpare bett. Dessutom så har det blivit lättare att köra henne utan nosgrimma.
(usch, jag kan inte formulera mig ordentligt
när jag läser vad jag skrivit så låter det värre än vad det är….)