Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1583 ggr
ebengtssson
0

Tandläkare

Jag har kommit på att jag aldrig har kollat tänderna på mina hästar. 28, 13 & 10 år och nu börjar 10-åring bli konsigt i munnen (vill inte ha bettet i munnen t.e.x) så jag tänkte kolla tänderna. så jag undrar hur mycket det kostar för er och vad de gör?

(så jag kan räkna ut hur mycket det kostar på ett ungefär)

tack för hjälpen :D

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Elshira
0

Det brukar vara en avgift för att de kommer ut (oavsett antal hästar) på kanske 2-500 kr, lite mer om det är långt att åka (skiljer ju givetvis).

Men förutom avgiften för att de kommer brukar de vara allt från 300-800 för undersökning, lite mer om de sederar osv. Själv har jag en veterinär som bor väldigt nära och hon tog 800 (sammanlagt) för en undersökning + sedering och ytterst små justeringar. Samma veterinär tog ca 1500 för att dra ut två (envisa) vargtänder. Men hon är dock väldigt billig då hon inte jobbar som distriktare, utan privat.

Men som sagt, det kan ju gå på från 1000 till 3000 för dig skulle jag tro men skiljer som sagt enormt (+ att man kanske måste göra något, dra ut en vargtand, slipa/raspa eller något annat och då blir det ju mer).

Enklast är nog bara att höra med ett par tandläkare/veterinärer vad de tar så du vet om du kan göra det nu eller vänta till nästa månad om man säger så :)

Hakuna matata!

Gyllir
0

Om du ska ta ut någon tycker jag att du ska fundera på om det verkligen är någon med bra utbildning. Vetrinärer tex brukar inte ha tillräcklig utbildning, och kan i värsta fall raspa tänderna på fel ställe (då vissa tror att man ska raspa bort det vassa, vilket man inte ska göra, då hästarna behöver det vassa för att kunna tugga ordentligt!). Då är det inte värt pengarna. Torbjörn Lindström kan jag verkligen rekommendera. Han var inte särskild dyr (kolla hans hemsida) och vansinnigt duktig! Han har utbildat en kvinna som har praktik på västkusten (söder om Gbg) ifall det råkar vara närmre. Värt varenda krona och om du inte har råd, ta en häst i taget…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Elshira
0

#2 Att säga veterinärer inte har tillräcklig utbildning tycker jag är lika generellt so att säga hästtandläkare inte ha utbildning. För det finns minst lika många rötägg bland "riktig" utlandsutbildade hästtandläkare som bland veterinärer. Veterinärerna är ju dock inte fullt lika långt utbildade, men i "gengälld" ska de ju också hänvisa vidare om det är saker de inte kan ta hand om.

Men att ta reda på utbildningen och försöka hitta folk som använt sig av honom/henne förr är det absolut bästa!

Hakuna matata!

ebengtssson
0

#2 jag har en hästtandläkare som jag ska kolla med.

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se