Loka + bröstsele = ok?
Hej igen :P
När jag hittade en gammal loka i stallet började jag tänka på Solon.. dels tänker jag att det är bra träning att dra lite (även om det än så länge handlar om så lätta saker som han egentligen kan dra med bröstselen - eftersom han ännu är ung.. typ lite ris och så när det har fällts lite träd; så skadar det ju inte att använda en sele mer anpassad till den typen av drag) och för att det ju är bra att vänja dem vid det mesta bara för sakens skull. Sen, i framtiden, kan jag tänka mig att använda honom till lite halvtungt dragarbete, när han är starkare och mer mogen i kroppen. Och så hade jag inget bättre för mig, så jag testade lokan på honom :)
Själva lokorna verkar passa, satte ett nytt, lägre fäste uppevid bara, men de ligger an över hela halsen och drar man handen under så känns det jämnt tryck, något mindre närmre mankammen eftersom han inte har så mycket muskler än kanske, men det är en stor, jämn anliggningsyta med lite tryck i draglädret. Stoppningen är fortfarande fin. Draglädrena hamnade ca 1/3 del upp, har för mig att det är rätt? Det är ungefär denna biten jag ''kan'' om lokselar, sån't jag kommer ihåg efter att vi provade in Dackes loka med hjälp för några år sedan.. :3
Men däckeln var för stor, och dessutom var lädret dåligt. Antingen har draglädren bytts ut någon gång, eller så är det två olika selar som satts ihop. Tror att de är olika eftersom däckeln hade silver detaljer och lokans spännen är gulare..
Så, jag provade att sätta ihop det med däckeln till bröstselen, och det är här jag kan behöva lite kunniga ögon :)
Först och främst, är draglädret för långt? Och spelar det någon roll för hästen? Om de är för långa blir det förståss konstigt ifall skaklarna fästs i ''ringen'' som jag tror de brukar på lokor, men kan man fästa dem lite högre upp, närmare däckeln kanske, som på bröstselen?
Behövs skaklar alls om man drar ''stock'' och så med loka?
Sen tänkte jag byta ut remmen som löper genom däckeln och som fäster vid draglädret. Den till bröstselen hade behöft nya hål som jag helst inte vill göra, för att kunna sänka så att draglinjen blir obruten/rak, och sen är det en för lång bit över. Dessutom tror jag att till lokan (och de skaklar den brukar användas till) ska inte den remmen löpa? Jag tänkte att man kanske kan ta ett stadigt stigläder genom däckeln som den vanliga remmen går nu, och fästa en annan rem i detta lädret, som kan knäppas över däckeln, som min lilla gröna illustration visar. Vad tror ni?
Så frågorna, uppställda:
Går det överhuvudtaget att få detta bra, eller ska jag strunta i detta helt?
Behöver man skaklar till att släpa saker?
Kan ev. skaklar fästas högre upp som de på en bröstsele (ofta) är?
Tror ni det fungerar med att byta ut remmen som löper genom däckeln, på det sätt jag förklarat - för att kunna ändra draglinjen och hindra remmen att löpa?
Är det något jag missat för att få en bra sele av detta?
Som det är nu har jag ingen möjlighet (eller är ambitiös nog) att korta draglädret, så om det är rent åt ***** att ha det som det är så får jag överge min ide :)
Bakselen är fäst i draglädret för att hålla bak det så att ni ser längden :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Läste på lite om lok-tillpassning. Såg att den bedre remmen mellan lokorna ska vara ca en handsbredd under halsen, och dragremmen 1/3 del mellan bogspets och övre delen på halsen/manken?
Så jag får nog sänka lokorna. Men de sitter ju i det tajtaste så det är inget problem i så fall, får bara kolla så att de fortfarande passar ok runt halsen :)

Den här sidan har jag haft mycket hjälp av http://www.fjordhästbloggen.se/lokselens-delar-och-tillpassning-54.html
Tack :)
Såvitt jag kan se, om jag sänker lokan, så funkar det som jag tänkt..
Men mina frågor kvarstår; draglädret är nog för långt - spelar det någon roll för hästen? Så länge draglinjen är obruten ner till släpa/vagn?
Kan jag fästa skaklarna högre upp på däckeln, eller stör det?
:)

Det var väldigt fina nätta lokor du fått tag i, men det är nog så, att de här lokorna är avsedda för parkörning. Tanken är att det bara skall fästas draglinor i draglädren, annars hade det varit en ring istället för ett spänne. Det går alldeles utmärkt att använda lokorna istället för bröstan när du kör enbet, men då får du nog fästa skaklarna i däckeln på samma sätt som när du använder brösta. Om du bara har för avsikt att köra enbet, kan du ta bort bukgjorden och upphängningen från spännet. Då gör det inte så mycket att draglädren är lite för långa. Ett annat alternativ är att korta av draglädren eller göra dem ställbara, men vänta med det tills hästen vuxit färdigt.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
värmlandslokor sa hovslagaren :) Gissar att de är mer finlokor än arbetslokor, men de borde väl gå att dra ''lättare tunga lass'' med? Alltså tyngre än rockarden men inte det tyngsta han bara orkar dra, om du förstår hur jag menar?
Kan upphägningen vara kvar, mest så att de inte trasslar in sig eller så (fast med längre upphägning så att draglinjen blit rätt) men att jag tar bort bukgjorden?
Men då går det alltså bra att fästa skaklarna högre upp helt enkelt :) Med bukgjord och så till dem?
#4 Funderade och insåg att jag bara krånglar till det.. klart att han inte trasslar in sig mer med lösa draglinor till lokan än till bröstselen, och det är ju skaklar och vagn som avgör om däckelns skakelinfästningar ska löpa eller inte.. så det blir förståss enklast, billigast och smidigast att bara skära loss bukgjord osv :3
Men jag hittade en ny loka
Tänk vad man hittar på gamla gårdar.. (vi har lokor lite överallt. Några är väl 50-100 år gamla och i dåligt skick, de fanns på gården, andra har vi fått av bekanta som haft dem liggandes på deras gårdar, men så har de inte passat pappas nordsvensk så har de blivit liggande här istället.. de flesta är rätt gamla, men vissa, som de här två, verkar lite nyare och har bra läder)
Jag lägger upp bilder sen, kan inte koppla kameran till denna datorn.. möjligt att den är lite för stor, men jag tror att den passar om jag sätter ett lägre remfäste och ev. sågar av toppen (vet inte om det gör någon skillnad egentligen?) kanske borde flytta ner tömringen på den..Men om jag håller den där jag tror att den ska vara så verkar böjen och det följa halsen ganska väl när lokan vridits bakåt lite som den gör när det kommer tyngd i lädret.. tänkte lägga upp lite bilder framifrån och från sidan så kanske ni kan se? :)
Den följer bogen bättre än den nättare ovan, tycker jag iaf.. sen får jag nog göra lite hål och pyssla lite med remmarna som håller ihop lokorna för att den ska passa ordentligt, men vill gärna ha lite synpunkter på formen vs halsen innan jag gör mig det besväret :) Om ni kan se något.. får naturligtvis klämma och känna själv med, det ska väl kännas en jämn anliggning om man drar med handen emellan, lite som en sadel ska ligga jämnt mot ryggen? Nu är hans hals ju väldsigt omusklad, något att tänka på då?
Den nya lokan jag hittade är nog mer arbetsloka, den är lite grövre, har störra och mjukare stoppning och draglädret slutar med en ring :) Det är nog aningen kortare tror jag.. Dessutom sitter bukremmarna inte fastsydda i 4 dubbla lager, det känns inte lika mycket helgerån att skära av dem.. xD Och bakom ringen ligger en bättre skinnbit som skyddar mot ev. skav från hakar eller hur man nu fäster dragrepen :) Den känns bättre att börja med helt enkelt, om den bara kan passa bra. Jag ska lägga in bilder så fort jag kommer hem ikväll, är jätteglad för all hjälp!
Vill ju göra det så bra som möjligt :)
Nu ska jag tvätta och smörja upp de nya lokorna, och fundera på hur de kan målas..hehe :P

Du har nog bra koll på hur det skall vara. Ja, du måste nog flytta ner övre lokremmen och tömringen. möjligtvis kan draglädren även på dessa lokor bli lite för långa, men det är svårt att se nu. Det går naturligtvis att använda din däckel, men det är nog inte det optimala med en giggdäckel med löpande överliggare till loksele. Har du inte hittat någon gammal bågdäckel som går att renovera? En vanlig mjukdäckel går också bra, men det är inte så lyckat om du skall köra rockard med den, för då skall den ju bära vagnen.
Ang. din baksele, så är den som du konstaterat alldeles för stor. Det bästa är om du kan få den avkortad någon dm. på varje sida. Bärremmen skall ligga i över höftknölen, och bakremmen i höjd med bakknäet. Enklaste sättet att ändra är att sprätta upp på ena sidan och flytta upphängning och ring bakåt ett par dm. Det är inget svårt eller stort jobb, så det kan du nog få någon sadelmakare eller skomakare att fixa.
Lycka till!
www.vikingponnycenter.se
#8 Ok :)
Har inte däckeln mer med skaklarna att göra? Dvs fasta ''U-skaklar'' ska ha löpande däckelrem, och skaklar som kan röra sig separat från varandra ska ha fast rem? Är det något annat som gör däckeln olämplig för loka? :)
Jag skulle väl kunna använda min ursprungliga ide - den som är ritad i grönt på första bilden - där en rem låser skakelfästningen på däckeln? Dvs när/om jag kör med ''rörliga'' skacklar? (men låta lokan sitta helt fri från däckeln, som bröstselen gör och som du föreslog tidigare).
Vill helst inte korta bakselen just nu eftersom han fortfarande växer och är grymt tanig framifrån och bakifrån.. stör det mycket om den är för lång? Korrekt anspänd naturligtvis, men att bärremmen sitter för långt fram? Kan det fungera att hänga en extra rem längre bak lite provisoriskt så att den inte hänger ner? Det kan jag göra själv med lite läderremmar jag har hemma. (är lite bankrutt efter att ha betalat 8000kr i veterinär räkningar och från sjuklön, plus det med om han växer för mycket) När han växt färdigt kan jag leta upp en vettig sadelmakare (till skillnad från en ovettig i nrheten som lagar bukgjorden till Dackes loka genom att lappa med en tunn skinnbit..) och tänkte då förstärka/bredda bakselen också. Och om jag kortar den nu når den inte fram till öglorna på rockard skaklarna.. :/ De sitter där fram och den enda svetskunniga jag känner har fått så dålig syn att han inte kan svetsa mer.. Kanske köper en ny baksele när det kommer dithän, men vill inte hamna i en sits där jag måste för att det inte fungerar.. om det inte är helt fel för Solon att ha det som nu men med en extra bärrem?
Bakselen kommer egentligen bara till användning när jag kör rockard.. lär inte köra någon fyrhjuling de närmsta åren :) Och vid släpande tar nog lasten stopp innan bakselen går in..
Alla däcklarna som ligger är antingen mjukdäcklar eller sju mil för stora och i pricip alla har så dåligt läder precis överallt att de lika gärna kan eldas upp.. :/ Eller alltihop på en och samma gång..
Så sammasnfattningsvis;
- Den nya lokan verkar fungera om jag justerar höjd och tömring?
- Går det bra på denna också att skära loss bukgjordar och bara ha draglädret fäst i lokan - inte alls i däckeln?
- Kan däckeln fungera som den är till rockard + loka? (om jag nu inte väljer bröstselen till rockard)
- Kan däckeln fungera till ''rörliga'' skacklar + loka om jag fäster däckelns skackelrem så att den inte löper?
- Fungerar det med en extra, bakre bärrem till bakselen, eller kan Solon må dåligt/ta skada av att den är för stor även då? :/
Tack för all hjälpen :) Ska ta och fixa till lokorna (flytta fästen och måla om :P) och hoppas på svar/bekräftelse innan jag vågar prova dem :)

Ska försöka svara på dina frågor.
1. Ja, det borde funka.
2. Ja, det går nogatt ha lokan lös, men då måste du ha draglinor som passar att fästa i ringarna.
3. Ja, absolut.
4. Jag skulle tro att det kan fungera.
5. Ja, det skulle nog fungera bra med en extra bärrem tills vidare. Problem som kan uppstå om bärremmarna sitter för långt fram är att bakremmen lättare glider för långt ner.
Jag är övertygad om att ditt omdöme och dina kunskaper gör att du kan prova dig fram till ett bra resultat.
Ett till tips: Försök att lägga en dyna e.d. i rockarden så att du kommer högre upp bakom hästen. Det blir mycket bekvämare att köra om du kan hålla armar och händer i samma läge som när du rider. Om körturen skall bli optimal är det viktigt att man sitter bekvämt… 
www.vikingponnycenter.se
#10 Vad bra, då kan jag nog prova lokan någon av dagarna.. försökte måla den men det blev inte snyggt..xD jajja, har iaf fixat inställningar och haft av allt som går att ta av, och skruvat dit det igen. Allt var i fullgott skick utom en av remmarna/öglorna högst upp, men jag bytta ut all i vilket fall så nu är där 4 istället för 2 :)
"Jag är övertygad om att ditt omdöme och dina kunskaper gör att du kan prova dig fram till ett bra resultat." Tack så mycket! :)
Hm.. ett bra tips.. ska se vad jag kan hitta som blir stabilt nog :)

#10. Bäst är ju en s.k. kuskkil, och det kan man bygga själv om man är lite händig, t.ex. ett frigolitblock, som man klär med konstläder.
www.vikingponnycenter.se
ok.. får googla och se vad jag kan hitta..måste ju nå ner med mina korta ben också kom jag på :) Men någon form av stol och kanske till och med en fotpall, ska nog kunna snickras ihop någon dag iaf.. får be pappa om hjälp när jag har tid, han ätr bra på sånt :P