Stoppa stölden av hästbilder
Som några av er kanske vet, fotograferar jag väldigt mycket hästar. Mina hästbilder stjäls något kopiöst till sidor som t.ex stallet.se, tallini.fi och hipponized.com. Ett bra tag har jag liksom försökt stå ut med det här, men nu orkar jag inte logga in på dessa sidor (som jag för övrigt inte är medlem på..) och anmäla bildstölder varje dag. Det enda de ansvariga gör är att radera bilden utan en varning till medlemmen i fråga!
Så, jag blev arg, och startade en namninsamlig. Kanske någon av er har lust att skriva på? Vem vet, jag kanske överreagerar men det måste få ett slut, allt detta.
MVH Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Självklart skriver jag på!!

Jag är som vanligt rätt tveksam… Alltså småtjejer på någon sajt som snor bilder ifrån nätet- vad gör det egentligen för skada?
Vill du inte att andra ska låna dina bilder så får du väll börja skydda dem på något vis. Men nu är det ju inte som så att du på något vis lever på dina bilder, utan hobbyfotograferar..? - Vad skadar det dig? Vad skadar det bilden? Vart sitter problemet?
Vad hade du tänkt göra med namninsamlingen..? Att bara göra en lista med irriterat folk ger inget. Och en lag finns det ju redan. Så vad är meningen med den? Om man är alvarlig skulle man säkret kunna driva egenom någonting! Hade det varit en alvarlig lista skulle jag även rekommendera att du sätter minimum gräns på 18 för att skriva på den, då jag inte tror att den kommer bli tagen på alltförstort alvar nu när det är 14-åringar som skrivit på den ;)
Proffs-fotografer brukar ju inte vara intresserade utav att driva egenom sådana här listor, så du har nog inget jätte stöd där heller och skulle du alvarligt vilja driva den här frågan (och vart igen isåfall?) så behöver du ju absolut ha det…

Det är ju fö inte lika alvarligt som att sno saker ifrån en annans lägenhet, absolut inte när det handlar om just ditt exempel… Hade varit bättre för dig och din sak om de i listan inte hade skrivit sådana kommenterar eftersom det visar på att man Inte känner till lagen och det ger ju lägre trovärdighet till listan ;)
Jag vill inte att mina medryttarhästar, Windy & Wilda, ska finnas på sidor med fejkade namn & indentiteter, skulle du vilja att dina hästar gjorde det? Speciellt inte när det inte ens är mina egna hästar.
Okej, det här kanske inte hjälper alls, men jag är också nyfiken på hur många som verkligen bryr sig & hur många som skriver på. Om det hjälper eller inte får man väl se. Men jag vill INTE att MINA hästar ska heta något de inte heter, vara någon de inte är. Och det tror jag ingen vill.
Och det där med kommentarerna kanske du har rätt om. ;) Men för sent att ändra nu.
Och tro mig - jag skyddar mina bilder! Jag sätter mitt namn på allihopa, dock inte så tydligt, för jag tycker inte ens man ska BEHÖVA sätta sitt namn på en bild! Jag vill t.ex inte sätta en stämpel rakt på hästen för då uppskattas man inte för sina bilder på olika foto-communityn & foto-forum.
förstår mycket väl hur du kjänner. Du kanske kan lägga text över bilden? Altså i tillägg till att reagera på stölden och samla namn? Det går att lägga text på bilden som inte forstör hela bilden i helheten men som gjör det svårt att låtsas det är ens egen häst? jag gjorde det för en kompis av min mamma, som ville visa fram bilderna, men som lever av dom och inte ville se dom printat ut och innramat gratis sådär utan vidare :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#6 Jag lägger alltid, som sagt, mitt namn på bilden. Men skriver man namnet t.ex rakt på hästen eller väldigt tydligt & stort (som egentligen skulle behövas) uppskattas man inte för sina bilder utan får då kommentarer som "varför första bilden med ditt namn?! hela bilden är ju förstörd." Tyvärr.

Ärligt, jag bryr mig inte särskilt mkt om några barn leker lite med några bilder jag tagit. Det är inte på allvar, det är en lek för dem och det skadar inte hästarna, ägarna, mina bilder eller mig.
Är du otroligt vaksam över dina bilder så finns det ett jätte bra sätt att inte låta dem spridas. Och det är att inte visa dem i offentliga medium, så som internet. Att lägga ut bilder på internet innebär en risk som de flesta bör vara medvetna om nu ;)
Vill du absolut inte att dina bilder ska tas ur samanhanget får du väll börja kompromissa och sätta större stämplar på motivet eller något, de andra på foto-forumen bryr sig väll ändå inte så mkt? Eller hur ser de på saken? Är ju egentlgien intressanktare fråga att läga ut där, inte här ;) - Dels för att se deras syn på saken, vad de gör för att skydda sina bilder och om de har ngt intresse i att protestera i den här frågan…

jag förstår dig helt och hållet anna! hade blivit vansinnig om jag hittat mina hästar på ett internetstall.
men tyvärr tror jag inte du kommer så långt med en namninsamling.
#9 Tack!
Nej, det tror nog kanske inte jag heller. Men vi får se vad jag gör efter detta, för det kan inte forsätta såhär tycker inte jag.

Jag har skrivit på :o)
Personligen så tycker jag att de där internet stallen inte skulle få ha riktiga foton på hästar utan de skulle få välja mellan olika teckande bilder med tanke på att det förekommer väldigt mycket bildstölder just på de sidorna.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

absolut inte. det är ju som vilken stöld som helst tycker jag. bara för att det ligger på nätet så betyder det inte att det är ok att ta hur som helst.
kolla med dem inne på foto, de kanske har något bra förslag eller så kan ni gå ihop och försöka göra något?
#11 Tack :) Jag tycker också att de kunde få välja bland olika tecknade hästar, eller så kunde de ansvariga för sajten fota kanske 50 olika hästbilder eller nåt som medlemmarna sedan kunde välja på.
#12 Precis, och det är ju ett lagbrott att stjäla bilder. Så nog räcker det väl till en polisanmälan även om man inte kanske vill gå så långt - ännu.
Jag har skrivit ett likadant inlägg inne på Foto iFokus och någon/några där har skrivit på också. Ett svar än så länge, det var från niklas som tyckte att jag skulle hota med polisanmälan.
MVH Anna Attlid
Vad jobbigt! Skulle inte vilja att nån höll på me mina bilder, fast nu e jag ju inte inne nån annan stans utom på iFokus mest, så ;P

Attlid, varför inte bara sluta besöka dessa sidor som enbart används utav barn och låta dem leka ifred? De kommer ju växa ifrån det och lära sig att det är fel.
Jag tycker mkt bättre om spåret du är inne på nu, att komma på andra lösningar och gå samman med andra för att tvinga sajterna till att isåfall använda något annat än egeninlagda bilder, så som teckningar eller bilder de själva tagit eller köpt. Och att om du faktiskt menar allvar med det hela polisanmäla sajterna.
- De skulle jag vara med och stödja dig i!
#15: Jag förstår hur du tänker men jag vet att det finns så många exemplar av mina bilder där ute och jag vill bara få bort dom innan jag ger upp med att besöka sidorna. Och medelåldern på t.ex stallet.se är ca 15 år, det finns 18, 19 och 20 åringar som är aktiva där också, lika väl som det finns 8, 9 och 10 åringar. Så de borde veta bättre.
Jag ska försöka få ihop en "klunga" med drabbade hästfotografer och gå emot de som driver dessa sidor & hota med polisanmälan. När jag kontaktat några som också är drabbade & påbörjat det hela med polisanmälan osv, så säger jag till!
MVH Anna
Jag förstår dig, inte roltigt alls. Och jag förstår inte varför inte de som har sidorna gör något åt det, de vet ju mycket väl vad som pågår. Och det måste väl ändå vara de ansvariga för sidorna som får ut för det tillslut?
#15 Då kan vi ju hålla oss borta från ungdomarna som har smällare, och låta dem leka ifred också..;) Så länge de inte smäller i närheten av folk och/eller djur så gör ju inte de nån större skada. Men det är alla strängt emot, för det är ett lagbrott. Precis som att använda andras bilder. Varför inte informera barnen om vad som är lagligt och inte, så de lär sig från början? Eller är det bättre att låta alla som sysslar med mindre lagbrott vara, och vänta på att de själva inser att de gjort fel?
Sen så vill jag tillägga att det är lika olagligt att använda annans musik utan tillstånd, dvs ni som gör filmer och lägger ut på internet - och använder copyrightskyddad musik till (=all musik du inte gjort själv) begår också ett lagbrott. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Självklart skrivit på. Få se vad det kan leda till.
Jag vill inte ha mina hästar på ett "internetstall"
#17: Du verkar tycka & tänka precis som jag :)
#18: Tack!
Anna Attlid: Håller med dig!
Man blir ju totalt galen när man ser bilder man tagit med en falsk identitet!
/Elin

#17 det är den enkla anledningen tilla tt jg inte laddar ner musik, vill jag ha en skiva så köper jag den, likaså med en film…

e d någon som tar biler här i från? har du sett nått av mina foton ngn gång?
Håller med Alex! Om inte llistan kommer till barnen/ungdomarna så gör den ju ingen nytta. Själv har jag gett flera tillstånd som frågat…
#23 Kanske inte, men om den lämnas in till de som driver sidorna kanske det blir en putt på vägen så att de förstår att någonting måste göras åt det här. Äsch, jag vet knappt hur jag själv tänker! Men det kan inte fortsätta iallafall..
Anna, håller helt och hållet med dig och har själv blivit drabbad. Var medlem på stallet.se förut och har fortfarande kvar min användare och på så sätt vet jag att dom faktiskt informerar om © - lagen, men dom gör inte mycket när dom upptäckt en stulen bild. Allt dom gör är ju som sagt bara att dom raderar den utan att säga till medlemen, vilket jag tycker är riktigt dåligt.
http://www.regret-nothing.com

Jag har blivit tillfrågad av en bekants lilla dotter om hon fick låna några bilder från min hemsida. Tyckte inte det var så farligt. Hästarna kan hon ju iaf aldrig få bara en bild på dom.
#26 Det är ju klart det or Ok om dom frågar tycker jag. Men om dom bara tar bilder från ens hemsida så är det ju stöld.

Hade inte gjort mig något om dom tagit en bild ändå. Då gillar dom ju mina hästar. *ler*
#28 Jag måste medge att man känner sig lite smickrad. Men när man sedan ser folk som har ens bilder och byter namn på djuren och sedan säljer djuren vidare är det inte lika kul längre.

#29# Ha, ha gör väl inget. Det är ju bara i fantasin. Du har ju hästen hemma iaf. Dom leker ju ungarna.
#24 Tyvärr tror jag inte att en namninsamling som skickas till dem hjälper. De har fått in så extremt mycket anmälningar om det där, och de är helt medvetna om att det pågår så mycket stölder. Men hittills har de inte gjort något, trots alla som klagat, så jag är mycket tveksam till om en lista hjälper.
Sen så kan jag faktiskt hålla med lite om att det inte är hela världen om de använder ens bilder, just för att de bara leker. Men jag anser att de bör lära sig vad som faktiskt är rätt och fel. Vissa vet inte om att det är olagligt, och då bör de informeras om det. Andra vet, men skiter i det och det tycker jag är väldigt dålig stil faktiskt, för så svårt är det inte att fråga först..
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex, du kan inte jämföra att kasta smällare på någon och att ta någons bild och använda i ett sådant här syte! Visar på okunskap om lagen då lagen även straffar olika hårt för olika brott, eftersom olika brott anses olika hårda eller vad man ska säga att göra.
Det här bråttet skulle man antagligen ha rätt svårt att få egenom i en domstol och det kommer ju knappast bli särskilt hårda staff alls. Däremot om du skadar en person direkt genom att med flit kasta smällare på dem kan även för ungdomar ge lite hårdare staff.
Jag bryter själv emot lagar och delar med mig och ladar hem både musik, tv-program, filmer, program osv på internet.
En organiserad namninslaming som denna gör säkert ingen impakt alls. En organiserad alvarlig namninsamling med hot om anmälan till polis med väldokumenterade fall skulle säkert kunna göra att det händer något. Jag har själv egenom Telia polisanmält för just olovligt annvändande utav mina bilder.
Monday, du skriver som att de faktiskt säljer och byter namn på hästen. De gör de ju Inte. Bilden används ju som en fantasi-symbol för barn och det är ju inte så mkt ditt djur som bilden utav ett djur.
Snuttan, om du läser igen så skrev jag att kasta smällare utan att det är folk/djur i närheten. Alltså tar ingen skada av det, så därför tyckte jag att jag kunde göra den jämförelsen. ;)
Sen så kan jag säga att jag också laddar ner musik. Men endast för eget bruk, vilket ingen förlorar något alls på, faktiskt. För jag är en sån som vill ha orginalskivorna av de band jag tycker är bra. Så jag köper allt skivor av de band jag tycker är bra, men jag vill höra dem först. Och även de band jag laddar ner ett par låtar från och inte tycker är bra, hade jag ju aldrig köpt en skiva av i vilket fall som helst.
I alla fall, vi som inte har internetstall själva kanske inte har några större problem med att ett par av våra bilder hamnar där, men de som har det då? Säg att jag skulle ha ett konto på stallet.se och har mina bilder där, och så finns det andra som har tagit mina bilder och använder dem som sina.. Mindre kul kanske.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#32 Jag skrev att dom byter namn på själva bilden, kallar hästen för något annat. Jag vet att det inte ändrar namnet på hästen på riktigt. Men jag vill inte att folk stjäl mina bilder.
Jag skrev på. Jag håller med dig Anna Attlid o #12 lisette.
Detta är anledningen till att jag nästan aldrig lägger ut bilder på mig, mina djur, familj eller kompisar. Hoppas att detta kan stoppas.

jag har skrivit under. hoppas de slutar ta dina bilder…..
Jag har skrivit under då jag vet hur arg man blir..

Jag ska skriva på, vilken bra fotograf du är föresten :)

Kan man skydda en bild så att ingen kan kopiera den?

Bästa sätet att skydda en bild är att inte lägga ut den i olika medier, så som på internet, publicitera den i tidningar osv…
På många hemsidor är det så att bilderna är spärrade och går inte att kopiera, men jag vet faktiskt inte alls hur det fungerar eftersom jag är så dålig på sånt där. Men jag vet iallafall att det ska gå att spärra så att det inte går att kopiera bilden eller spara ner den på datorn.

Man kan ta bort högerklicksfunktionen så att det inte går att gå in och välja spara bild. Men det är rätt lätt att ta sig runt, går att gå in i kodningen och kolla vart bilden ligger och slå upp direkt på bildens url för att spara bilden, eller ta en skärmdump.
Finns däremot ett sätt att lägga en tom bild ovanpå som ett lager ovanpå hemsidan så att försöker man spara bilden så blir det den tomma bilden… Vet dock ännu inte exakt hur man skriver koden och tyvärr kan man ju fortfrande ta skärmdump… Lägger man däremot in bilden som ett javascript eller flash så försvårar det tror jag även för skärmdumpning…
Jag har inte speciellt mycket emot det, mer smickrande tycker jag. Eftersom jag har tagit bilden, och jag vet att det är min häst :)
Angående att skydda bilder… Det går inte att göra på ett bra sätt, samma sak med alla kopieringsskydd dom hittar på för musik och filmer. Går grejerna att använda (se/höra på) så går dom också att kopiera… Trist men sant.
Håller med om att det e dumt. Jag rider en häst och jag tycker att hon e fin och jag är stolt över henne visar gärna upp henne men jag vill inte att nån ska sno mina bilder. Min kompis tog en gång några bilder och la upp på stallet.se jag tyckte inte det var kul även om hon hade tagit bilderna själv. Hon bytte namn och använde flera olika bilder för att skapa flera hästar. Jag sa till henne att jag inte tyckte att det var kul men hon sa att hon kände hästen så då kunde hon göra så.

Jag är medlem på hipponized men jag har inte tagit nån av era bilder, jag tar från gratisidan freefoto.com
Jag tkr också som nånannan sa att man behöver inte lägga ut bilder på nätet, om man inte vill att dom ska bli tagna.

så jag ska inte kunna visa bilder utan att vara "rädd" för att de ska hittas på ngn annan sida? det där köper jag inte.