Inkörning av travhäst
Hur kör ni in era hästar?
Vill veta allt från första dagen med sele och fram till det att hästen är satt i vagn…
Vi har 2 st 1 åringar som vi tömkör nu men vill veta lite mer..
Hör olika av olika personer och jag skulle vilja veta flera metoder…
Jag har ingen erfarenhet av det, men jag kan tänka mig att trav.ifokus kan det. :)

tömkörning ett par ggr sen med däck efter ca 2 ggr sen på med sele och vagn och bli ledd 3 ggr. sen köra själv. så gjorde jag, var visserligen över ett år sen hon var för vagn men dte funkaade utmärkt, trots att vagnen ställde sig rätt upp och började lyfta henne i selen, inga men efter det.=)

Ska kanske tillägga att Stella inte är travare, bara korsning. Men antar att metoden kan vara densamma.
Vi har kört in massor med hästar , stora som små. Vill du kan jag PM:a dig och berätta hur vi brukar göra. =)
Har kört in några och hjälpt till med en hel del. Kan också PM:a dig o berätta hur jag/vi gått till väga! Finns många sätt o olika från häst till häst. :)
#3 o #4
Kollade filmen och tyckte det såg riktigt bra ut :) Antar att inte hästen var speciellt rädd från början eller har jag fel? :)

#7 Nä, hon är inte så rädd, men jag har också jobbat mot inkörningen långsamt sedan hon föddes. Allt jag gjort har förberett för inkörning och inridning. Tömkörd från 6 månader i grimma, från ett år med bett. Släpat saker med tömkörningsgjorden många gånger innan vi började med de lösa skaklarna och brädorna. Det enda som var svårt var att få på vagnen, och det är fortfarande det moment hon inte riktigt gillar.
Jag vill gärna vet mer… skicka information till stall.mj@hotmail.com
När vi kör in hästar har vi alltid grundläggande utrustning Tussar i öronen ett huvudlag med en låååång check och slag gjord!
Vänjer hästarna vid sele och huvudlag, tömkör aldrig i grimma! Sen när hästen är led van i sele och huvudlag så går en bakom och en leder. (vi är alltid två vid inkörning)
Därefter kan den som går bakom styra, men medhjälparen måste vara med och styra åt rätt håll om hästen inte förstår. När man känner att hästen tar styrning bra och att det går att stanna och svänga ordentligt så sätter vi på vagnen. Före det så går den som går bakom och skvätter grus, stampar rätt bra i marken och för lite oljud.
När vi sätter på vagnen så före vi spänner fast den så gungar vi den mot hästen. Det brukar räcka. Våra hästar backar inte in i vagnarna utan vi lyfter den över rumpan. Vi låser inte fast remmarna i början. Sen har hjälp ledaren en lång lina så man kan komma ner bakom hästen. Hjälp ledaren går framme vid hästen eller något bakom första biten. Och sen tycker vi att det är bättre att trava direkt när man skrittat en liten bit för att få framåtbjudningen och för att få hästen att tänka ordentligt framåt. Så vi travar på en bit. Tar ner i skritt och vänder, skrittar en bit och travar på igen. När vi kommer hem ska hsten lära sig att stå stilla utanför stallet medans vi selar av. (gör även liknande avslut när vi tömkör så den vet att den ska stanna utanför stallet.)
Första gången i vagn blir totalt 1 km, och det kan sakta ökas på när hästen orkar att dra. Vi sitter ju även två på vagnen i början.
När allt känns bra så kan man köra själv.
Vi har ingen tidsperiod på hur lång tid det tar att köra in en häst, det kan ta allt från några veckor till ett par månader.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#10 Varför check? Det har väl inget med inkörningen att göra. HAlvblod som körs in har aldrig check. Även tussar är tveksamt då man vänjer dem vid något som man helst vill slippa.
#11 Vi har det på ala hästar oavsett ras och vad de ska användas till, en lång check som inte har betydelse för hur hästen själv kan hålla huvudet, utan mera som en säkerhet att den inte kan få ner huvet mellan frambenen om den skulle vilja bralla till. Tussar i öronen har jag haft även på mina hopp och dressyr hästar så det är något jag använder dagligt på de hästar som behöver det. Tussar ser jag inte som något man vänjer dem med utan det gör hästen mera konsentrerad på mig och inte allt runt om kring. Många tittiga hästar blir mindre tittiga om man har tussar tycker jag. hade en hopp häst som tappade konsentrationen och då stannade, med tussar lyssnade den bättre och blev fokuserad och hoppade då även bättre. Därför tussar.
~ Anneli ~
Själv har jag bara haft dåliga erfarenheter av tussar (eller jag har använt bommul då). Har försökt använda det när jag allt ifrån rakat hästar och åkt transport… Men det har jämt slutat med de är mer irriterade på det som är i öronen än vad de blir nerviga av ljuden.
Hakuna matata!
#13 okej. Men det finns ju små huvor man kan ha på om man vill, inte sånna man har på travet utan sånna hopp hästarna har.
~ Anneli ~
#12 Fast inom dressyren FÅR du inte ens använda tussar. Tanken är väl att din häst ska vara kontrollerbar oavsett vad som händer runt omkrinng. Dövar du den så blir den ju skiträdd om den skulle tappa en tuss eller så.
Dessutom tror jag mig veta att en check går av om din häst skulle vilja köra ner huvudet och bralla.Har varit med som åskådare vid ett flertal tillfällen då detta skett. En falsk säkerhet om man tror att checken skulle hjälpa.
Det enda checken i så fall kan hjälpa mot är ifall hästen kör ner huvudet för att beta.
#15 Fast nu beror det ju lite på hur man tänker sig att hästen reagrera i olika situationer. Jag har tussarna mera för konsentrationen och fokuseringen inte för att hästen är skrämd.
I dressyren kan man ha tussar när man tränar, rider ut och på framridningen, har fungerat i alla år för mig då jag red dressyr.
Om hästen kör ner huvet för att bralla hjälper checken till att den inte får ner huvet så långt. Och den går inte av av det. Men vill en häst verkligen ha sönder sakerna så är det klart att de kan det med. Men det är inte min tanke med det hela. Är hästen så pass "vild" eller hur man ska ut trycka det så kanske man inte ska sätta den i vagn förrens man har kommit till rätta med det problemet. Men det kan hända att de vill göra glädje skutt när de har kommit upp lite i kondis.
Vi kör alla in på olika sätt, jag beskrev mitt sätt. Ingen annan har beskrivit i tråden hur ni gör…
Alla hästar jag har kört in har blivit mycket snälla och trevliga hästar både de som går som travare och de som går klassisk körning. Har haft många olika raser och det fungerar fint för dem att jag har kört in med tussar och check.
~ Anneli ~
#16 Fast om hästen brallar så hjälper väl slaggjorden mer?
#17 Ja antingen förstår du inte hur jag menar, eller så vill du inte förstå…
För att hästen ska kunna slå/bralla så kommer den ju upp bättre om den får ner huvudet, ellerhur. Checken hindrar hästen från att få ner huvudet. och då blir heller inte brallen lika stor. Och ja slag gjorden tar emot i bak.
~ Anneli ~
Jag gör som giffan. Har också check och slaggjord på. Det är säkerhetsutrustning.
#17 Håller inte du på med ponnytrav eller har jag fel för mig? Då borde du veta att det är väldigt vanligt och för den delen mycket smart att använda en lång check vid inkörning. Har aldrig sett en professionell tränare/kusk köra in utan. Självklart hjälper den om hästen brallar. Går den av för lite unghästbus är det skitgrejer som används.. Tussar i öronen är också jättebra. Det kan man vänja av med efter hästen är van vid resten (om det nu ens skulle behövas) det är ju inte precis så att hästen ALLTID har det och därför typ avlider om man inte har det/dom ramlar ur, men det kan underlätta för den lille unga att koncentrera sig på sin uppgift. Ljudträning får hästen i vardagen och det kan man fortsätta med när h*n är säker i vagn.
jag har kört in en unghäst utan check och jag gör aldrig mer om det! han bralla o han bralla och bara rent jävlig var han med!
Giffan: Kör ni dem i trav och en 1km som 1 åringar på våren eller efter sommarbetet?
#21 Det är lite olika om vi kör in före eller efter betet. Men vi kör i skritt och trav och det blir ca 1 km första gångerna. Sen ökas det på.
~ Anneli ~