Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 2363 ggr
WinterPrince
0

Klickerträning

Vet att en del av er här inne tränar era hästar med hjälp av klicker.

Jag överväger att testa det på min häst, då jag inte hittar något som gör att han inser att han gjort rätt. Inne på NH har vi pratat en del om att låta honom stå och vila när han gjort rätt, men han blir bara uttråkad. Sen har han svårt att avgöra vad jag menar med mina signaler (pga mig naturligtvis).

Min största oro är att ge honom godis. Fick praktiskt taget trycka in ett äpple i munen vid ett tillfälle (han fattade inte att han skulle äta det) och sen försökte han nafsa på mig varje dag i två veckor.

Vill inte ha en såndär hingst som äter på allt, det är för mig en mardröm.

WinterPrince
0

Ingen som har några erfarenheter att dela med sig av?

Zabbio
0

Crow fattade inte klicker alls, han är också en sån häst som inte gärna tar godis ur handen..fast han blir inte nafsig, iofs..

Räcker det inte med att berömma och gå vidare då? Kanske hästen helt enkelt uppskattar det mer än godis, kel, vila.. att få bli klar och gå på nästa grej :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Man kan ju dela ut godiset i en hink eller på annat sätt, man måste absolut inte ge det ur handen. Ha en hink stående i paddocken/där man jobbar tex. direkt man klickat så lägger man något gott i hinken. Ge små bitar av godiset och det bästa är om du kan servera hans middag (om det betår av tex kraftfoder) vid ditt träningspass.

Jag gör ofta så att jag mäter upp kraftfodret och mineraler m.m. och tar med mig i en påse ut när jag ska träna. Antingen ger jag direkt ur handen eller så lägger jag ut en liten näve/nypa i en hink eller på ett lock så hästen kan äta det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

may-britt
0

jag bruker inte klick  trening på  min häst sen han er inte noe hund jag bruker klick  trening på  min hund ner jag trenar den men inte på  min häst och  jag gir inte godis fra min hånd

BeatriceHolmberg
0

#0 Är inte du från Växjö? :) Har nämligen sett en annons i tidningen - information/kursdag om klicker för häst . Den 19/6 i Kårestad , Växjö står det .

Kan ju skicka kontaktuppgifter till dig via PM om du är intresserad :)

WinterPrince
0

#2 Tyvärr verkar det inte som att han förstår vad det är han har gjort rätt om jag bara berömmer.

#3 Jag har också funderat på att ge ur en hink. Får testa det nästa vecka.

#5 Tack, jag tar gärna emot kontaktuppgifterna.