vad tror ni?
är lite nyfiken på vad ni tror detta kan bero på.
min valack står vanligtvis i en hage med 6 hästar (kingen själv är 7 hästen). När han går med dem så rusar han runt hela tiden och vill leka och leker upp de andra hästarna tills det någon leker med honom, gäller även när hö serveras och det är time att äta… . vid vissa tillfällen har han inte ro att äta utan är bara lek i huvudet på honom (han är 5 år), i denna hage går även andra unghästar. Mitt problem är att Kingen är en häst som BEHÖVER äta och det MYCKET för att hålla hullet… när man ska ta in honom på kvällen vill han inte in utan då går han iväg från en vilket han inte gör om man kommer på dagen och ska aktivera honom.
NU står ju Kingen i sjukhage pga att han haft hovböld och det konstiga är att han är så mkt lugnare för mig att hantera nu…. hon som äger stallet säger att han ofta slänger med huvudet i sjukhagen o att han är frustrerad, men slänga med huvudet har han gjort i hela sitt liv, det är en sak han har för sig och kan göra så fort han blir lite uppspelt och vill busa. Klarar alla hästar att gå i stora flockar? Kingen är inte uppvuxen i stora flockar.
Vad tror ni detta kan bero på…just att han är så mkt lugnare för mig att hantera nu när han är i sjukhagen än när han är i stora hagen och kan springa o leka hela dagen, det är stor skillnad på honom. Jag trodde han skulle bli ännu mer uppspelt i sjukhagen.
nu vill jag höra teorier…:-)
Han verkar inte kunna koppla av i den stora flocken. Är han ranglåg?
Antar att han inte går på lugnande för en hovböld, och märker du tydlig skillnad i temperamentet så kanske han också äter ute nu?
Har ett sto som gått i stora flockar, mycket ranglåg och osäker. Är numera rädd för hästar och går med en liten shettis, aldrig kroppskontakt. Där är hon lugn och känner sig aldrig hotad.
Vad gäller fodret. Får han inte i sig tillräckligt ute, öka då givan över natten så hästen får i sig vad den behöver.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

#1 ja han är ranglåg. Han har fri tillgång på hö under natten…finns alltid kvar på morgonen. Han äter hö bättre nu under dagarna i sjukhagen, men hon som äger stallet envisas med att alla hästar kan gå i stor flock…att de lär sig… när han ska ut från sjukhagen sen finns det ingen annan hage för han att gå i mer än i den stora flocken. känner mig ganska kluven o vet inte hur jag ska göra. velat ha honom ihop med en häst eller två men det går inte att lösa….:-(

sen det konstiga är ju det med att först när vi kom till detta ställe så gick han tillsammans med bara en häst, och då åt han bra MEN då stod han o tryckte på staketet in till andra hagen och ville in till dem, vilket är den stora flocken och då var han med svårfångad vissa kvällar när han skulle in….detta var januari o februari månad. Då höll han på o skulle rida på stona både stoet han gick med och sen kom han in i stora flocken för stoet han gick med flyttades..men i stora flcoken lugnade sig ridande på stona…varför detta??
Okej. Då tycker jag inte att du ska ha honom i stor flock utan be om mindre flock alt. byta till stall där du har möjlighet till detta. Han vill ju säkert ha många i sin närhet låter det som, men inte för nära. Att han inte hoppar på stona i stora flocken är antagligen för att de eller ledaren inte tillåter detta. Det är inte bra för varken din häst eller stona att han gör så.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se