Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 667 ggr
MiaMaria
0

Läder rengöring

Hur ofta putsar ni era läder produkter? Vad putsar/rengör ni med? Hur gör ni? (doppar, bara drar av osv) Hur ofta fettar ni in grejjerna? Och hur gör ni med nya prylar?

Som jag skrev i en annan tråd, en Mia som är nyfiken och som har lite för sig och som då terroriserar er med trådar ;-)

MiaMaria
0

Jag putsar tränset varje dag, använder stübbens tvål, torkar sen bort tvålen med en fuktad disktrasa och sen torkar med en handduk. Sadeln putsar jag en gång i veckan ungefär med passiers egna läder produkter. Fettar gör jag när det har regnat/snöat på sakerna, då kan dom behöva lite extra fett.

Snuttan2
0

Stor fördel med att inte ha egen häst och ha nograna hästägare, jag behöver aldrig smörja särskilt mkt alls, förutom på egna lädersaker som de inte använder… Jag gillar inte att smörja så jag är väldigt glad över det :D 

Torkar av alla saker om de blivit minsta skitiga efter ridtur. Smörjer de sakerna som jag själv bara använder kanske ett par gånger i månaden - blir liksom vid behov, fettar in samtidigt då.

Lina
0

Jag drar av smutsen med en svamp och lädertvål. Vet inte vad det är för märke men det är i en liten blå burk och den går på 45:-

Jag gör det efter varje gång jag använt sakorna.

Smörjer gör jag kanske 1 gå ng varannan månad.

Snuttan2
0

Använder fö Stübben tvål och Passier fett, mest för att de är bra produkter enligt mig, för hyffsade priser och hyffsat lätta att komma åt…

Och är fö väldigt noga med att lädret är MJUKT, kan absolut inte jobba med dåligt skött läder…

linnrisedal
0

Smörjer när det är stelt och innan tävling, jag kör med ekololja.

wewwa
0

Jag använder stübben, (på tub, ganska kladdigt).
Sen har jag en sprayflaska, som jag inte kommer ihåg vad den heter.

Mandysan
0

Jag putsar typ 1g/månad..Då med Stübben lädertvål på flaska och fettar sedan in med Stübben Hamonalfett…

Sehvrin
0

Vi (jag och min syster) putsar nästan varje gång vi är hemma samtidigt, så det blir väl 1 gång i månaden till en gång varannan månad. Men då kan ju tilläggas att grejerna bara används då vi är hemma.

Vi brukar tvåla av med ekoltvål och sen smörja in med ekololja, dessutom blir det oftast en tvätt av schabrak och andra prylar.

(Selarna lyckas alltid bli riktigt smutsiga, så det är inte så kul att putsa dem….Fundersam )

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus