Maxvikt på Fjording.
Go dag!
Gammal medlem har idag dammat av användarnamnet. Varit medlem här sedan 2005. Ska försöka bli aktiv igen.
Jag har funderat på en sak, jag har som de flesta vet. En fjording. Sto som fyller 9 år i år. Jag har ägt min tjej i snart 5 år, och får ibland höra att jag pjoskar med vikt på ryttare till henne. Jag väger själv 62 kg och är 1,67 m lång. Min häst har under min tid som ägare aldrig bärt en ryttare som vägt över 75 kg.
Nu till min fråga, vad tycker ni man kan sätta för vikt på ryttare på en fjording på 1,43 i mankhöjd. Som är av ridsportsmodell och välmusklad?
Jag har satt min gräns ifall ngn ngngång lånar henne på 75 kg. Inte ett gram över.
Vad tycker ni?
Det behöver inte bara vara just min fjording ni analyserar över utan fjordingen generellt?
Mvh / Elin
/Elin

hon ligger nog på 400-450 kg själv 80 kanske 90 som tak 20% av hennes normal vikt.
Mycket svårt att säga eftersom jag inte har sett din häst, men av din beskrivning skulle jag sätta maxët på 70(-75) kg och då inte varje dag.
Fjordingar generellt sett är väldigt svårt att sätta en maxvikt på, en del är ju kraftigare och en del mer ridhästmodell. Samt att en del är välridna och bra musklade, andra inte.
#2 Varför skulle en fjording av ridhästmodell kunna bära mindre? De är ju trots allt mer tänkta att ha ryttare på ryggen, och har väl ofta kortare rygg än arbetsmodellen?
Jag är mer inne på Loritas spår, 90 kg tror jag inte skulle vara några större problem, framför allt inte när det bara handlar om någon gång ibland (vilket jag tolkar det som när du skriver att folk lånar henne). Är det dock en ovan, längre och obalanserad ryttare kanske du kan sänka maxvikten lite.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag tycker det låter helt vansinnigt att hästen skulle kunna bära 20% av sin egna vikt, då skulle Brimad som är 180 hög och väger 600 kg ha en ryttare som väger 120 kg, jag säger bara big no, no! ;)
Och Japp som är maxad D-ponny och väger c:a 450 kg skulle ha en ryttare på 90 kg(!!!) Fullständigt orimligt.
Ju mer man sätter på ryggen ju större belastning blir det på leder och senor.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#4 vi har genom avel dimensionerat hästarna till att klara ordentligt med vikt på ryggen, det är inga urhästar vi har i våra stall det är produkter av generationer av avel för användbarhet.
#4, av ren nyfikenhet, vad skulle du som maxvikt sätta upp på Brimad?

#6 absolut max 90 kg.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag kör alltid på 20% som riktlinje. Vissa hästar (till exempel fjordingar och andra kallblod samt araber med kort och kompakt rygg) klarar betydligt mer och andra hästar (till exempel min egna med lång rygg som dessutom är dåligt musklad och andra hästar av mera "dragtyp") klarar mindre.
Min häst har jag satt 16% på som max (80 kg). Detta då hon är helt ur form. När hon är bättre musklad borde hon fixa runt 17-18% (85-90 kg). Men en rutinerad ryttare som kan rida hästen korrekt givetvis och bara enstaka tillfällen! Jag kämpar med min vikt, målet är att väga under 75 kg (15%) om jag ska rida 2-4 ggr/vecka (dock är min slutvikt 67-70 kg men det har inte med ridningen att göra..
). Sätter mig inte på hästen före jag är under 80 kg.
Alltså tycker jag att nisse (så som jag kommer ihåg henne), borde klara minst 80-85 kg med van ryttare. Nybörjare förstår jag max 75 kg då det blir väldigt vingligt, särskilt om de är långa.
Med vänliga hälsningar
Chess
Kul att du är tillbaka elin! 
Jag tjuvläser mest, kommer nog bli mera aktiv när jag kan börja rida igen.
Med vänliga hälsningar
Chess
min ponny orkar max 45 kg 
liebe kann manchmal sehr weh tun