Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 1021 ggr
Kiara
0

premiering i år?

Är det någon som planerar att åka på premiering i år med sitt sto (ev. hingst) i år? Jag ska åka med Kiara som blir tre år i år, tid plats och datum är inte bestämt. Det är ju faktiskt ett underbart tillfälle att få sitt sto bedömt och att jämföra med andra hästar.

Över huvud taget så tycker jag det är jätteroligt att åka på premieringar och få de alla dessa vackra hästar. Att bara ha möjlighet att sitta på läktaren och höra premieringsförsättarens kommentarer vad man lär sig mycket, det borde alla ha gjort minst en gång innan man köper häst så man vet vad man ska se efter.

Att ha visat sitt sto det har ju fördelen att man får reda på brister hos den och då kan man ju anpassa tränig och så efter vad hästen är bygd förFlört

gejsa
0

Nej tyvärr. Min unghäst Sorro har ju bara grå papper så det är inte så stor idé.

Men kul är det. Iaf när dom får diplom.

Mandysan
0

Jag har ingen häst att åka med… Annars skulle jag ha åkt!

Linda
0

-Vi ska visa fyra åringen, Astra tänkte jag visa på knabstrupper riks och så ev. visa Soya med fölet vi får se.

mvh Linda

gejsa
0

Linda! Får ni gröna papper eller som det nu heter grönt pass på fölet? Var hingsten godkänd som hingst?

Kiara
0

#3 Jag tycker att du i vilket fall ska visa Soya och stamboks föra henne om hon inte är det.

#2 det är nyttigt och kul att åka och bara titta, se hur hästarna visas och se om man själv kan se skillnad på olika raser

#1 ett diplom hade varit toppen då blir hennes mamma A-premierdSkrattande

gejsa
0

Kiara! Soya har gröna papper. Men jag tänkte på hingsten som hon betäckte med.

Jag betäckte ju med en godkänd hingst men inte godkänd för avel eller hur det nu var. Så jag fick bara grått pass till Sorro.

gejsa
0

Det är Linda som äger Soya inte jag längre. Flört

Kiara
0

#6, 7  

Hon kan ändå samboksföras om hon inte redan är det vilket även är bra för en häst med grå papper. Jag skrev 4 istället för 3

gejsa
0

Men Soya är ju stamboksförd hon har ju gröna papper!!

Det är Sorro som har grå papper. Soyas föl mitt alltså.

Kiara
0

#9 gröna papper och samboksförd är inte samma sak. Gröna papper får alla hästar med stam sen kan man (bör man) stamboksföra/premiera sitt sto, då har man visat hästen för en premieringsförrättare som bedömer om hästen är korrekt för rasen och rätt byggd. Athena är stamboksförd och inte premierad av den anledningen att Ametist (hennes föl) inte är en New Forest utan en Knabstrupper, för att bli premierad så måste ett sto lämna ett föl av samma ras som sig själv. Ametist däremot behövde att vi stamboksföra Athena annars skulle Ametist inte kunna bli godkänd till avel.

Det tycker jag är bra och riktigt för det räcker ju inte med att bara hingsten är korrekt leden bak och även mödernet ska ju vara av god kvalité annars så vet man ju inte vilka gener som kan ploppa upp.

Wanilj
0

hur får jag reda på närmsta premiering??? Jag skulle gärna visa Wanilj på en vanlig premiering istället för en renodlad arabutställning!!

Mvh Jasmine

Linda
0

#10 Det är det som är min plan faktist.

Mvh Linda

gejsa
0

Menar du att jag kan göra något för att Sorro får något då eller hur menar du?

Wanilj
0

Är inte Sorros pappa godkänd i tyskland? vet att man kan regga i tyskland och däreigenom få gröna pappaer.. vet dock inte om det går nu när han redan är reggad.. Allt det där kan nog hingsthållaren..

gejsa
0

Har ingen aning. Det var något om Danmark iaf som hon sa. Fast det går nog inte nu så här efteråt eftersom jag redan har pass åt honom. Det skaffade jag när jag sålde Soya. Då fixade jag fram åt det båda.

Kiara
0

Wanilj här är info men det finns ingen kalender än

Är inte Sorro en valack? Då spelar färgen på papper inte så stor roll för han kan ju inte gå i avel i alla fall. Men om ett sto får ett sto eller en hingst som är ett hingst ämne då är det bra om stoet är premierat eller som i mitt fall samboksförd.

Wanilj
0

ok…tack!!!

Faxlin
0

Men kan någon förklara för mig som är helt novis inom området. Hur gör man för att preiera en häst? Vad krävs för att man ska få göra det? Vad måste de ha för papper för att göra det? Hur gör man om man har en oreggad häst? Går det att få en oreggad häst att bli reggad? Går det då att premiera henne/honom? Hur blir det med föl efter oreggade hästar?

Japp hoppas ni mer kunniga kan hjälpa mig att reda ut lite begrepp.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kiara
0

#18 För att kunna förklara så måste jag veta vad du kar för häst det är så olika för olika raser. Men du behöver ha gröna papper för att premiera. Du kan däremot bygga upp en stam och en linje på en häst med grå papper, lite beroende på hur du korsar och hur du vill lägga upp din avel.

Vad har du för häst och vad vill du gör med den?

Faxlin
0

Jag vill nog inte göra speciellt mycket med mina hästar mer än att mysrida i skogen. Ja, dottern vill lära sig hoppa och tävla men det är en annan sida av saken. Nu till hästarna:

Jag har en shettis (sto) inga papper på henne. Troligtvis dräktig med shettishings utan papper.

Korsningsponny mellan shettis och welch, inga papper.

Varmblod med papper, eftersom hon gått på bana (Nougat Gay). Dräktig med godkänd hingst.

Japp detta var mina kusar det.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Nej, just det Kiara. Han är valack. Jag tänkte bara om det gick att få gröna papper om man ställde ut honom. Men så är ju inte fallet. Det förstår jag ju. Min fjording tex blev ju stamboksförd när hon fick diplom. Såsom mitt föl när hon sedemera fick diplom. Det går ju inte att ställa ut och få andra färger på passet. Jag tänkte fel. Knäpp som jag är. Cool

Faxlin
0

putta, putta

Oskyldig#20??

Audiatur et altera pars

Matilda
0

Ingen som kanske skulle ha tid, ork och lust att göra en artikel om detta, så oss som inte kan så mycket om detta får en liten inblick in det…

Vet inte om det är en dum ide, men från min sida skulle det iaf vara uppskattat Glad

Mvh Matilda

Kiara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, jag funderar lite på det och det är därför jag inte svarat. Men jag svarar kort nu och utifrån ÅsaF's hästar, för det första så går det inte att göra grå papper gröna om det nu inte är ett misstag att hästen har grå papper.

Ja varmblodet där är det ju ingen tvekan ett så bra varmblod ska man använda en bra varmblods hingst på.

Sen kan man som regel ha att man alltid ska använda en hingst på sitt sto som är bättre än vad stoet är. En god hjälp är ju att hålla sig till dom premierade hingstar som finns att till gå.

Nu är ju ÅsaF's hästar utan stam och jag tycker att man ska visa sin häst innan betäckning för att få ett hum om deras fel och brister samt fördelar. Man ska också försöka få en hingst som exteriört samman faller med ens sto att betäcka hästar av olika typ kan lätt ge oportionerliga hästar. Jag vet inte om det finns någon sätt att visa och få en häst utan stam  bedömd men jag vet att man kan ringa till domare och att vissa kan ställa upp och bedöma ens häst, kanske kan man fixa något gemensamt på rid klubben.

http://www.svehast.se/allm/domare.htm

Nu till val av hingst ÅsaF's hästar saknar ju stam och den ena är en korsning Welsh och shetlands ponny. Welsh korsningar kan man registrera som Partbred viserligen så blir fölet en korsnig men man har början på en stam på fölen. Det fins fler raser som har Partbred möjlighet anlednigen till att jag käner till just Welshen är att jag har en Welsh Partbred själv, när jag skickat in passet för att få stämpeln vilket jag ska göra efter att jag premierat henneFlört

Diplom kan ston ändast få vid visning vid tre års ålder och därför bör alla som har ston med gröna papper visa sina ston om man får diplom som gejsa har fått på sina då har man ett kvitto på att man har en häst som är något extra.

Får man diplom på sitt sto stå får higsten och stoet till hästen tillgodoräkna sig poäng och får så småning om en högre värde bokstav som då är ett bevis på att den lämnat bra avkommor.

Läs mer om Welsh och Welsh Partbred här

Jag visar också en bild på min Welsh Partbred

Faxlin
0

Tack så mycket för förklaringen, lite klokare blev jag. Fast jag har frågor kvar. Lugnar mig lite med dem tills du bestämt om du ska skriva en artikel om det. Då kanske jag får svaret där.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Linda
0

#24 Ja du får gärna skriva en artikel mvh Linda

Mandysan
0

#24 Men Kiara är väl inte welsh partbreed?? Hon är väl knabstrupper?

Kiara
0

#27 Det är just det hon är både och det blir hennes föl ocksåSkrattande

Mandysan
0

#28 Oj va coolt!Cool