Tuggande..Eller Stretande kanske?
hjälp! jag börjar bli ganska less på att min häst går å Tuggar, eller nää hon tuggar inte det är som att hon Stretar emot nosgrimman, Eller går å Försöker öppna munnen.
Har provat ta bort nosgrimman men hon gör samma sak ändå… Jag rider på ett vanligt 3-delat med rörliga ringar.
Har även provat lossa så bettet inte sitter så hårt men de hjälper inte, har inte provat spänna upp det mer för det blir för mycket!
De är inte kul att rida när hon rycker med huvet (blir ju så när hon tuggar) blir ju så att jag rycker henne i munnen, Kan ju inte heller låta henne få mer tygel eftersom det blir en "belöning"
Någon som vet vad jag kan göra?
Ska kolla hennes tänder men om det inte är de så vet jag inte… :/

Jag skulle tro att det är tänderna, hur gör hon äter hö och kraftfoder?
Hahah hon äter bra! (nästan för bra
) nä men hon tuggar allt ordentligt.
Är bettet rätt längd, så det inte klämmer henne nånstans t.ex? Har du testat med rakt bett, om hon kanske trivs bättre på det? Annars, som #1 säger, är tänderna kollade nyligen?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#2 Som #3 säger så kan du ju testa med ett annat bett, och kolla tänderna. :)
min gör likadant men han börjar få vargtänder, annars skulle jag testa att byta bett med
Har hästen inte fått vargtäner opererade så se till att ta ut veterinären till att kolla om hon har vargtänderna kvar.
Du kan tyvärr inte se själv om det finns några då de kan ligga unde tandköttet ibland och då gör de ännu ondare efter som köttet kläms mellan tanden och bettet.
Det låter i.af som att det är den anledningen då jag varit med om precis samma sak förr med hästar som fått vargtänder, de stretar inte emot som när de är ömma och man rider med för hård hand utan de går med munnen öppen jämt i princip.
Så ta ut veterinären till att börja med, visst kan det vara bettet som är tokigt men är det lagom stort börj de inte kunna nypa. Möjligtvis nypa till men itne så att hästen går med munnen öppen hela tiden.
Hakuna matata!
viss du har sjekket alt så det inte er noe galt kan det och väre at hon går mot bette jag har hatt en som prova och dra tyglene ut av mine hender ner det inte gikk så prova han och dra meg ut av sadelen men ner det inte fungerte så ga han opp och nu hender det han provar och dra meg ut av sadelen han drar hode ned och gapar men jag holder och sitter godt ned i sadelen så da gir han seg snappt men sjekk förat at inte noe er galt så kan du prova och bare sette deg godt ned i sadelen och hold igjen gi inte nogo efter men du moste ride han i en god och rund form