Svensk varmblodig ridhäst
Vad är det? Är det ett annat namn för Svenskt Halvblod? Eller är det en ny ras jag missat?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Är nog varmblodtravare som aldrig gått trav skulle jag gissa. Var såg du det namnet?
Varmblodig ridhäst är väl "halvblod"?
NE säger så här: http://www.ne.se/svensk-varmblodig-ridhäst
Jaha, var ju halvblod tydligt ;)
Svensk varmblodig ridhäst eller som det egentligen heter : svenskt varmblod= vad vi förr sa svenskt halvblod :)
Danskarna kallar sina halvblod för varmblod och i det engelsktalande länderna heter det ju warmblood :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#2 & #4 Är helt korrekta.
Det är det korrekta namnet på vårat svenska halvblod, avelsförenignen har ju genom alla år hetat ASVH (avelsförenignen för svenska varmblida hästen), det är bara häst i sig eller som slang smo halvblod används.

Jag skulle tolka det som en "travare".

Det är ursprungsnamnet för det som idag kallas halvblod, fast ett halvblod är egentligen en häst med en fullblodsförälder och en förälder av annan ras.
Det är bara de senaste årtiondena travarna tagit över namnet, innan dess var det självklart att ett varmblod var en ädel ridhäst.
#1 Det är en helt annan ras
#6 Men det är inte en travare
Jag kan inte förstå att folk tycker att varmblodig travare och varmblodig ridhäst är "samma" ras. Dom är ju inte ens lika.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

#6 Sa bara att det är vad jag tolkar det som, eftersom "travare" kallas svenskt varmblod, även om den inte ens är inkörd eller har gått en hel karriär på banan.
Varmblodig ridhäst är halvblod, varmblodig travare är travare. Ganska enkelt.
''Varmblod'' brukar vissa kalla vbl travarna, men har aldrig hört någon som förknippat varmblodig ridhäst som travare.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#10 Enkelt: ja :)
Tkr att man kan använda varmblod som förkortning på vbl travare. (fast det var ju inte det vi skulle diskutera nu xD)
Namnet används på en ridskola (?) i Dalarna, var en tjej som trodde det var varmblodiga travare som de hade som lektionshästar men jag fick för mig att det bara var ett annat namn för Halvblod.
Tack för alla svaren, då vet jag att det är halvblod det syftas på
Fast häromkring säger alla varmblod åt travare och halvblod åt just halvblod. Halvblod tycker jag dessutom låter mycket finare än varmblodig ridhäst
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#12 ok :P
Tycker tvärtom.. halvblod låter ju som nån korsning (vilket det iofs är) och korsningar har ju aldrig ansetts särskilt fint.. Varmblodig ridhäst låter snofsigare. Fast så ''umgås'' jag ju i engelskspråkiga kretsar och är mer van att benämna snofsiga tävlingshästar som ''warmbloods''.
(Fast alla vet ju att ridtravare är den bästa ridhästen i vilket fall ;) )

#13 Den allmänna uppfattningen verkar vara att halvblod är finare men dom är ju så mycket korsningar som det bara går. Svenska halvblod iaf är ju blandning av alla möjliga varmblodsraser. Inte så värst renrasigt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Så för att få kallas Svenskt Halvblod så måste de vara korsning? Med vad som helst då? Eller vad är kriterierna?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Den svenska varmblodiga ridhästen är från början en korsning mellan olika raser, främst alla sorters fullblod, trakehnare och hannoveranare, men även anglonormander och engelska varmblod tillsammans med gamla svenska lantraser.
Idag är ett antal varmblodsraser godkända av ASVH (avelsföreningen), vill du veta exakt vilka kan du gå in på deras hemsida www.asvh.se och se exakt vilka som berättigar till raskod 04. Travare tillhör de varmblodsraser som inte är godkända.
Det finns inget som egentligen heter svenskt halvblod.

#15 Ett svenskt halvblod är ett svenskt varmblod, men ofta säger man halvblod för att hålla sär på varmblodig ridhäst och varmblodig travare, eftersom dem med travare säger att dem har ett varmblod och skulle jag säga att jag har ett varmblod, så skulle så gott som alla tro att jag har en travare fast jag har ett svenskt varmblod (halvblod)
Så frågar någon mig vad jag har för ras säger jag svenskt halvblod, så vet alla vad jag menar.
Halvblod används bara som ett smeknamn för att hålla sär på raserna.
När jag växte upp fick jag lära mig att det hette svenskt halvblod, men det var väl för några årsedan som man bestämde sig för att det skulle heta svenskt varmblod, men halvblod har ändå hängt med, trotts att det igentligen heter svenskt varmblod numera.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#17 Det har alltid hetat varmblod, sen för en 20-30 år sen började många kalla travaren för det. Pratar man med gamla hästgubbar så menar de det många idag kallar halvblod när de pratar om varmblod. Kollar man annonser i gamla hästtidningar är de varmblod som säljs inte travare utan har halvblodsstam.
Jag använder mig av Halvblod och travare/varmblod, men jag känner mig verkligen pisamt okunnig!
Benämner man dem bara varmblodig travare eller varmblodig ridhäst, eller vad är korrekt? 
Hakuna matata!

#19 "halvblod" heter SWB Swedish warmblod.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Men vad heter då egentligen den varmblodiga rasen som används i travet :S ?
#21 Precis xD
Hakuna matata!
#19 + 21 Travaren heter svensk varmblodig travhäst (eller svensk varmblodig travare kanske), ''halvblodet'' heter svensk varmblodig ridhäst.
Själv säger jag också halvblod, och ridtravare :) Pratar sällan om tävlings travare (travare på travet) men skulle jag göra det så blir det nog ''travare'' och så räknar jag med att det kommer fram i resten av diskussionen att det är travtävlande travare.
Kan säga travare eller vbl travare om ridtravare också, det är ju det de är. Undviker däremot att säga varmblod eftersom det borgar för missförstånd. (beroende på diskussion.. handlar diskussionen om varmblodiga vs kallblodiga travare så är det klart att jag kan bli lat och bara säga varmblod, men när det kan gälla halvblod eller andra raser så gör jag det inte)
Sen är ju varmblod faktiskt ett samlingsnamn på alla varmblodiga hästar, såväl halvblod som travare, PRE tror jag väl också, korsningar av den typen osv, liksom kallblod och ponny är samlingsnamn. Så att kalla en enskild ras ''varmblod'' är egentligen ganska dumt.
Varmblodstravare eller Varmblodig travare (det är iaf vad som står i passet på mina travare, ingenting om "svensk" före) kallas även: varmblod, travare, ridtravar, vbl travare (förkortning).
Svensk varmblodig ridhäst kalla även: halvblod, varmblodig ridhäst
Medarbetare på westernridning.ifokus
#23 Svensk varmblodig travhäst/travare. Står det iaf inte i passet på min ridtravare och jag har svårt att tro att den heter svensk före. Franska, Dansk och Amerikansk har jag hört men aldrig svensk. Vad jag har hört så har alla (eller nästan alla) amrekanskt blod i sig. Och det fanns väll travare i Amerika, Frankrike och danmark före Sverige. Dom "svenska" travarna har inte mycket "svenskt" i sig, tror jag.
Det är bara vad jag hört och vad jag tror.. kan vara fel också ;)

Den heter svensk vad jag vet, den är uppbygd av franska och amerikanska stammar, man tar fortfarande in franska men mestadels amerikanska hingstar i aveln.
Med att jag trodde det var travare mena jag att det säkert var någon som kallade sin travare för nåt sånt för att det skulle låta snofsigare :P
Jag vet att det heter varmblods travare, och kan även vara amerikanskt eller franskt eller nåt annat lands namn framför, men aldrig svensk varmblodig ridhäst ;)
Dock om man kollar på annonser på rid travare så kommer ni se att det finns endel olika namn på samma ras :)
#27 kärt barn har många namn? :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Näår jag säger travare syftar jag alltid på just den varmblodiga travaren i ren allmänhet (även om de inte går på trav). De är ju deras rasnamn och rids det säger jag ridtravafr om jag vill förtydliga att de rids.
Men vad det gäller nordis osv säger jag inte kallblods travare utan jag använder alltid rasens namn. Vill travar ägare ta illa upp för att man kallar deras häst för rasens namn (oavsett tävlingsgren) så är det upp till dem… I mina ögon är i.af travare en bra allroundhäst för hobbyryttaren, även om den inte har kroppen att nå SM i hoppning alla gånger så kan de mycket väl delta i DM i alt från western och gymankhana till fälttävlan.
Hakuna matata!
#29 Vad menar du för ras när du säger att du använder dig av rasens namn på kallblods travare?

#25,26,27 men att det kallas svensk travare för att det är den svenska stamboken hästen tillhör. sedan att det är frankt, amerikanskt eller ryskt blod har ju med stammen att göra.
jag undrar om en importerad häst med ett utländskt pass heter svensk varmblodig travare? kan aldrig tänka mig det.

Nordsvensk travare
#29 Håller med om att det är en bra allroundhäst för hobbyryttaren :)
Nordsvensk brukshäst och kallblods travare är inte samma ras.
#32 Det finns inget som heter Nordsvensk travare.

Nordsvensken är delad i två: nordsvensk brukshäst och nordsvensk travare
#35 Nej det är den inte.

I ordet kallblodstravre ingår även dölehästen och finska kallblodstravre.
Det heter väll nordsvensk brukshäst och kallblodig travare.
#38 Du har helt rätt.
#33 Är inte bara att det avlas på två olika typer av nordsvenskar? För de är ju alla nordsvenskar bara en trav/lättare modell och en bruksmodell. Om man har dem i två olika sektioner vet jag dock inte, men de ät ju fortfarande "nordisar".
Men då tar vi shetland eller russ då - de är inte travare det är shetland eller russ som travar eller rider t.ex. dressyr. Men travaren råkar ju heta just varmblodig travare (efter som den var avlad till det från böjan) :)
Men precis som med t.ex svensk ridponny så är alla hästar födda isverige kallade för svenska (det är ju vi som fött upp dem). Det är ju egentligen samma ras med olika linjer bara som avlas, och tar du två svenska travare som får en avkomma i frankrike så blir den ju fransk… Lika så med araber förr i tiden, allt som föddes i Polen blev polskt - även om det var egyptisk pappa och engelsk mamma.
Hakuna matata!

Det är trots allt en nordsvensk så att säga nordsvensk travare är inte fel. Läs också #37.
#41 Nej det är ingen Nordsvensk.
Läste inlägg #37 men förstod inte vad det har med saken att göra,
Det har ju liksom inte med Nordsvensk att göra.
Nordvsensk travare och nordsvensk brukshäst är samma ras med två inriktningar. Men som #37 sade, under namnet "kallblodig travare" finns flera raser.
Hakuna matata!
#43 Namnet Nordsvensk travare togs bort 1964.
¤44 Förlåt om jag var lite otydlig, men jag menade just att de är samma ras även om det finns två olika typer (inte raser). :)
Hakuna matata!

#44 Nej, 1964 delades rasen i två delar; nordsvensk brukshäst och nordsvensk travare/kallblodstravare
#45 Nej du är inte otydlig och jag hävdar fortfarande att det inte är samma. 
Men nu skriver inte jag mer om kallblod i denna tråd då ts skapade den i annat syfte.

Om man har en kallblodstravare som är ren nordsvensk kan man kalla den nordsvensk travare. Den moderna kallblodstravaren är en blandning av nordsvensk, dölehäst och finsk kallblodstravare.
Skulle inte denna tråd handla om varmlodig ridhäst / svenskt varmblod?
#25 Ja då har jag ju haft fel.Har faktiskt inte kollat passet (det ligger i stallet med hästen)
Och alla som tvunget måst påpeka att det är en svensk travare jag har när jag sagt amerikansk travare (han är 100% amerikansk och det har oftast varit i diskussioner om töltanlag där blodslinjerna har viss betydelse, annars skiter jag ganska fullständigt vilket blod han har i sig). Har altid tyckt att det var väldigt märkligt att min ''american standardbred'' blev en svensk varmblodig travare bara för att han föddes här, när shetlandsponnier inte blir sverigeponnier.. Men varje gång jag skulle råka säga ''am. travare'' istället för ''svensk travare av amerikansk stam'' så blir det påhopp från någon. Så naturligtvis har jag utgått från att de haft anledning att vara så petifga med det.
#49 Det gör den ju. Just nu handlar dset om huruvida det är svenskt framför varmblod eller inte ;) Sen är väl huvudfrågan ganska uppklarad?

Man kan säga svensk varmblodig travare, svenskt varmblod eller varmblod men en travare blir aldrig en svensk varmblodig ridhäst oavsett hur mycket man vill. Svensk varmblodig ridhäst=halvblod
#51 Håller jag med om

Haha jag kmr fortsätta kalla min lilla brud för varmblod. Om folk inte fattar är det bara att fråga ;)
#53 Har du en varmblodig ridhäst (svenskt varmblod) eller har du en travare/ridtravare? :)

#54 En härlig "travare" :D
#55 Åhh! Dom är ju bara för underbara :D
Ang nordisarna, nordsvensk brukhäst är en ras och kallblod travare 1 ras.
Det är samma med Angalo arab och arabiskt fullblod, 2 olika raser ;)
*dubbelt*

#56 det är drf folk har dom :)
#59 Jag har en ridtravare.. tycker dom är väldigt lättlärda och allsidiga:)

#60 Ja, det enda som kan "ställa till problem" är ju att dom är avlade för travet. Älskar psykena och att de är så personliga :)
#61 Jag har ridit många ridtravare och det har faktiskt aldrig varit ett "problem". :) Ja, dom är väldigt personliga :)
#61 har ridit endel travare och inte märkt nå problem pga att dem är avlade för trav. Kan du förklara vilka problem du menar?

#57 Kanske nuförtiden. Från början fanns bara en ras som sen delades i två. Travardelen blandades sen upp med dölehästar och finska hästar.
#64 ja å blev då i delningen å blandningen en ny egen ras då trav och bruks nordingarna avlades olika.

#63 Travarna är inte avlade för ridning, och är därför delt enkelt inte den mest lämpade rasen för ridning.
#66 ja men kan du peka på vad som gör dem olämpliga och vad som kan bli problem om man rider dem?

#67 Du behöver inte hugga direkt för lite kritik, har själv bara travare. Som sagt är travare menade för ett annat syfte än ridning, vilket kan försvåra vissa saker, men det är olika från individ till individ.
#68 kritik? vad har jag fått för kritik?
Jag är seriöst intresserad, har ridit massor med travare, både dressyr och hoppning och dem har funkat jätte bra. Så fin ju inget fysiskt fel, men massa folk säger att dem inte kan ridas då dem är avlade för att dra vagn.
Men jag har aldrig fått veta varför, varför dem inte går att rida på?
För finns ju många fler raser som ursprungligen gick som vagnhästar men som man sen började rida på och nu funkar bra som ridhästar.
TS - det stämmer, du har rätt. :)
Ang kallblodstyperna, det heter Nordsvensk brukshäst och Kallblods travare, två helt olika raser och har så varit i närmare 50 år.
#64 Fast på snart 50 år borde man väl hunnit uppdatera sig? ;)
#69 jag har fått veta från en veterinär att vissa individer har så lång rygg att dom inte klarar lika stor vikt i förhållande till sin storlek som tex ett arab eller holsteiner, frieser eller vilken rid-ras man nu tänker på. Då framst i början, den samma veterinären sa även att med rätta markarbetet kan man rätta till det till viss del, dom kan öka muskelmassan och bära aningen mer, men i regeln ansåg han att en sådan individ av travar-typ kan få lite problem att bära ryttare på samma sätt som rid-avlade raser. även har vissa benproblem, men då klarar dom ju inte travet heller. Dock var det tal om individer, inte typen häst.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Friesern är ju vagnshäst också från början, skillnaden är att de har kort rygg även i jämförelse med tex ett halvblod.
#71 ja, men det brode ju finnas mindra lämpade ridhästar även bland ridhäst raserna, speciellt dem smäckra raserna, som tex araberna, som kanske inte ska kunna bära en sån lång och tung ryttare dem borde, då kanske dem får ta en kort och lätt ryttare.
Samma tänkte jag med vbl, att ryttaren måste vara liten och lätt för att kunna rida just denna häst pga dem smala benen och långa ryggen. Och sen finns det ju hästar som är kraftigt byggda och klarar lika mycket som en normal ridhäst av slankare typ.

# 73 Fast inom ridhästraserna är avelsdjuren utvalda efter sina ridegenskaper. Visst finns det mindre lämpliga individer men förstås förhållandevis fler lämpliga än travare som inte alls är avlade på ridegenskaper.

Det finns ingenting i exteriören mer än benställ och mekanik som skiljer travare från andra raser när det kommer till ridbarhet.
Att de är avlade för trav innebär att de rör sig annorlunda eftersom det ska gå fort i just trav. Detta kan ställa till det vid hoppning och dressyr eftersom det ändrar förutsättningarna för hästen. Men det gör absolut ingen skillnad vid "vanlig" ridning.
Hållbarheten är som skrivet ovan olika från individ till individ.

#69 Inte kritik direkt mot dig, men du måste ta det personligt eftersom att jag bara nämner ngt "dåligt" om just denna ras och du hugger direkt och verkar försvara dig för ditt liv. Har ngn i tråden ens påstått att dom inte ska ridas på bara för att de är avlade för ett annat syfte? Jag säger bara att det finns bättre lämpade raser, och jag har heller inte påstått att dom är dåliga ridhästar.
Nu tar vi det lite lugnt ;)
Ridtravare är bra ridhästar men det finns "bättre".. ok?
Jag har själv en ridtravare och jag tycker självklart att det inte finns någon bättre ;) Men det finns många hästraser som är MER lämpade för ridning :)
Det jag tror "Brike" vill säga är att det finns raser som är avlade för ridning och därför har bättre förutsättningar än ridtravarna.. men ridtravarna behöver ju inte vara "dåliga" för det ;)

#77 Precis.
#76 jag hugger inte.
Men ofta får höra som jag skrev, att dem inte kan/ska/passar att ridas på pga att dem är avlade att köras. men aldrig fått hör varför.
Ber om ursäkt om det lätt som jag hög. det var bara en ärlig fråga…
Kan ju säga att jag inte är en travar fantast utan gillar massor med olika raser.
Och när jag läst om det här med körning vs ridning på travare så är franska travare även avlade för att ridas på ;)

Men snälla, vad jag vet finns ingenting som säger att de INTE är avlade för att RIDAS. De är avlade för att springa fort i trav. Med sulky eller ryttare (monté).
De är däremot inte avlade för dressyr och hoppning även om de klarar det också.
Rafflan, om någon säger att de inte är avlade för ridning så har de fel. Det är i grunden en häst oavsett användningsområde.
Jag vill bara förtydliga lite då jag tror det blev ett litet missförstånd. Jag tror tonen uppfattades hårdare än den var tänkt från bådas håll.
Birke sa i #61: Ja, det enda som kan "ställa till problem" är ju att dom är avlade för travet.
Då undrade Rafflan vilka dessa "problem" var eftersom Rafflan själv ridit många travare men aldrig själv stött på några problem. Jag har själv hört detta väldigt ofta och är själv lite nyfiken på varför folk säger just så (om det bara bygger på fördomar eller erfarenheter) och då när en "ridtravar"-människa säger denna meningen så undrar även jag om denne har stött på dessa problem och vilka problem det isf är och hur dom tar sig uttryck.
Så min fråga: Har någon här inne själv stött på problem med en ridtravare pga att den är avlad att gå för vagn? Vilka är isf dessa problemen och hur har dom tagit sig uttryck? Nu menar jag inte sådana saker om att häten tidigare har varit travtränad och därför är stel/hård i mun osv osv. Utan jag menar problem som uppstår pga att dom är avlade just för att gå för vagn.
#81 De travare + ägarna jag känner till har aldrig haft något problem med ridning bara för att merparten går framför vagn. Oavsett ras får man anpassa sig efter hästen, ett halvblod kanske har svårt att vinna ett stort travlopp och en travare kanske har svårare att vinna en grand prix, båda är fortfarande jättefina raser och det finns olika individer inom alla raser.

Ojoj, verkar som om alla tror att jag har ngt emot travare, men faktum är att det är den ras jag dras mot mest, av olika anledningar. Jag menar inte att det är problem med ridningen (la ni märke till "problem"?), utan att de är avlade för att springa snabbt, snabbt, snabbt i trav och för körning, inte för att utföra rörelser i form eller skutta över hinder.
#82 Jag har heller aldrig haft några problem med mina travare. Jag har inte ens haft svårt att få dom att gå i form. Men nu siktar jag ju iof inte på grand prix utan håller på med western och sattsar på att tävla internationell nivå.
Jag tycker det är så tråkigt med den jämförelsen du gör att en halvblod inte kan springa fort på en bana och att travare inte kan gå grand prix. Nej men det är för mig inte intressant. Det låter alltid som om folk ser travbanan som travarens enda gren för att bli riktigt bra. Även inlägg #82 tycker jag låter nedlåtande, även om det inte är menat så. Lika väl som mina kompisar rider araber och försöker bli bra inom western så har jag en travare och föröker bli bra, ingen av dom är en quarter, men båda raserna är jävla bra endå och mkt lämpade för arbetet.
#83 Du missförtod mig också om du tror att jag inte förstår att du gillar travare. Det var inte det jag menade med mitt inlägg utan jag frågade rent allmänt om vad det är som gör att travare har svårt för ridning pga att dom är avlade att gå för vagn. Eftersom du skrev det inlägg du gjorde och inte vill svara på något av dom inlägg som frågar vidare så undrar jag som direkt fråga till dig Birke: Har du upplevt problem med travare som ridhäst?
Jag tror att detta med att travare har problem i ridningen pga att dom är avlade för att springa för vagn, snabbt på en travbana är en myt/bortförklaring som har slagit igenom och blivit sanning bara för att tillräckligt många sagt det tillräkligt många gånger. Travare är en av dom vanligaste raserna i sverige, dom är billiga och lätta att få tag i, även för den okunnige. Det gör att många har/haft svårt med travare och jag tror att man då förklarat bort det med att "dom är inte avlade för att ridas" (nu menar jag inte att någon här använt det som bortförklaring, men uttrycket har funnits länge och jag tror att det är såhär det har myntats från början).
Jag personligen kan inte se att travare som ras i helhet är svårare än andra raser. Har dom väl gått på banan, visst då har dom lärt sig hur deras liv går till och man kan inte tro att det bara är att börja rida, utan man får behandla dom som unghästar då och lära in allt, precis som med vilken annan ras som helst. Sen har dom inte kroppsform som ett halvblod, men det har inte en arab heller (även om arabens kropp ofta är mer lämpad inom dressyr än travarens, men inom western är det ingen direkt skillnad).
#84 Det var verkligen inte tanken att det skulle låta nedlåtande, jag ser inte alls inlägget så. Kunde lika väl ha tagit shettis, friser eller pre och jag skrev att alla är individer och inte att någon ras inte kan det ena eller andra. Jag har själv haft travare och det är definitivt en av de bästa hästarna vi haft, superbra temprament och otroligt lättlärda, så travare är helt klart en av mina favoriter.
Jag tycker det är tråkigt att du tycker det är nedlåtande, jag tycker vissa raser är bättre lämpade för vissa ändamål, för att de är avlade så, sedan kan man givetvis ägna sig åt vad man vill och komma hur långt som helst ändå med vilken individ som helst, inte sagt annat. Men en arbetshäst är ju mer lämpad för att dra timmer i skogen än en galoppör tycker jag, därav inte sagt att arbetshästar inte kan galoppera snabbt och tvärtom!

#84 Jag ser ärligt inget nedlåtande i inlägg #82, för enligt mig är det naturligt att travare inte kan mäta sig med ett halvblod på dressyr/hoppbanan, medans det är tvärt om att halvbloden inte har en chans på travet. Det har med att dom är avlade för de respektive ändamålen.
Känns som om folk just nu letar efter ngt dåligt istälet för att läsa vad som skrivs.
Jag skrev i inlägg #83 att det INTE var ngr problem med själva ridningen.
#86 Okej ja men det låter ju precis som vi andra med travare, inga direkta problem med ridningen. Jag skulle vilja att vi alla funderar igenom vad vi säger innan man låter gamla myntade uttryck leva vidare. Det är så onödigt att ta upp att det är problem med travare för att dom är avlade för att springa fort med vagn, om man inte ens själv har haft det problemet.
Sedan undrar jag ju varför travare ska mätas med halvblod just, är det för att folk heldre hade haft ett halvblod? Jag skulle aldrig mäta mina travare med halvblod, men det gör inte att jag upplever dom som bäst på travbanan för det.
#85 Som jag skrev så förstår jag att det inlägger inte är menat att låta nedlåtande. Men endå tycker jag att det är det på ett sätt, pga att: Det låter som om det enda bra med travare är travbanan och att dom kan springa fort, men visst kan man väl göra något annat med dom om man vill. OBS detta är MIN uppfattning av inlägget. Jag tycker att travare är jättebra på massa saker och jag tycker inte att travare hela tiden behöver refereras till banan, speciellt inte dom som inte travtränas. Många travare idag är inte bra på att springa fort och många travare idag har inte ens varit ämnade att sätta en fot på banan.
Birke: Det är ingen som letar fel. Detta är ett diskussionsforum och man har rätt att säga vad man tycker. Blir man stött av kommentarer så får man välja att antingen svara på dessa eller lämna tråden.
De flesta travarna är avlånga i formen och får därmed jobbigare att sätta under sig än va en annan kompaktare häst har - dvs de behöver mer muskler för att kunna utföra samma arbete.
Vad det gäller hoppning så brukar de som hopptränas bli ganska så smidiga, däremot har de avlats för att få "snabba muskler", inte starka. Därmed har de svårare att tillgodogöra sig kraften de lägger för att komma uppåt istället. Man har ju inte heller avlat på hästar med "ordentlig bakkärra" som har tillräckligt med muskler och styrka för att kunna hoppa 170.
Precis som mäniskan kan också hästar ha långa (segare inte lika explosiva muskler) eller ha korta (inte lika uthålliga men destå starkare och explosivare) muskelfibrer. Efter som travarna är avlade för att ha långa muskelfibrer (springa långt) så kommer det inte ge samma förmåga i "styrkegrenar" som hoppning och dressyr.
Har man däremot travare av lite mer "ridhästmodell", dvs ofta från det franska blodet så brukar de inte ha särskillda problem med att sätta under sig efter som de är mer korta och kompakta.
Vad det gäller hoppning så har de ungefär samma förutättningar beroende på hur bakdelen är byggd och till viss del musklerna. Men i vanliga fall så avlar man ju på hästar med medfödd bra hoppteknik, med travare är det då något man ofta måste nöta in medan då andra hästar kan ha det gratis.
Vilja och framåtandra kommer dock troligen betyda mer än något av detta, för utan det komemr inte ens en häst efter Cardento eller Briar göra bra ifrån sig.
Med andra ord - det går i stort sett att göra allt på en travare (beroende på individ av det som jag nämnde ovan), men det kräver bara lite mer arbete. Får man tag på en travare som itne är intensivt travtränad och inte har startat så har de alla möjligheter i världen med rätt träning. Men det yttersta toppskicktet bland eliten blir någ svår att nå. Där är det propps som tränar hästarna, och ytterst få hästar somk ens är avlade för ändamålet kommer fram - därav ännu mindre chans för en travare efter som de sällan har en toppryttare utan vara en "vanlig dödlig".
Sorry - Wall of text, men det är i.af min berättelse. Och jag har för övrigt inget emot travare utan de brukar vara väldigt trevliga individer!
Hakuna matata!
#88 Jo det du skriver får man ofta höra. Men har du själv haft en travare och märkt av detta? Jag har haft flera travare och varit medryttare/fodervärd på flera. Varit med både från grunden och från det att hästen nyligen kommit från banan, även varit med om redan omskolade och även andra raser har jag varit med och ridit in från grunden. Men jag har faktikt inte märkt av att det är så mkt mer jobb bara för att det är en travare, därremot har jag märkt av mer jobb när dom har gått på banan. Jag tror snarare att det dom lär sig på banan är så ofantligt olikt det man vill ha på ridbanan att det därför blir svårt, inte för att den är avlad till ditten eller datten. Jag har faktiskt inte ens upplevt det svårt med dom som är avlånga i kroppen och av riktig travar-typ.
Sen håller jag inte helt med om att fransk blod är bättre för ridning, kanske att dom är mer halvblodslika, men det är långt ifrån det jag söker.