Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 6107 ggr
Zabbio
0

Allmänna tips vid inkörning? :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska ju köra in min isis tänkte jag. Har själv begränsad erfarenhet med hästkörning (har gått nån kurs och kan köra pappas nordsvensk på småvägarna) men en mer erfaren kompis ska hjälpa mig och Solon. Tänkte bara köra lite för nöjes skull och för att han ska få lite att tänka på och stimuleras, men inte hårt eller så första året/åren iaf (han är 2).

Kompisen vet ju hur det går till, har kört in lite hästar vad jag förstått och tävlat i körning. Men vad har ni för lite allmänna tips och råd när man ska köra in en liten unghäst? :)

Han är lite tömkörd och har gått en hel del som handhäst, men kommer tömköras mer ute på småvägarna häromkring och få se lite trafik innan vagnen tänkte jag. Har inte reagerat på bilar och traktorer på åkrarna innan.

Sen om jag förstått det rätt täbnker vi dra linor, sen rasslande kedjor, sen ett däck, sen skaklar osv innan vagnen kommer på.

Men som sagt, vad kan jag tänka på och undvika etc?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Klasselover
0

Låt hästen vänja sig vid att draglinorna kan slå emot sidorna på den. Enklast är om en person leder, två personer går snett bakom med t.ex. longerlinor (tillräckligt långa för att inte få en spark)  och pendla dom så att dom nuddar hästen.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Zabbio
0

Tack, ska tänka på det :) Lika bra att göra likadant med skaklar? Och att vänja honom vid att det kan få finnas en skakel/pinne mellan ben osv? (man vet ju aldrig, går nåt fel så ska han ju helst inte få panik för att en skakel hamnar fel iaf)

Zabbio
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hm..nog för att tölt frsmför vagn kan vara lite häftigt.. men… >_> detta såg varkn snyggt eller trevligt ut..

Alex
0

#3 Fast det är väl av andra orsaker än att just hästen drar en vagn…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Klasselover
0

#2 - Om man har skaklar (vet att många tar björkslanor) innan vagn, så kan någon gå bakom och hålla i skaklarna med grimskaft (alltså grimskaftet är fäst i skakeln, så att man kan hålla upp skakeln från marken, och på så sätt också nudda skakeln mot hästen). Det är även bra att vänja att gå över skaklar, och jag tränar just nu min på att stå stilla mellan skaklar (går tillbaka i utbildningen och säkerställer att han kan allt eftersom jag inte vill börja köra honom ordentligt innan snön försvunnit). Det gör jag genom att bygga upp två hinder parallellt i lagom skakelhöjd som han får stå emellan :)

Håller på att köra in min häst och har kommit en bit på vägen, gick till väga såhär:

- Tömkörning, grunderna, skritt, trav, halt, ryggning. Hästen ska såklart kunna svänga, bra övningar är slalom/serpentiner..
-Draglinor/longerlinor att pendla med
- Dra däck, en leder, en person på varsin sida som kan om något händer snabbt knäppa loss däcket 
- Dra skaklar, i mitt fall tog vi våra bommar som är 45x45mm, alldeles lagom.
- Han har även dragit pulka nu, men det bör man inte göra förrens man är helt säker
- Har haft vagn bakom honom, en eller två personer leder, en går bakom vagn och tömkör.

Nu har han vila, blir att fortsätta när snön försvinner :)
En bra film är Körning - från koja till slott. Tar upp bl.a. inkörning.
Bra artikel om tömkörning - om man har idétorka ;)

Lycka till! :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Zabbio
0

#4 Nej, inte för att den dtrar vagn..:P visste bbara inte att de drog vagnar också..

Tack för tipsen :) grimskaft i skaklarna var ju smart.

Alex
0

#6 Ja okej. Tungan ute Lycka till med inkörningen i alla fall, har inte så många tips att komma med själv.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

vet inte om nån tagit upp det, men tänk på att en bröstsele ska ha lös brösta och att remmen över nacken ska vara delad. alltså ingen höökssele! finns billiga bra selar =)  det problemet slipper du ju dock med loksele, vet inte vad du tänkt ha…

draglinor är viktigt också om nån missat det =) har för mig det är mer jag borde skriva men minns inte…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zabbio
0

#8 Har beställt en sele med lös brösta, baksele och ringar för tömmen på remmen som håller upp bröstan.. :)

Eftersom jag bara tänkte köra en lättare rockard känns det som om ern bröstsele är vettigast :)

*Bild borttagen av medarbetare*

Peppe
0

#9 ser ut att vara en vettig sele! skönt o se folk som inte köpter billig skit ;)

Zabbio
0

#10 Ne, jag frågade kompisen om råd..litar inte på hööks heller :P

Sen.. ska jag nu köpa sele kan jag ju lika gärna lägga 2000kr som 1700kr (citygross) och få nåt vettigt :)

Fast hööks selen verkar ju inte så hemsk, har de bytt modell? Dubbla gjordar och faktiskt ställbar över nacken.. 1200kr.. att de sen hävdar att den är komplett utan baksele och ändå skriver in att man ska ha baksele vid körning känns ju lite märkligt :P *kollade på hööks nu*

Men skönt att höra när man väljer rätt, är ju inte så br på sånt här egentligen :) Googlat lite och prarat med kompisen bara.

Visserligen räknar jag inte med att köra särskilt mycket (men man vet ju aldrig) men en så pass ung häst måste ju få det så bra som möjligt när han nu ska dra.

Peppe
0

#11 bröstan är ej lös på hööks sele, den sitter fast i däckeln samt att nackremmen inte är delad, finns ingen baksele, inga draglinor, allmänt smal brösta och liten däckel. nej, det är ingen bra sele! ;)

Zabbio
0

#12 Säker på att det är samma modell vi tänker på? Hittade bara denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=420232&deptid=31&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Där är ju nackremmen delad/ställbar och den yttersa gjorden kan man väl spänna löst så att bröstan inte sitter ''fast'' i däckeln..eller tänker jag fel nu? Menar du y-formad på nackstycket kanske och inte ställbar som jag tolkar det? :3

Inte för att jag hade velat byta men blir lite nyfiken nu :P

Har för mig att Dackes lokas dragremmar är fästa vid däckeln, men att den gjorden är så lös att det inte ''tar'' i den..fast det är ju också en annan typ av sele..

lisette
0

#9 var hittade du den selen?

Zabbio
0

Zabbio
0

Kom på; jag får ju skygglappar med på huvudlaget, men är det inte bättre att köra in utan dem, så att pålle får vänja sig vid att se vagn osv efter sig? Tänkte köra in med kapson också med rtanke på tänder osv i den åldern.. en fast kapson är ju minst lika ''skarp'' och tydlig som ett tränsbett..

lisette
0

synd att du tar att man frågar som att något är fel. jag gillade selen helt enkelt och är på jakt efter något till min ponny. därav att jag frågade. =)

Lorita
0

Ta hjälp av någon som kan och experimentera inte.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zabbio
0

#17 Nej, jag blev lite osäker, man kanske inte får lägga in produktbilder utan att länka eller nåt.. :)

Zabbio
0

#18 och var kom den kommentaren ifrån?

Skrev ju: "Har själv begränsad erfarenhet med hästkörning (har gått nån kurs och kan köra pappas nordsvensk på småvägarna) men en mer erfaren kompis ska hjälpa mig och Solon.  (…) Kompisen vet ju hur det går till, har kört in lite hästar vad jag förstått och tävlat i körning." i första inlägget..får man inte fråga efter fler åsikter och tankar bara för att man har hjälp?

Alex
0

#19 Du får inte lägga in bilder alls utan lov om du inte äger upphovsrätten, så jag tog bort bilden. Flört Den syns ju i länken i #15 i alla fall, så folk kan se den.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zabbio
0

#21 ok, tänkte mig inte för när jag skrev inläggert :) Är van(från elftown) att man kan lägga in bilder så länge man inte laddar upp dem. Men det är ju olika regler på olika ställen :)

Lorita
0

#20 du kan inte får bärkraftiga råd via ett forum, inkörning är en kost och man måste lyssna på hästen steg för steg.

Sen är det fler än du som läser tråden så mitt råd är och förblir ta hjälp av någon duktig, körning är för farligt för att testa själv.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zabbio
0

#23 Men läser du med skygglappar? Jag ''testar inte själv'' utan har en erfaren kompis som hjälper mig igenom det. Vad är det för fel med att höra andras tankar och råd också? Vad är forum till för om man inte får diskutera saker? Får man inte diskutera ridning i ridkategorierna heller för att det är en konst där man måste lyssna på hästen?

Ursäkta tonen men blir irriterad på så negativa svar. Visst, andsra läser tråden men då får e väl ha huvudet med sig och läsa hela. Jag ber inte ens om en grundlig genomgång hur man stegvis gör, utan om lite allmänna råd och tips. Nån kanske har kommit på nåt smart man kan dela med sig av.

[Tovab]
0

Jag tycker att det är bra att du frågor lite granna om tips och sånt. Det kan ju alltid vara något som du tar upp sedan med din kompis :) Tycker att den här tråden är bra då jag ska köra in "min" åsna till våren och att man kan få lite tips och sånt här :)

WinterPrince
0

Angående bröstan från Hööks. Bröstan är inte lös, för som du ser på bilden sitter bröstan fast i däckelgjorden. Bröstan ska sitta i draglinorna som sen sitter i svängeln på vagnen.

En fast brösta ger hästen begränsad rörlighet.

Fin sele du har hittat också. Har själv letat som en tok efter en bra sele som inte kostar skjortan. Ska lägga till sidan i favoriter så kanske det blir en efter sommaren.

BeatriceHolmberg
0

Jag håller med #25 .

Peppe
0

#13 japp, kollar på rätt sele!

och med "delad" menar jag y-formad, inte ställbar ;) uttryckte mig lite dumt =) syns tydligt om du jämför hööks sele och din =)

din sele är i två delar. bröstan sitter inte på något sätt fast i däckeln. när du selar tar du först på däckeln och spänner allt. sist trär du bröstan över huvudet och kopplar draglinorna till svängeln =)  detta gör även att du kan använda däckeln vid t ex tömkörning, utan brösta =)

monsterblom
0

ang skygglapparna så har man dom där eftersom du kommer använda en pisk som skänkel och sen ska han kunna koncentrera sig fullt ut på dig och dina signaler. i början kan du leda okring honom i bara huviudlaget så att han vänjer sig vid skygglapparna.

lycka till med inkörningen!

Gronstedt
0

Intressant tråd, jag funderar också på att köra in min pålla. En idiotfråga: Jag har en däckel från Globus för tömkörning - kan man komplettera den med bröstsele och baksele, eller är en tömkörningsdäckel något helt annat?

Peppe
0

#30 du behöver en annan däckel för att kunna fästa skaklarna =)

Zabbio
0

#25 m.fl. Skönt att få höra :)

#26+#28 Okey.. varför är det så viktigt att nackremmen (i brist på rätt ord) är y-formad? Stabilitet eller något mer? :) Jag trodde att man kunde kompensera/rätta till den fasta bröstan genom att helt enkelt spänna den väldigt löst och lägga draglinor i ringarna, men det är alltså inte så enkelt? (det ska man väl ha till dem också? Eller brukar de köras utan? Till åkvagnen och Dacke finns kraftiga typ karbinhakar i dragrepen som vi fäster i ringarna på lokselen..trodde man gjorde så med de fasta bröstselarna med..?)

Att min är helt lös visste jag, har ju fått lära mig att den skulle vara det när jag började leta :P

Appropå ingenting har jag hittat en vagn, kommer få selen innan helgen, och tömkörde Solon idag :) Fick tips och hjälp av kompisen för att få säkra rutiner, sen tömkörde vi ner till postlåda och tillbaka, med halt, igångsättning, stå stilla, backa ett steg osv. Han var lite otålig att stå stilla vissa av gångerna, och lite vinglig, men annars väldigt duktig :) Brydde sig inte knär kompisen skramlade med lite grejjer i fickorna, och reagerade inte på att ha brösta och svanskappa på sig (lånad sele som kompisen brukar ha vid inväjning och tömkörning) eller att bli selad. :)

#29..Sorry.. men jag köper nog inte riktigt det resonemanget..det måste vara bättre att hästen vänjer sig vid att det finns en pisk där och rör sig, utan att den ska reagera på den innan den ska.. förstår att skygglappar kan vara bra på ofokuserade eller lite tittiga hästar, eller i andra situationer,, men jag föredrar nog att lägga lite extra tid på att låta hästen vänja sig vid en rörlig pisk och ha lite extra uppmärksamhet så att hästen inte lär sig förekomma mig.. Inte för att jag har något emot skygglappar som sådana, men vill kuna köra hästen utan dem :) Ska höra med kompisen men tror att hon har ungefär samma uppfattning.

lisette
0

vad har du hittat för vagn då? =)

Zabbio
0

#33 Det har du sett i tråden om rockard till islänning :P (dit kan ni andra nyfikna kolla ;) ) Den blir nog bra till hobbykörning :) Har lackat stommen svart men får lägga ett lager till..fast härnäst blir det bräderna som får lite ny lack..och nerslipning..:P Måste hitta möbelnubb till nya sitsen med :) Och så har selen kommit idag! :D Får göra ett par nya hål vid svanskappan och yttre gjorden.. men väntar tills kompisen kan se IRL och hjälpa mig att få det rätt. :) På bilden jag skickade trodde hon säkert att dset skulle bli bra passform, brösta osv som inte kan justeras med ett extra hål låg vettigt. Sen växer han nog en del till innan det är dags för riktig körning :)

lisette
0

zabbio, är du nöjd med din sele?

Zabbio
0

#35 Jag är jättenöjd :)

Det enda jag kan anmärka på är att remmarna som håller upp bakselen känns torra och ''pappers-aktiga'' och bakselen i sig var lite stor, men allt övrigt läder och så känns bra och smidigt. För det priset var det definitivt helt ok :)

lisette
0

söljorna sitter högt upp, måste göra om min vagn om jag köper en sån sele.

vilken strl köpte du?

Zabbio
0

Söljor?

uhm.. ponny tror jag..den större av de mindre storlekarna :) Sen höjdes priset rätt rejält..

lisette
0

söljor är det du sätter fast vagnen i… ;)

vad fick du ge för selen? tycktei nte priset var så himla farligt.

Zabbio
0

Ah..:P

2000kr :) Menade mest att shettis/ponny var ca samma pris, men cob lades det på en tusenlapp eller så, och det är ju ändå en tredjedel mer :) Men visst, dyrt var det inte.

Och det var nog tur att jag inte tog cob för ponny var nästan för stor cx)

Magda
0

#40 hur stor är din häst? funderar på om ponny stl av den selen kan passa min d ponny på 147 cm mankhöjd..

Zabbio
0

#41 Solon är 130cm, så du får nog ha en lite större..

Visserligen har jag fått göra extra hål (svanskappa, den lösare bukgjorden) men.. han är inte precis tjock just nu heller..

Så här sitter den på honom, det mesta inspänt så mycket det går.

(tömmarna var aldeldes för korta, men mina skaklar är lite långa också, ska korta dem)

Magda
0

#42 ok tack :) det är nog bäst med en cob iaf..