varning mögel i foder/halm
finns detta i din hästs foder?
Vårt hö blev verkligen KALASFINT fast dte var så dåligt väder :) Så vi har inga som hgelst problem med mögel eller annat :) Dte är skönt, vet många som har stora beskymmer.
Användre inte havre eller annan spannmål, kör på krafft :)

jag har inte i heller märkt något, jag har bra kvalite på höet (spån).
Vårat silage har haft sådär kvalite, har kasserat många delar ur endel balar… Havren har hållt helt ok kvalite, den är utblandad med ärtor;)
jag läste att ärtor var farligt för hästar :O
#4# Tydligen inte, jag har gjort en tråd om detta tidigare;D Dessutom ingår det i många fodersorter (dock inte kraffts)
Just det nu glömde jag nästan halmen;) Några balar har varit mögliga som satan = hamnat på stacken och några har varit otroligt fina..
hm, bläddrade i gammla nummer av ridsport och där stod det att det var giftigt för hästar :S
Vi har hösilage och den har varit fin för det mesta men vissa balar har varit nästintill oanvändbara p.g.a. mögel. Halmen har varit dålig. Fast det har inte varit mögel utan den har snarare varit väldigt dammig.

Vårt hö är i storbal och inplastat. Det är kanonfint. Men däremot halmen har vi hittat mögel i flera ggr. Bara att kasta hela balen. Vi har storbal. Det kom ju regn precis när dom nästan hade fått in all halm tyvärr. En del hann ju inte ens få in halmen denna säsong. Så halm är jättedyrt om det ens går att få tag i nu.
Tror att det är mögel i höet i mitt stall. Dammar och luktar inte gott.
Men stallägarna verkar inte bry sig/ se det.

Vi har klarat oss från mögel faktiskt… =)
vi har haft jättedammigt hö pga av det fuktiga vädret i början av vintern. men det har tack och lov ej varit mögel i det.
vi fick in det torrt och fint och hade skulltorken på ett tag i somras.
grannstallet däremot fick slänga flera ton hö pga mögel. (de har ingen skulltork)