Problem med myggor
Hur skyddar man en hast som ar totalt mygg och flugbiten?
Vad finns det for bra flugsprejer?

euqinim, eller hur det stavas är superbra men säljs inte längre i sverige vad jag vet så det måste beställas utomlands. annars är effol väldigt bra. har alltis switch på min med som är väldigt känslig för flygfän.

Hur gor man om dar det ar som varst ar dom ett en massa sar och sa?

fattar inte vad du menar. menar du om man kan ha dte på sår? på sår tvättar jag av sen sättr jag ett tjockt lager exhelosan på som skydd mot flugor och för att inte flugmedel ska tränga in då funkar det att spruta på liite flugmedel. annars så tkr jag flugtäcken är superbra!

Jo, det menar jag. Har inte de tre sista m=bokstaverna pa detta tangentbord… Tack sa mycket!
Om det är såpass illa tycker jag du ska använda flugtäcke.

rekomenderar också flugtäcke, har alltid det på min och skyddar jättebra! märker direkt om hon har varit utan dte några timmar, då är hon rätt rejält biten. ett plus är ju att smutsen sätter sig på täcken så att hästen är rätt ren under. 

absorbine! helt klart det bästa jag provat. köpte ny flaska i helgen för att förbereda sommaren. ;) på city gross kostar den 199:- nu, plus att det är 25% mer i förpackningen. lite tips!
absorbine sprayar man på under några dagar och sedan skyr (bland annat) myggorna hästarna som pesten. livstids karens på det dock.

Är det sår sätter jag på tjärsalva. det skrämmer bort flugor. Just nu använder jag äppelcidervinäger då slutar det klia.
Skynda långsamt så går det fortare.

#7 vill oxå ha city gross
Granngården tar 299:-

#9 det finns ju att beställa på olika ställen på nätet!

#7 det funkar inte på min ponny ;) även om jag sprayar på varje dag.

Var beställer man det så billigt?

#10 Har alla city gross samma utbud?

Känns som att man har testat både det ena och det andra - utan några större resultat.
Köpte Absorbine förra våren och det har fungerat bäst :)

Tycker att alla flugsprejer ar sa dyra :s hur lange brukar en flaska racka?
Var koper man appelcidervinager och tjarsalva?
Kollar pa flugtacke, det anda ar ju att han troligen kommer att klia sig allt han hittat och sa gar tacket sonder :s

#16 jag gör av med några liter per flugsäsong=) ca 5 liter

#16 äppelcider köper du ju i en vanlig mataffär. tjärsalva borde vara fyra ess salvan och den hittar du i hästaffärer.
jag brukar göra av med lite mindre än 2 flaskor absorbine under en sommar.
Kan inte avs 14 eller vad det heter, hjälpa mot sälva kliandet? En salva för solexem som ska lindra. Har den i förebyggande på min islandshäst, och sätter lite i svansroten på Crow så skaver han inte upp den somhan gärna gör annars :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#16 Det är därför man ska börja med flugtäcket i tid.
Flugtäcke är ju bra.. säkert bättre än "myggmedel" av olika slag
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Tack for tipsen, ar pa vag att kopa ett begegnat flugtacke nu av market 'Domani'. Nagon som vet om deras tacken ar bra?

#22 vet en häst som har ett sådant flugtäcke och det satt jättebra på han och var fint och bra gjort. men passar inte grövre modell utan smäckra hästar med mkt fullblod/arab i.
Även jag kan starkt rekommendera Absorbine Ultra Shield som flugspray. Sen håller jag med övriga om att flug/eksemtäcke låter som en bra idé när det är så illa. Sen även att använda en klådstillande salva, exempelvis AVS 14.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Myggbekämparna varnar för en ovanligt intensiv mygghöst – i byn Hyttön så är situationen olidlig. Där går det vissa dagar att inte vistas utomhus. – Det är en stor psykisk stress att vi inte kan vara ute som alla andra i sommar, säger Ulrica Johansson, boende i Hyttön.
Läs mer här;
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#25: Tråden är 13 pmår gammal, onödigt att putta upp.😊
#26: Varför då - myggor finns och har funnits länge - istället för att skapa en ny använder jag en gammal.
Jag puttar dessutom inte upp tråden utan lägger till ett inlägg som handlar om samma ämne.
Vill ni inte att det ska ske vänligen lås då gamla trådar.
Vad är problemet?
#27: Ja, men det skadar inte att fixa en ny tråd. Måste vara jobbigt att leta efter en gammal tråd o skriva i den?
Om vi skulle lösa alla trådar, det blir väldigt mycket jobb för oss.
Problemet blur att det portas upp flera gamla trådar, när man lätt kan skapa nya.
#28: Nej det är inte jobbigt att leta upp gamla trådar - det är vanligt hyffs att se om det finns ett liknande ämne och sedan fylla på.
Använd gärna sökfunktionen som finns eller etiketterna.
Det finns inget egenvärde att ha tusen trådar med samma ämne.
Vad du åstadkommer med denna egenuppfunna regel är att man inte vill skriva.
Det finns inga problem med att väcka upp gamla trådar - det är sällan att innehållet är inaktuellt.
En valptråd är t ex lika aktuell nu som för 10 eller 15 år sedan och det väcker oxå minnen frän de som kanske var med då eller ägde valpen osv.
På vilket sätt blir det problem med att aktualisera gamla trådar?
- Redigerat 2023-09-11 17:04 av Pyttelite