Pelham
Jag har sett många som rider på pelhambett med tygel endast i nedersta ringen.
Är det bra eller ska men ha delta/dubbla tyglar?
Någon som vet?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Jag tycker att man ska rida pelham på två tyglar.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
jag med eller med delta men då är det skarpare. så helst 2 tyglar och absolut inte en tygel i nedersta ringen (enligt mig)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#2 Pelham på 2 tyglar kan vara lika skarpt som ett pelham på delta men kan också vara mycket mildare. Skillnaden är väll att man kan "reglera" själv när man rider på 2 tyglar. Pelham på delta kan man inte påverka på samma sätt. Man "måste" använda hävstången när man rider på delta men inte om man rider på 2 tyglar. Jag tycker också att man inte ska rida med en tygel.
Om man väljer att rida ett pelham med en tygel i nedersta ringen kan man lika bra köpa sig en stång då det ger samma effekt.
Den "extra" ringen vid mundelen är ju där just för att man ska kunna reglera efter behov. Två tyglar är bäst efter som man då kan använda dem efter behov, ett delta blir som att dela skänkeln på mitten och sätta tygeln där istället (men då är det ju bättre med ett jaktkandar istället). En lite enklare form av kandar där man då istället har två lösa (stång och bridong/vanligt tränsbett) bett istället för ett "kombi".
Så pelham brö ridas med två tyglar för att utnyttja dess funktion som "kombi bett" =)
Hakuna matata!
#4 Håller med

Pelham med tygel i nedersta ringen blis som kandarstång. En stång är inte till för att användaas hela tiden i engelsk ridning. I western håller man inte korta tyglar och då går det ju. Tycker inte man ska rida pelham med endast en tygel utan delta.
Skynda långsamt så går det fortare.
#6 Håller med, men det bästa är ju att rida pelham på 2 tyglar för på delta används väll "stånget" också hela tiden men inte lika mycket? Eller har jag fel?

#7 Jo så är det.
Skynda långsamt så går det fortare.