Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2722 ggr
Indylover
0

Skenar!

Hej.

Har en welshponny på 10 år, hon är väldigt opålitlig i naturen! Det går bra att galoppera på smala stigar, men öppna fält och lite bredare stigar, nä. Hon skenar iväg för allt hon är värd, hon ökar ökar ökar och ökar när jag väl fattat galoppen! Och till slut slutar det med sken. Vill kunna galoppera på öppna fält ju! Har ett pelham och då brukar det gå bra, men jag vill itne gärna dra i henne med det! Vilket jag behöver göra.. Även när vi hoppar naturhinder, om vi kommer i trav, hopp, skena iväg. Hon är inte rädd lixom, utan hon får överskottsenergi.

Känner mig väldigt otrygg i naturen med henne, och eftersom att jag vill rida fälttävlan vill jag ju kunna hoppa naturhinder med henne! UTAN sken!

//Mvh Amanda

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

WhoCares-01
0

vad har du för bett på henne? rider du hemmåt eller bortåt från stallet? är hon bra grundriden så att hon är i bra kondition?

det finns mycket som spelar in i hur en häst reagerar. försök att inte bara rida rakt fram när du är ute utan lägg volter, rid serpentiner osv. se till att hon hela tiden har något att göra =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

fialia
0

Pelham. Jag är en människa som starkt ogillar starka bett. Hade en ponny med exakt samma problem, dock med skenande i nerförsbackar. Vad jag gjorde var korta turer, fokuserade på att det skulle gå lugnt. Mycket avsaktningar för antagligen har din ponny absolut ingen respekt för dig om den inte lyssnar när du säger åt den. Visa vem det är som bestämmer, lek från marken mycket och stärk förtroende mellan er.

LinaN
0

Jag är inte heller mycket för skarpa bett men när det kommer till hästar som drar järnet när man är ute i skog och mark så måste man sätta stopp. Man måste kunna stanna. Därför är pelhamet en bra nödbroms.

Hellre ta tag rejält en gång med ett skarpt bett än att småsega hela tiden med en mindre skarpt bett.

Harry drog ju gärnet innan när vi galopperade på grusvägar och fält. Jag betsla upp en gång och när han började gasa så mordhöll jag honom tills han saktade ner. jag låste tyglarna över manken på honom och satt så tungt jag kunde. det tog kanske 50 meter så stannade han, massor med eftergift och beröm. Det krävdes några sådana här försök sen så lyssnade han bra på förhållningarna på det bettet o då kunde jag betsla ner.

Sen andra gånger när roblemet uppkommit igen så har jag gjort som så att jag har manat på honom, smackat, skänklat så fort han börjar sakta av det minsta. Så det är jag som bestämmer när man saktar av. Det har ju vart så att jag fått lägga på spöet också för att han ska hålla igång. Men efter ett par sådana "omgångar" så har han slutat att lägga sig som en skottspole och dra gärnet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

håller med #3, det går inte att segdra på en häst som lärt sig sticka. bestäm en punkt där ni ska ha saktat av, t ex vid en sten eller ett träd. där SKA det vara stopp helt enkelt, även om du måste ta tag i henne rejält! var bara beredd på att ge eftergift så fort hon gör rätt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

Visst man känner sig hemsk när man gör det men det handlar faktiskt om både sin egen och hästens säkerhet, för vad händer om man inte får stopp på hästen och om man hamnar på en trafikerad väg?

Hellre hårt och rejält en gång så att det gör ont i munnen och hästen stannar (om den så sätter sig på röven), än att man behöver åka ambulans och hästen måste nödslaktas på plats….

Man får ta det dåliga samvetet, men sålänge man ger den där eftergiften när hästen väl stannar så har man inte gjort helt fel.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

sahara86
0

Träna mycket markarbete tills ni får en såpass bra relation att du kan rida säkert, när du rider så tycker jag du ska skritta och öva mycket halter i skogen och tempoväxlingar mellan långsam och ökad skritt. I nuläget låter ni som en stor fara för både er själva och andra, var försiktiga och arbeta med grundproblemet till en början.