Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2512 ggr
lisette
0

bogskav?

vad gör ni åt skav från täckena?

det finns ju bogskydd att köpa, men vad kan man mer göra?

Lorita
0

Enklaste är att låta bli att ha täcke, sen ska man alltid ha bogskydd under täcket och se till att täcket och bogskydd är rent. När du väl har bogskav så är det bästa om hästen kan gå utan täcke så att pälsen får växa ut på hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Rita-S
0

Om bogskydd inte hjälper smör jag med aloe vera gel, det ser ut att hjälpa henne inte bli öm, och sen stimulerar det tydligen pälsväxten.. :) annars brukar jag sy på fleece-tyg på innsidan av täcket där det ligger inntill, babyfleece typ, och köper täcke med bogveck

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

elin
0

Päsglans om bara pälsen är borta o inget sår.
Gör så att täcket halkar omkring på bogen.

/Elin

MiaMaria
0

Jag använder pälsglans (foxfire). Använde bogskydd på Musse man då fick han bara mer skav…

jen
0

jag använder också pälsglans, det gör att inte pälsen ruggas upp mot täcket.

CBA
0

Min gamle fick väldigt lätt bogskav och jag köpte ett bokskydd som inte hjälpte det minsta, totalt bortkastade pengar.

Det enda som hjälpte så han inte fick skav var när han fick ett täcke med omlottknäppning i fram + bogväck (det gäller ju oxå att bogväcken hamnar rätt på hästen).

Då när han fick skav smorde jag med helosansalva för att hålla skinnet mjukt och flexibelt + att jag sprayade pälsglans på bogarna efter att salvan torkat in.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

Jag gör ingenting. Min ena häst (gobban) kan få lite skav alltså håret borta på en fläck fram bara. Men det lider varken han eller jag av.

fisa-lisa
0

Jag har pälsglans på Isa. Inga mer skav sen jag började med det.

Mandysan
0

Vi har precis beställt bogskydd…

lisette
0

frågade för att de som har calle har smort in honom med helosan på hans skav. sa åt dem att köpa ett skydd så blev det kanske bättre. men ska tipsa om pälsglans…

har ju aldig haft/skött hästar som haft problem med det tidigare..

Snuttan2
0

Bogskavsskydd, hålla rent, pälsglans och möjlgtivis inte raka…

Boskydden som finns på Hööks är otroligt nog rätt bra :P Tycker inte om hööks övriga produkter för det mesta, men bogskydden är bra!

steffy
0

har hört att man kan spraja på pälsglans, vet dock inte omdet fungerar.

Mandysan
0

#11# Vilken tur att dom rekommenderas, för vi har investerat i 2 st….

Snuttan2
1

Jag har provat Hööks, ett okänd i fleece och börjes. Hööks bogskydd var outstanding :)

Mandysan
0

#14# Bra då är det alltså värt den slanten mer mot Börjes…:)

Mangis
0

Mangis fick mindre skav när jag började knäppa bara ett spänne fram (det övre). Och så pälsglans…

reddie
0

Reddie har aldrig haft skav, men han använder inte täcke dagligen och absolut inte i stallet.
Hästarna i stallet som har täcke 24/7 ser rent ut sagt fördjävliga ut.

PimTheGreat
0

jag skickade efter ett bogskydd i fleece till Pim när han fick skav på bogen och det har hjälpt!

Lyrik
0

Lyrik har täcke både inne och ute. Får ej skav på bogen men uppe på manken ( manen Ledsen).

Eftersom han är klippt och dessutom gammal, behöver han ha täcke, blir stel annars.

Har beställt ett bogskydd till honom från Bole, stl XL! Brukar oxå spraya pälsglans på de utsatta områdena.