Fångtips
Tänkte höra mig för lite om hur ni utfodrar era fånghästar? Har ett dräktigt sto (D-ponny) som fick fång och vet inte vad jag ska ge henne för foder riktigt.
Anledningen till att hon fick fång är en lång historia men man kan säga att hon först matvägrade och då var vi tvungna att ge henne det enda hon åt - kraft.. och då att först gå utan mat i dagar för att sedan börja äta så mkt kraft resulterade i fång.. men det spelar egentligen ingen roll hur hon fick det, men hon har det..
Börjat ge henne mag och tarm-balans och det har fungerat helt super! Mycket piggare och gladare och så.. får fri tillgång på hö, eftersom hon är dräktig.. borde man ge henne något mer tillskott/kraftfoder för fölets skull?
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri
Du behöver ge henne proteinrikt foder för hennes egen skull, för dräktigheten - och den följande digivningen - kräver stora mängder proteiner. Får hon det inte i fodret så kommer hon ta från sina reserver = musklerna för att täcka det dagliga behovet och det är inte särskilt brra…
Ge henne lusern, det är ett bra foder för hästar med fång.

Sitter inte lucernpelletsen "ihop" med melass? En liten undran bara..

Det finns hackad lucern i stora plastbalar också! Min erfarenhet är att hästarna tycker betydligt mer om den hackade formen än den pelleterade.
#1 Jo, så långt har jag också förstått, jag vet att hon behöver protein.. men för mkt protein kan resultera i fång igen, och det är ju inte heller så bra för henne..

Var in och kollade på Kraffts hemsida och även det hackade strået skulle innehålla melass enligt innehållsförteckningen!??
Protein ger väl inte fång enligt nuvarande vetenskap? Fång orsakas väl av att för "snabba" kolhydrater stör tarmens naturliga funktion?
Mycket grovfoder och absolut inte mer kraftfoder än vad som verkligen behövs. Var försiktig med gräs också.
#4 - det är INTE protein som ger fång utan framförallt kolhydrater. Sen oavsett vilket så måste ju hästens näringsbehov tillgodoses på något sätt…
Det finns lusernpellets som är helt melassfria - Kvarnbyfoders.
Den hackade lusernen innehåller oftast melass också, det finns något enstaka fabrikat som inte gör det - läs på säcken!
Mina hästar väljer pelletterad lusern före hackad, alla dagar i veckan….

Du kan ringa gratis till Kraffts radtelefon. Har sjalv gjort det och fick tips om foderstarten. (www.krafft.se).
#6 Nu du.. jag skrev fel.. sorry :)
#7 Gräs är inga problem här just nu :)

Det finns ett specialgjort krafftfoder för hästar med fång och korsförlamning som inte får äta stärkelse och kolhydrater. Eggersmann Revital Cubes.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#10 Nej, men det kommer snart. :) Gäller att vara försiktig i tid med nygräs.
#12 Sant..
#9 - Kraffts foderrådgivning skulle jag inte lita ett dugg på faktiskt, det är inte länge sedan de rekommenderade lågproteinfoder till ponnyer för att förebygga fång. Kunde inte vara mer fel än så…
Jag säger det samma som #14, då är det bättre att du ringer SLU och hör med experterna där för att veta "det senaste".
Hakuna matata!
Jo, nu står hon bara på hö igen då hon fick lite känning igen.. bättre att ta det säkre före det osäkra.. Vi tror hon rört på sig för mkt de senaste dagarna (står ensam i hagen men den är ganska stor)..
#16 Spola hovarna och kotan med kallt vatten 3 ggr/dag i ca 15 min. Ställ dem i en hink vatten om hon tillåter det efter som det tar på undersidan då med.
Gör så så fort hon får känningar och 2-4 dagar efter för att avstanna rotationen (tipps från SLU)
Hakuna matata!
#16 - du kan ge henne sköljd betfor och lusern - betfibrerna är bra för tarmfloran och lusern är inte farligare än hö…
Sen är vanlig bakjäst ett bra tips för att hålla tarmfloran på gott humör - bakjästen har ger en gynnsam miljö i tarmsloran för de goda tarmbakterierna.
#17 Ska jag absolut göra.. värt att prova allt :)
#18 Hon får lucern (inte pellets) redan.. lite grand bara, samt mag och tarmbalans..