Vad för bett?
Såg ett bett i helgen som jag inte vet vad det är, eller varför det används och blev nyfiken. Har försökt leta runt på nätet för att hitta det, men utan resultat..
Bettet är ett ledat bett, två eller tre vet jag inte, och det har fyra bettringar, två på vardera sida. bettringarna som sitter fast i bettet är rörliga och de andra på är som ihakade i bettringarna som sitter fast i bettet. De sitter inte fast alltså, utan är fullt rörliga, bara ihakade i varann.
Om nån förstår..
Visar en bild också, men den är nog lita otydlig som min förklaring.. :)
Är två bett på bilden, för jag minns inte vilken ring sidostyckena satt fast i..
För att förtydliga, är inte ett pessoabett alltså.

Du menar ett vanligt tränsbett med dubbla bettringar?
Skynda långsamt så går det fortare.

Finns kanske nåt i denna tråden?
Vad jag får fram är de antingen ett ridbett där ena ringen funkar som bettplatta och förtsärkning vid ledande tygeltag, eller så är det ett körbett där man har fäster sidostycket i den inre ringen och tömmen i den yttre. Varför vet jag inte.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Eller kanske hanging cheek snaffle?

#5 Tror inte det är det hon menar, det heter på svenska travbett eller halfcheek.
Nej jag trodde inte heller det, men postade länk i alla fall så hon kan se själv :) Jag tror heller det är det med dubbla bettringar :)
#6 det där är inga travbett
… travbetten har parerstänger nedåt bara… tex: såhär
Nä, inget av dom. Men det ser ut som det i #4, nästan.. Det är två bettringar, men dom sitter ihakade i varandra så att en hamnar antingen ovanför eller nedanför den andra.

#8 uppochnervända.. har sett det innan även på häst

Är det inte såna bett som kallas ungerska bett?
Om det är sådant som jag tror så har jag sett det på nån körhäst, men jag har ingen aning om varför den hade det.
#10 Vaddå uppochnervända? Travbett ser ut som på bilden och är dessutom rättvända på den bilden. På bild #6 är det ringar högst upp. Sådanna förekommer inte på travbett.

#12 Tittade för snabbt..
Jag måste ha inbillat min med hur bettet såg ut.. Har googlat och googlat utan att hitta.. Måste ha varit ett som i #4. Fast det inte känns som det.. Men hittar man inte på google finns det inte. :)
#14 eller man söker på fel saker? :D Jag skal sätta mig ner och googla och kika litet på nätet jag med, jag har tex inte kunne hitta det crescendobettet jag har hemma som jag fick av en travgubbe när jag googlar, alla crescendobetten jag hittar är raka men detta är en båge exempelvis, jag vet ju det finns för jag har det fysisk hemma :)
Skal googla och se om ajg hittar mer bilder på liknande bett. Jag har en vag vag påminnelse längst bak i skallen om att jag kanske kan ha sett nåt sådan som du pratar om själv nån gong…
Men här kanske! The Watsson Double ring Snaffle kanske?
Nä, inte några av dom. Om jag nu minns rätt så satt ena bettringen fast i den andra bettringen.
Tydligare bild på halva bettet. :)
Jag är nog bäst i vä'rlen på att rita i paint.. ;)