Vilken sorts olja?
Brimad ska börja äta olja, men jag undrar vilken sort det är man ska ge? Vet att KRAFFT har en egen olja, men som är svindyr och jag har hört att man kan köpa olja i mataffären och ge hästen och det ska gå lika bra. Men jag är osäker på vilken sorts olja, finns ju endel olika?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Vanlig matolja brukar de flesta använda sig av, har du råd tycker jag dock kallpressad är det bästa alternativet som inte är behandlad med bensin och annat trams tio gånger om…
Krafts olja är gjort av soja vilket är en väldigt kraftig produkt (på både gott och ont), men även den framställs på samma vis. Jag kommer inte riktigt ihåg vad som gav vilket vad det gäller soja på säck och i olja men det kan nog någon annan svara på. Jag vet i.af att det är farligt att ge för mycket av sojan på säck så det är väll inte det allra bästa.
Hakuna matata!
Kallpressad linfröolja
Rapsolja har vi haft, tänk dock alltid på att välja en kallpressad. De flesta olika oljorna i vanliga matbutiker går att ge.
Är man bara ute efter att öka foderstatens energiinnehåll går det utmärkt att välja vilken vegetabilisk matolja som hest, jag brukar köpa rapsolja på Willys…

Jag har varit snål och bara köpt billigaste oljan som gått att få tag på i stort. Har aldrig sett något riktigt själ för att hålla mig borta ifrån ryp rapsolja.
#5 Men rapsolja är ju bra?
Jag använder majsolja, men vet att de andra i stallet har solrosolja. Rapsolja skulle jag inte rekomendera. Krafftoljan är bra. Den har jag med.
#7 Utveckla gärna varför du inte vill ge rapsolja?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#6 - ja, rapsolja är bra.
#7 - utveckla gärna varför du inte skulle rekommendera repsolja, för den foderexpert jag har som referens anser att det är utmärkt med rapsolja till hästar. Har hon fel?

#6 Jag har ärligt talat rätt dålig koll. Men har hört flera gnälla när jag säger att jag ger det, men hör inga riktiga argument bakom det.
#10 Jag har aldrig hört någon säga att det inte skulle vara bra, tvärtom. Får se om man kan leta fram några nackdelar. :)
#7 Skriv gärna vad du har för argument emot rapsolja.

Jag ger också rapsolja från Willys.
Jag har oxå hört att det inte är bra att ge rapsolja - majsolja ska dock vara bra! Tydligen ska hästar inte kunna ta tillvara på rapsolja lika bra som tex majs.

Haha, jisses, här var det många bud ;)
Det blev matolja i alla fall :P
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Att hästar ska äta majs- eller sojaolja är mest baserat på att de innehåller mycket linolensyra, som är en essentiella fettsyra som hästen behöver. Frågan är om hästen egentligen behöver tillskott av linolensyra, då det lär vara den fettsyra som det finns mest av i växter, och då hästar klarat sig i ganska många årtusenden utan extra tillskott.
Olja behövs främst för sitt energiinnehåll, och då tycker jag man kan välja en olja man själv tycker är etiskt, miljömässigt och ekonomiskt försvarbar.
Att man rekommenderar att hästar inte ska äta raps beror nog främst på att rapsolja inte provats vetenskapligt som fodermedel för häst i någon större utsträckning förrän ganska nyligen. De "stora" oljorna, majs- och sojaolja, vet man hur de fungerar.
Min får jungfrupressad olivolja från tillverkare som pressar nära odlingen och tappar direkt på flaska - då vet man i alla fall att oljan inte transporterats i tankar som används till diesel eller lösningsmedel när det inte är matolja i dem.
Jag läser näringslära i skolan. Vi har läst väldigt mycket om just rapsolja. När rapsolja produceras används kemikalier för att få fram oljan ur rapsen. Därav gillar jag inte raps. (väldig kortfattat). Men man väljer själv vad man vill ge sina hästar. Jag valde majsolja.
#16: Har du läst något om rapsens historia? Jag har hört att den egentligen är giftig och att den raps man använder nu är en framavlad variant som inte funnits speciellt länge - har du läst något om det?
*förlåt avvikelsen från ämnet*
Ne faktist inte, men det låter intressant. Kanske vore bra att titta lite på nätet och se om man hittar något om det.
Jag valde majsoljan till Manda. Valde den för det i mitt tycke lät godast :) Gick bara på känslan.
Kanske inte så fel då om den innehåller mer linolensyra då hon har problem att tillgodogöra sig så mycket gräs och hö som behövs.
Hon är 31 år o "tandlös" ( tappa sjätte tanden för ca 3 v sen ) och får mycket uppblött mat ( lucernpellets m kornkross )
Men vet många som använder vanlig matolja. Har ingen aning om olika oljors egenskaper.
Varför ger man hästar olja?
#20 Det smörjer tarmarna, håller hästen i hull, vissa oljor kan också ge glans i pälsen. mm.
Vanlig olja smörjer absolut inga tarmar, den olja som gör sånt heter paraffinolja.
Till TS: Du kan använda dig av vilken olja du vill, men vill man bara vill åt energin och samtidigt tillföra nyttigheter så ska man välja rapsolja som har en bättre fettsyresammansättning med mer omega 3fetter 'än andra oljor.
Linfröolja innehåller visserligen mer omega3 fetter, men vill man ge stora mängder så blir det jättedyrt. Dessutom vet man inte hur mkt cyanid som kan finnas kvar i oljan. Linfrön innehåller som bekant vätecyanid, och man vet faktiskt inte HUR mycket som finns kvar efter kokning till olja. Ska man ändå ge linfröolja så är det varmextraherad som gäller eftersom det finns mer cyanidrester kvar i kallpressad.
I länken nedan står det hur margarin tillverkas. Det är till största del precis likadant efter som margarinet görs på olja.
Av den anledningen köp kallpressad - både till er och hästarna. Personligen använder jag endast riktigt smör osv. men i mindre mängd efter som det ger mer smak (jag talar då gievtvis om mig som mäniska då).
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/m-fakta.html
Hakuna matata!

Hur är det med olivolja då?
#22: Hästar kan tillgodogöra sig Omega 3 ur sitt vanliga foder, så finns knappast skäl att tillföra O3 som tillskott. Däremot finns allt skäl att välja en olja med balans mellan Omega 3 och Omega 6 ifall man ska ge olja som energitillskott.
#24: Olivolja fungerar utmärkt, men man bör välja sorter som man vet inte transporterats i slasktankar, oxiderat eller liknande, Fast det gäller ju all olja.
#25 Det kan du aldrig veta efter som det finns vissa tankar som är tillåtna att transportera både olja och t.ex aceton och annat trevligt…
Men det gåt tyvärr inte att komma ifrån så vitt jag vet, eller det kansek står någonstans på förpackningen?
Hakuna matata!
#26: Man kan köpa olja som är flasktappad (eller dunktappad) direkt på gården där oljeväxten har odlats.
#27 Sant! =) Men låter som det mest är de "exklusiva" oljorna man gör så med >.<
Hakuna matata!