stegrar hela tiden
jag rider på en haflinger valak två gånger i veckan, för ungefär ett år sedan började han att alltid vilja dra sig tillbaka till stallet när man red, men då kunde man vara bestämd på han och man kunde utan problem få han att fortsätta åt det håll man ville. Det har blivit värre och värre och vart man än ska rida någonstans börjar han stegra och vänder sig tillbaka mot stallet. Om man är bestämmd och vänder tillbaka honom börjar han stegra mer och mer och nu är det nästan omöjligt att rida någonstans, vad ska jag göra??

kolla igenom så dne inte har ont, en jag känner hade en sköthäst som gjorde likadant hade problem med framknäna upptäcktes det. finns idag tyvärr inte mer=(
våra hästar har lite seperationångerst och kan hålla på lite vi har börjat sära på dem och gå ut och gå med dom en och en för dom är för beroende av varandra..
Fortsätt att vända runt vid minsta antydan till att han är på väg att gå uppåt så att han inte lyckas stegra.
Sen kan man ju komma ihåg att det inte alltid är fel att hoppa av och leda hästen istället. Om hästen ''bråkar'' för att den vill hemåt, så har den ju knappast ''vunnit'' om du leder den åt det hållet du vill. Det var ju hemåt den ville och istället får den gå åt andra hållet. Om du vet var hästen brukar börja så kan du gå av lite innan den blir orolig och helt naturligt leda förbi den som om det är precis det du önskar.
Genom att på ett lugnt sätt få hästen dit du vill när den vill hem har du inte ''förlorat'' för att du gått av, utan snarare vunnit ett par pinnhål för att du så enkelt 'överlistade' hästen och gick dit den ville. Såvida du nu kan leda den förbi utan att den bråkar och du riskerar att tappa den så att den springer hem, för då har du naturligtvis förstärkt att man får komma hem om man bråkar.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Beter sig hästen likadant när andra rider på honom, ex ägaren?
Kastanjegårdens Kaniner
Försök att vid minsta lilla reaktion rama in och driva framåt och att jobba honom även när du rider ut. Då kommer han inte att hinna tänka på att han vill tillbaka till stallet.
Det första jag hade gjort är att tagit hästen till vet för att göra en kontroll & utesluta inflammationer, smärta, spänningar, låsningar etc etc.
Om hästen är u.a. hade jag kanske börjat fundera på om det är jävulsskap hästen håller på med, men inte innan vet är kontaktad.