Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterboktipsfilmtips
Läst 8402 ggr
Maja
0

Ponnyakuten, del 3

Hannybee
0

Bra med ny tråd. Glad

Valkyrie
0

:)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Smex
0

Vill bara säga att jag har testat tobbes sätt att transportera mitt envisa sto och det funkade jätte bra.

Hon är inte rädd eller något, bara envis =P Sa jag att hon är stoFlört

Hannybee
0

#3 Vad bra! Glad

HannaT
0

#3 Jag måste ocks prova det. Glad

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

CelsiusT
0

Skriver bara för att tråden ska hamna i "mina inlägg"-listan så jag får reda på när nästa avsnitt kommer och kan hänga med i diskussionen =)

Bra med ny tråd.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Klasselover
0

Jag ska prova Tobbes sätt att lastträna jag med, inte för att hästen är jobbig att lasta utan för att han inte är van..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Diizkmedel
0

Bra att en ny tråd kom! Den andra var så jobbigt lång! =)

That that don't kill you can only make you stonger

friskus
0

Bra att Isabelle fick mycket hjälp i sista avsnittet.
Och stackars Juliette.

Maja
0

Nu ligger avsnitt 9 ute på SVT Play!

Haha, är det bara jag som sitter med minst lika många tårar i ögonen som Jossan gör när det är träning för henne och Hugo? :)

Lorita
0

När dom åkte Hästtransport, då kom det glädjetårar i mina ögon, som en Skolavslutning med barnen Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Maja
0

#11 - Ja, verkligen! :)

Salish
0

#11 Ja verkligen! :D

CelsiusT
0

Åh jag kommer ihåg när jag åkte iväg med min första häst alldeles ensam. När jag fick honom var han jättesvår att lasta och bråkade en massa. Men efter några veckors träning så gick det hur bra som helst. Kommer ihåg första gången jag fixade allt själv, lasta ensam, köra ensam och lasta ur ensam. Sådan fruktansvärt härlig känsla!!

friskus
0

Inte sett avsnitt 9 ännu,
det hackar så på datorn.

Moalinn
0

skuttar in i tråden, kanske inte skriver speciellt mycket, men jag vill bli uppdaterad om vad som skrivsSkrattande

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Elinormaggan
0

Såg precis på avsnitt 9 =D
Stackars Juliette (tror det var hon) som skadat handen :(
Men gud va kul för Jossan! =D

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Valkyrie
0

varför funkar inte att se 9?

Rest in peace Valkyrie!

may-britt
0

jag får inte upp 9 står videon saknas?

Valkyrie
0

samma här :/

Rest in peace Valkyrie!

Elinormaggan
0

Men sök på svtplay och sätt på den så =)

Valkyrie
0

ja men de har tagit bort den :/

Rest in peace Valkyrie!

Lorita
0

Dom kan ju ha kommit på att dom ligger en vecka före Tyst

Valkyrie
0

hhaha :P

Rest in peace Valkyrie!

may-britt
0

ja den er borte

may-britt
0

ja den er borte

WinterPrince
0

jag får fram avsnittet… men väntar på nästa…

Killen
0

#23 Hoppas inte, då måste man ju vänta en hel vecka till Förvånad

kissmekate.blogg.se

Elinormaggan
0

#28 jag med :(

KaninenWilma
0

Jag vill se avsnitt 10 !!!! NU!! Är så himmla ponntakuten-sugen !!! Hoppas den kommer snart !!! Jag börjar bli lite små sur!!.. Gråter

Klasselover
0

Nr 9 är ute, det är bara att gå in på svtplay.se och sölka på ponnyakuten om länken där uppe inte funkar.. Nr 10 är däremot inte ute..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

KaninenWilma
0

#31: Ja, 9 är ute, och det är ju den som visades på tv idag..  Men avsnitt 10 ska ju komma ut idag Rynkar på näsan

Elinormaggan
0

KOllade på nr 9 förra veckan ju :( Är sugen på att kolla nr 10 nu =(

KaninenWilma
0

#23; nej, det ska vara så.. Så här står det på svt.se-ponnyakuten..: Förhandstitta på programmet i SVT Play en hel vecka innan tv-sändningen. Glad så det bara MÅSTE komma snart!!

Elinormaggan
0

#34 HOPPAS  XD

KaninenWilma
0

#345; YEAH ! ;D

Miikan
0

10 ute :>

KaninenWilma
0

'JAA !!!!

Elshira
0

11 ute! Ett ganska givande avsnitt =)

Hakuna matata!

KaninenWilma
0

YEAH! Nu blire att kolla på Ponnyakuten! :)

CelsiusT
0

Åh.. det var ju min förra tränare som var gästtränare i avsnitt 11 =) Hon är jätteduktig och pedagogisk.

Salish
0

Tyckte om träningen med Hugo. Jättekul att det var en westernryttare som hjälpte till!

Elshira
0

Hakuna matata!

Maja
0

Usch, det såg läskigt ut när Jamba slängde sig mot Julia. Tur att det gick bra både för henne och Wilma i alla fall!

Moalinn
0

Håller med, jag sa själv när jag såg det "aj, inte en till "olycka"" Men bra gick det iaf vilket va bra!

Medarbetare på Djurfoto

BeatriceHolmberg
0

Puttar upp tråden med Avsnitt 13 .

Elinormaggan
0

avsnitt 14 =) kommer avsnitt 15 upp idag eller nästa helg?

xD haha

Salish
0

Avsnitt 14 kom ju idag. Den buffrade VÄLDIGT långsamt.

Elinormaggan
0

Men dom brukar ju lägga upp avsnitten en vecka tidigare :P så man kan "smyg titta"

Salish
0

Men avsnitt 13 kom väl idag? PÅ tv alltså.

Elinormaggan
0

Nä det stod del 14 av 16 sändes idag

fridak
0

del 14 ska sändas nästa vecka. står fel på svtplay, tror det blev fel från förra veckan för det står att både del 12 och 13 sändes 4 april, men del 13 sändes på tv idag:)

[japptravare]
0

Det där när Jamba slängde sig mot Julia tycker jag hon får skylla sig lite själv för. Hon hade ställt hästen i fel "position" så det fanns knappt utrymme mellan henne & hästen. Bakdelen var åt fel håll och så ^^

Men man lär av sina misstag

Cilla89a
0

Lite trist att det snart är slut faktiskt :/

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Hermelina
0

Oj det här har jag missat helt, ska ta och titta igenom alla avsnitt nu :)

emeliekarlssoonn
0

#54 håller med :/
men det kommer ju en ny säsong nästa år :D

Zabbio
0

Det har väl varit roligt att titta oh så, men jag har faktiskt saknat problemlösningarna, Vad har man sett? Julia vågar hoppa. Hugo går in i transporten. Pongo är fortfarande rädd för allt och hans ryttare verkar inte inse att det är hennes flaxiga ridning som är orsaken snarare än tävlingsredskapen.  Mer än det har man ju knappt sett någon träning alls? Massa tävlingar och utflykter och grejjer, men ingen direkt träning. Små korta bitar möjligtvis.

Jag saknar fortfarande allt det som det skulle handla om. Men det är visserligen ganska kul att titta ändå.

Jag hoppas på en ''vuxen serie'' med ungdomar/vuxna och mer fokus på själva problemet och färre tävlingar m.m. Lite mer seriös och fokuserad TV program helt enkelt. ;) Sen behöver ju inte ponnyakuten försvinna för det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hermelina
0

#57 Får väll hoppas på ett sådant program, också.
 men sen får man ju inte glömma att detta är väll ändå gjort för barn? Mina kusiner på 2-7 år älskar att titta på detta program och jag tror intresset skulle svalna ordentligt om de började prata om "allvarligare" saker. ;P

Zabbio
0

#58 Men ändå, det skulle handla om barn och deras hästar - och problemen de hade med dem. Det gör det inte. De kunde lika gärna tagit ett antal barn och ponnyer helt utan några speciella problem, och göra ett program om ridläger..

Hermelina
0

#59, Det kasnke du har rätt i, jag har ju inte sett det :) Jag håller på med ett "ponnyakuten-marathon" just nu :P

Lorita
0

#59 jag är riktigt nöjd med programmet, det ger mer hästhantering än vad jag väntat och det ger också barn som drömmer något att drömma om Skrattande

WhoCares-01
0

#59  jag tycker då att de har fått en hel del hjälp med sina problem. JUlia hoppar ju, Baylie (eller hurf de stavas) vägrar inte längre, allihopa har ju fått bättre kontakt med sina hästar… jag skulle säga att det blev väldigt lyckat =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

poppysmarsvin
0

Om det är ren och skär utbildning som önskas så är nog inte TV rätt ställe faktiskt! Då får man åka på träningar själv, eller köpa utbildningsvideos.

Som barnprogram tycker jag det har varit helt super! Och framför allt har barnens stora kärlek till sina hästar fått komma fram på ett mycket trevligt sätt. Ponnyernas problem har ju inte varit av de värsta sorterna heller, utan många har nog kunnat identifiera sig i barnens olika bekymmer.

Sedan finns det ju alltid en hel hög med experter vid TV-apparaterna som också varit kul att följa… ;-)!

Zabbio
0

Njae, jag saknar fortfarande mer inriktning på själva problemen. Känns som att 10-15% av programmet handlat om ungarnas  problem, och det tycker jag är aldeldes för lite för ett program med den beskrivningen.

[japptravare]
0

Håller med "Zabbio" till 110%

När tv-serien skulle böjra visas tyckte jag det skulle bli riktigt intressant att se när dom löser problem m.m.

Men det blev som sagt mer som ett "vanligt" ridläger.

T.ex hopplektion för Lisen Bratt. Visst, Julia vågade hoppa osv, men Wilma & Jacob fick inte direkt bukt på sina problem.

Och man får inte se så mycket av träningen utan mer en massa mellansnack som är mycket tråkigare.

Så ja, blir kul att se hur det går egentligen

Maja
0

Avsnitt 15 är nu ute!

Saiop
0

Jag kan inte se de två senaste avsnitten. Ljudet fungerar, men det står att videon inte är tillgänglig, är det någon mer detta hänt för?!?

Zabbio
0

#67 Prova att uppdatera sidan. Det händer för mig om jag pausat för länge eller om skärmsläckaren gått igpång.

Maja
0

Nu har sista avsnittet kommit ut!

Fler än jag som kommer att sakna detta under söndagskvällarna?

WhoCares-01
0

kommer sakna det jättemycke =/  men man kan ju alltid se om avsnitten =)

// Alexandra

Maja
0

Jag undrar om det kommer att komma ut en DVD. Någon som vet?

Moalinn
0

kommer sakna detta sjukt mycket, efter varje söndag har jag längtat efter att se det. och det är inte ofta jag kollar p tv kan jag säga ;)

Medarbetare på Djurfoto

lisette
0

jag måste berätta att jag numera lastar min häst (helt själv) med hjälp av en långpisk. gissa var jag såg det?

faktum är att det lättare att lasta henne med pisken än med hjälp av någon person. konstigt va?

Moalinn
0

Jag har haft nytta av det med att kunna stanna hästen, det som jossan, tror jag det va, tränade på med westerntränaren! Glad

Medarbetare på Djurfoto

Killen
0

Tråkit att det är slut.

Skulle ha varit kul med " vad hände sen" avsnitt så man fick se hur det har gått efter lägret, ex Kan Isabell och Pongo ta upp värktygslådor? Har Bailey börjat att stanna igen? osv.

kissmekate.blogg.se

Tarragona
0

#75 Precis det hade ju varit jätteskoj med en uppföljning.
Läste för ett tag sedan att Olivias ponny va till salu,
så den kanske är såld.

Zabbio
0

#76 Olivias, var det Pika?

Fick känslan av att den riskerade att bli bufflig och aggressiv åt andra hållet när jag såg infångandet och hur den ville ha godis. De sa ju själva att det börjat bli svårt att hålla den borta, när de skulle visa. Om de fortsatt med godiset på samma sätt som innan även efter de tendenserna.. kanske det blev för mycket? Att problemet vänt så att den istället vänder rumpan till blir påträngande.

Men jag vet förståss inte, det var bara den misstanken jag fick, och om den nu är/var till salu kanske det berodde på det. Eller så var det något annat.

Killen
0

#77 Ja det var det.

Tror att det stog i annonsen att han såldes för övergång till d ponny

kissmekate.blogg.se

Elshira
0

#77 Du har absolut en poäng där, men å andra sidan är det väll bättre än att hästen vänder baken till och sparkar som den gjorde innan.

Slutar man bara att ge godis så dröjer det inte allt för länge innan de ger upp.

Hakuna matata!

Tarragona
0

#77 Ja det fanns annons på hastnet på Pika.

Tarragona
0

Jag måste säga att Julia är min favorit så modig och dessutom så mån om ponnyn.
Tycker också det va kul att se att Jacob blivit intresserad av frihetsdressyr.

Zabbio
0

#79 Nja.. vet inte om det är bättre att byta ett aggressivt beteende mot ett annat, känns inte som att man komit någon vart.. har dessutom hellre en häst som går bort än en häst som kommer fram och ska buffla/bita/anfalla.. :3

Men om man slutar med godis/byter taktik innan det går för långt så behöver det ju inte vara fel metod i sig att börja med. Frågan är ju bara om den biten också kommer fram när metoden lärdes ut..

#78 Möjligt att det är så också, men det står nog inte i annonsen om det beror på att hästen blivit aggressiv.. Men jag ska inte komma med påståenden som kanske är helt fel.

Tarragona
0

#82 Man får hoppas att köparna sett ponnyakuten så de vet vad de ger sig i på.

Elshira
0

#82 Han använder sig ju inte av godis till sina egna hästar, och när Jacob tränade så var det mycket godis i början för att sedan bli mindre.

Kanske var det även så det skulle blivit med Pica, det är ju trots allt en väldigt liten del som vi verkligen ser.

Hakuna matata!

Tarragona
0

Hoppas verkligen att det Tobbe och de andra tränarna sagt om Isabelle verkligen går fram till föräldrarna och att dom förstår innebörden av att låta ponnyn vara en leksak.

WhoCares-01
0

#84 var det tobbe du menade att hans hästar inte får godis? för det får dom visst =) började nyss om för attse allt igen. och i andra avsnittet när han visar frihetsdressyr med nicka såger han godis som blöning när hästen varit duktig. han understryker att dom inte får hela tiden för då blir dom tiggiga =)

// Alexandra

Elshira
0

#86 Ja då var det tom. så (man glömmer lätt), men då har han ju talat om för dem att man inte ska ge det för mycket och så sa han förhoppningsvis det lite extra vid sidan om :)

Hakuna matata!

Zabbio
0

#84 Nja, jag tycker nog han verkar påpeka/påminna om att ge godis mest hela tiden, även när ponnyn visade lite tendenser att buffla nu senaste avsnittet, till exempel. Enda gången han nämnt något om att inte ge godis (i det vi sett) var väl vid transporten?

Men vi vet ju ine allt, jag kan bara reagera på det jag ser :)

CelsiusT
0

Problemet är inte ATT man ger godis utan HUR man ger det. Låter man hästen få när den bufflar? Låter man hästen träcka sig fram och nosa på fickan, och då får lite godis?

Man måste hela tiden titta på VAD GÖR hästen exakt NÄR man ger godiset.

Efterom Tobbe ju ger sina egna hätar godis mest hela tiden när han tränar tycker jag det var konstigt att han inte tog upp en sådan sak när han nu lär ut att barnen ska ge godis till sina hästar.

Cilla89a
0

Buhu, nu är det slut Rynkar på näsan Sjukt jäkla tråkigt, jag kommer sakna det som tusan.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Valkyrie
0

77# Ja hon skulle köpa större ponny ;)

Rest in peace Valkyrie!

CelsiusT
0

Jag längtar till nästa säsong ponnyakuten =) Jag kommer vara bänkad framför skärmen vid varje avsnitt, precis som med denna säsongen. Hoppas det lbir lika bra.

Moalinn
0

önskar sjukt mycket att jag hade kunnat vara med där, men eftersom att jag varken har en ponny eller någon häst som jag har problem med så blir det inte lätt, om jag hade haft min gamla halvfoder ponne hade jag absolut anmält mig dit!
Han va inte speciellt jätte roligt den hästen, stegrade när jag skulle ta honom från hagen, stack med mig ute så illa att min syster fick ha ett grimskaft och "leda" mig varje gång vi skulle rida ut, Obestämd

Medarbetare på Djurfoto

Zabbio
0

#89 Håller helt och hållet med dig, och därför är jag förvånad att se de tendenserna jag tycker mig ana och ändå höra Tobbe påminna om att ge godiset..

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.