Täcken på dräktighet?
Förra året gick "mitt"sto med en hingst 2 månader under sommaren. Sen stallades stoet in och gick utan hingsten. Men de sattes ihop igen när han stallades in. De gick bra tillsammans. Men i början på november börjar stoet brunsta massor och hingsten betäcker henne på nytt. Vid januari i år dela vi på dem då hingsten var på stoet och hon börja sparka honom.
Nu har det gott ungefär 6 månader sen sista betäckningen och vi har inte dräktighetskollat stoet. Jag försöker leta täcken på om hon är dräktig eller inte. Och undrar om ni har tips på olika täcken man kan kolla för att se om det är troligt eller ej.
Hon brunstar inte, brukar vara lätt att se annars på henne. Hon bryr sig inte om valacken hon går med, brukar tycka han är skit snygg annars! Och jag tycker juverna är lite större. Eller inte juverna kanske, men precis "framför".
Man skulle säkert kunna se det på magen också, om det inte var så att hon alltid är rund om magen trotts motion och bantning :P
Vi har haft ett sto som varit "högbrunstig" trots att hon varit dräktig, vi har dessutom lite som du ett problem med att vi inte vet om stoet är dräktig eller inte heller.
Att de ser dräktiga ut brukar de först göra från 9:e månaden och framåt då fölet växer som mest. På mitt ovan nämnda sto syns det inte alls.
Jag skulle rekommendera att du går in på avelssto.se och köper ett urintest och testar ditt sto (har använt mig av det), så kanske du kan få svar på din fråga!
Hakuna matata!
Det bästa är väl att ta ut en veterinär och kolla med ultraljud.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#2 Viste inte det fanns test, eller det viste jag. Men inte vart man kunde köpa dem. Tack för länken, ska nog köpa ett sont.
#3 Den andra ägaren som betäckt henne bryr sig inte så mycket om att kolla upp det nu. Ska nog kolla upp det senare i sommar då hon ska bestäckas igen om där inte är något nu.
#3 Urintest är väll enklare, eller i.af betydligt billigare :) Sedan vet jag att man helst inte vill in och rota allt för mycket i senare dräktighet, när det anses riskabelt har jag dock inte 100% koll på.
Hakuna matata!

hon såg ju rejält stor ut på första bilden iaf=P skulle också göra urintest=)

#4 Om jag fattade rätt så betäckte ni stoet med flit i november. Att få oktober föl är inte det roligaste. Att hålla stoet i hull är inte lätt på vintern med ett litet föl vid sidan. Det finns en anledning att man betäcker så att stoet går på betet med sin lilla unge.
Stoet har också sämre brunst när dagsljuset försvinner. Man kan inte se på ett sto om hon är dräktig i 6 månaden så jag skulle kolla upp om hon var dräktig. För är hon det så är det jätte viktigt att lägga hull på henne under sommaren och att ge henne selen varje vecka.
#5 Ja, priset var ju ingen större summa. Och verka vara rätt säkert. Absolut värt att testa!
#6 Hon är alltid stor :P
#7 Jo, det var medvetet att betäcka henne sent, även om vi hoppats hon skulle blivit dräkig under sommaren.
Men hullet lär vi inte ha problem med. Denna ponny kan gå upp i vikt av att titta på mat, och vi kämpar som djur hela sommaren för att hålla vikten i styr så vi slipper rulla in henne när hösten kommer. Hennes andra ägare har haft föl på henne tidigare så hon har mer koll på allt det här med föl än vad jag har. Kanske därför jag nojjar mig mest också.

måste man inte göra det där testet på ett visst antal dagar efter betäckning? det funkarr väl inte närsomhelst?

#8 haha!ok, det var inte lite liksom=P
#7 kan bara hålla med dig, att betäcka i november är väl knappast det smartaste man kan göra?!?
Blir inte mina ston dräktiga senast augusti, så väntar jag hellre till nästa år.
#8 Ang hullet behöver du inte vara så säker på det.
Alla vet ju att tex shettisar lätt blir runda…
Och en sån har vi. Hon är hur stor som helst, året om, fast man kämpar att hålla henne i trim ( och då arbetas hon), men så fort hon får föl håller hon bra hull till hösten, sen får man passa upp och stödfodra rejält med kraftfoder trots bra värden på grovfodret, för hon ger så mycket mjölk att hon rasar i vikt.

#12 har också en som verkar gå upp 5 kilo i vikt bara man säger ordet mat=) men genom att kontrollera noga vad hon äter lyckas hon hålla sig i bra hull, tyvärr skada nu så kmr nog lägga på sig. hon var 100 kilo överviktig när jag köpte henne 
#9 Det fanns olika test på den sidan som #2 skrev. Beroende på hur länge de gott.
#10 Vet :) Men blivit rätt mycket vila i vinter.
#11 Kanske inte det smartaste. Men nu är läget så.
#12 Jag litar på att den andra ägaren som ägt henne sen hon var två (hon blir 21 i sommar) har koll på hur hon blir när hon har föl. Och har räknat med detta när hon godkände stoet kunde gå med hingsten sålänge de acceptera varandra (och även då acceptera ev sen betäckning).
Detta är dock ev det första fölet jag är med när hon får. Även om det inte är mitt om det blir något.
Detta sto är väldigt speciellt och är alltid redo för föl. Hon har alltid mjölk i juverna och har adopterat 3 föl.
i så fall, lycka till!
Jag måste säga jag personligen inte har så mycket emot senare betäckningar mer än för fölens skull (att de kan behöva täcken).
För min del är det bara problem när jag stället ut redan nu då jag brukar få mina föl i juni/juli medan alla andra kommer i februari till sent i april, vilket ger en fördel på utställning ofta då de blir mer "välväxta för sin ålder". Även med treårstest och annat så blir det ju till vinning att få dem sent.
Men har man ett sto som inte går ur sig av fölen och har möjlighet till täcke så ser jag faktiskt ingen som helst anlening till att man nödvändigtvis måste ha dem på sommaren (även om jag själv också hade väntat och hellre tagit en riktigt tidig förlunge som skulle kommit i januari då).
Hakuna matata!
#5 Efter ett halvårs dräktighet ska det nog inte vara någon fara. Mitt sto kollades en andra gång i vintras och det var då inga problem (ska föla i början av maj).
För mig är det obegripligt att hästen inte kollades i början på dräktigheten, för att se så att hon var dräktig och när hon blev det, så man kan räkna ut när fölet borde komma och kan hålla ett extra öga på det. För framför allt när det är en så sen betäckning känns det ju som extra viktigt att ha koll på när fölningen kommer ske på ett ungefär, så därför anser jag att ett ultraljud vore det bästa.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst