Tips sökes: Jobba på ranch!
Jag undrar om det finns någon som jobbat på häst ranch i USA förut. Jag är nämligen väldigt intresserad av att göra det själv, och skulle vilja ha alla tips jag kan få. Gärna någon hemsida om det finns någon bra!
- Vart hittade du jobbet?
- Hur var det?
- Hur gjorde du för att få kontakt, och få jobba där?
- Hur länge jobbade du?
Tacksam för svar!
Jag har aldrig gjort det, men därremot varit på väg att göra det och har fortfarande fundering på att åka, men vi får se.
Jag har flera kontakter här i sverige som har bra kontakter med olika rancher i USA så jag har pratat med dom, så har dom pratat med en ranchägare i USA och sedan fick jag den ägarens mailadress så jag tog kontakt och frågade om jobbet och hur det går till osv.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 Jaha, vilken tur du har!
Jag har bara hittat en sida med "annonser" där de söker typ studenter och sånt… men inte mer än så. Har du några fler kontakter än den du själv mejlade så får du jättegärna (om du vill) säga till. Vill liksom söka "privat" och inte på någon hemsida där vem som helst kan ljuga ihop om nått ranchjobb.
Jag har inte jobbat på en ranch i USA, men väl på en gård i Storbrittanien.
Jag sökte först ett ställe som min förra granne varit på när hon var ung. Jag trivdes inte och skickade ansökningar till flertalet stuterier i närheten. Fick ett svar och det var helt pga timing då deras tidigare arbetare skulle börja skolan igen.
Det är fortfarande den bästa tiden i mitt liv. Jag jobbade med ett 20-tal avelshästar, en kennel med 50 hundar och så ca 900 får.
Jag jobbade där i ca 8 månader.
Vill du veta något mer så bara fråga.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag har också gått i dom funderingarna men avstog när jag började förstå hur mycket jobb det värkligen var, och den mesta av tiden skulle inte vara med hästarna, det är mkt annat gårds arbete som väntar och sen att man får vara berädd på ett väldigt isolerat liv.
kommer tuvärr inte ihåg vad sidan hette som jag hittade det på.
men jag vet att et finns en större ranch i sverige,skåne tror jag men sen är det svårt att få jobb om utan utbildning men volentär eller praktik kan vara enklare att få.
#3 Oj vad många djur:oVad kul det låter:) Var det fler som jobbade där en du?
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Jag har kollat lite runt det där och tycker det verkar lite krångligt med grönt kort, arbetstillstånd.
#4 Ja det är mkt jobb, upp till 10 timmar/dag. Och som du säger å är det alla arbetsuppgifter på ranchen som man får vara med om att sköta, långt mer än bara rida =) Men det beror även på vart man åker, om man har kontakter osv.
Det finns flera större rancher i sverige, svårt att få jobb på dom kanske men som #4 säger så praktik är oftast enklare.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#5 ja det är ju sant. det är nog skitsvårt att få arbetsvisum. det krävs en hel del för det.
#7 Det är nog ite helt omöjligt i USA, Canada däremot så är det stopp om du inte är gift med någon i princip.
Hakuna matata!

#8 i usa måste din arbetskraft vara efterfrågad av en arbetsgivare för att du ska få arbetstillstånd. man kan inte åka dit och ta ett arbete för då räknas du som en svartjobbare. så, det är inte speciellt lätt att få arbetstillstånd i usa heller.
har själv arbetat som aupair i usa och fick gå via en förmedling för att göra detta.
TS om du hittar en ranch så måste de förmodligen hjälpa dig med visumet osv. det borde ju finnas förmedlingar som kan hjälpa dig med detta..