Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 5596 ggr
JenD
0

Fölvak

Ja nu är det fölvakningstider!

Inatt är det första natten för mig. Har ett sto med vaxdroppar i stallet så nu är jag ute var 30min och kollar läget (hon brukar behöva hjälp med att få ut den lille). Har ett sto till som ska föla men inga tecken alls på henne än..

För mig är det första gången och jag är egentligen nattmänniska så trodde inte det skulle bli ett problem men nu är jag trött! Mängder med energidryck går åt ;) Jag går snart av mitt pass för denna natten som tur är men man sover ändå inte ordentligt när man vet att det är på gång. Jag har aldrig sett en liten fölis komma till världen så dom andra har fått strikta order om att ringa och väcka mig ;)

Nån annan som sitter/snart ska sitta uppe? Vad underhåller ni er med?

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Elshira
0

Själv har jag haft flera föl, och trots regelbundna besök utanför stoets fönster som vi dessutom gjort i skift (3 st så man får sova i 1.5h intervall) så har jag aldrig fått se en fölunge ploppa ut…

Senaste fölet var riktigt irriterande! Stoet hade fått mat ca 15 min tidigare och när jag skulle cykla till skolan så tittade jag in för säkerhets skull. Där står hon och äter i godan ro, sådär avslappnat och koncentrerad på bara maten som bara hon kan… När jag kommer innanför skolans dörrar (ganska precis 10 min senare) så ringer de och säger vi har fått en fölunge! >_>

Men annars årets fölvak någon gång runt midsommar!

Hakuna matata!

Lorita
0

#1 Karisma började födas när jag klev av bussene efter jobbet, jag fick vara med helt och det var jättekul, jag har annars förutsatt mig att fölen kommer när man tittar bort och inte passar dom busstider Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

Vad spännande! GladSjälv väntar jag (eller min häst i alla fall) föl om ett par veckor, dock vet jag inte om jag kommer närvara själv då hon står 50 mil bort från mig. Men någon direkt vaka blir det nog inte oavsett, hon går med ett par andra dräktiga ston på lösdrift, så det beror väl på när hon väljer att göra det, om någon är närvarande eller inte. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

mallan-nog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft mina hästar på lösdrift, även när de ska föla och då tältat i lösdriften i hagen. Båda stona fölade precis utanför tältet. Den första fölade på morgonen och då vaknade jag av att jag hörde hur hon låg och krystade. Den andra fölade sent på kvällen, presis när jag var på väg ut för att lägga mig. Såg att vattnet gick på henne. Så jag har haft turen att vara med på båda mina hästars fölningar!

Bilden: Montró några timmar gammal (har korten från födseln på en annan dator såklart Obestämd)

QALM
1

Vi går till stona som är planerade att föla var tredje timma. Inte för att vi vill vara med utan skulle det hända något så kommer vi inom en snar framtid.

Dom få gånger stona behövt hjälp vid fölningen så har dom fölat när vi kommit till stallet på dagen.

På natten är det inte ofta som man kommer när stona fölar. Jag tror dom vet vilken tid dom får vara ifred och passar på då.

Jag har fått lite drygt 70 föl så jag har fölvakat många många gånger =) Nu har jag en period på 3 månader som jag inte kommer sova många hela nätter. Vi har fått 4 föl och väntar 11 till.

NettanLindholm
0

jag hade fölvak natten till idag på skolan. Då är fölet redan fött, men nu är det för att hålla koll så att det inte händer nått :)
jag var med två kompisar, så vi satt och pratade och kollade på massor med filmer hela natten ;)

JenD
0

Nu låg mamma häst ner, verkade lite orolig och hade rört runt i boxen en del. Trodde det var på gång men efter en stund reste hon på sig, tittade på mig och började tugga hö som "aha det trodde du va?!".. Känns som det är nära och det är så himla spännande men just nu vill jag bara att hon ploppar ut den lille så jag kan soooova ;)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Tusen
1

Att vi har fått vara med på alla våra stons födslar beror kanske på att jag sett på hästen att det är något på gång. De har samma dygn som de har fölat börjat gå med breddade bakben, lite stelare och tyngre gång. Tur? Ja, förmodligen. Men kanske lite känsla också.

Fidelia
0

Jag har kamera med monitor som jag kollar på var 15e min. Ställer äggklocka så jag kan sova. Har fått ca 30föl och missat 3 fölningar. Nu är det tyvärr så att mina nattvak är i princip onödiga eftersom 85% av mina ston fölat dagtid Skrattande

Cezanne
0

Jag vakar på mitt sto sen några nätter tillbaka. Det här är hennes tredje dräktighet och jag har varit med på båda hennes tidigare fölningar. Känner min häst oerhört väl och ser minsta förändring.

Båda ungarna har kommit på kvällen cirka en timme efter nattning och jag tror inte att hon är typen som fölar i hagen.

JenD
0

One down, one to go!

Inatt föddes ett friskt och vackert stoföl. Fux (mörkfux?) med stjärn och snopp, 2 vita ben. Supersöt och pigg. Hon var uppe på benen ovanligt snabbt och mamma var jätteduktig! Hoppas nästa kommer inatt - lite grupptryck kanske :P

Det var min första fölning och jag blev helt mållös - underbart!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Invisible
0

Jag hade turen att få vara med när Dexter föddes. Jag hade sovit i stallet i ca 3 nätter, men då inga riktiga tecken visades, sov jag i inomhus och gick ut ca varannan timme. När jag gick ut vid 10-tiden hade hon börjat föla, en hov var ute. Det var så fantastsikt att få vara med! Mitt hjärta, min älskade flicka fick en liten kille, min framtida stjärna. Den natten fälldes då mer än en tår.

Dexter och Ella på bilden, inte allt för många minuter efter fölningen.

QALM
0

#11 GRATTIS

Angelus
0

Börjar själv på fredag att hålla ett extra öga på 'mitt' dräktiga sto i stallet.. då en månad kvar till BF men hon har haft livmodersomvridning och då skadades moderkakan lite så man vet aldrig om den kommer tidigare då..

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri