Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 620 ggr
Jill_Niss
0

Uppfödning?

Hej, jag skulle vilja veta vilken häst det är mest eftersökan på… vilka hästar som folk skulle vilja köpa från ett stuteri. vad tror ni?

AusaBausa
0

på halvblodsaveln var ju Quite Easy väldigt populär som hingst ett tag men vet inte om hans avkommor är lika populära. Och om han är lika populär fortfarande!?!

[slo]
0

Jag är nöjd sålänge jag slipper halvblod med Partisan och Stanford i stammen :p

Aourora
0

halvblod, varmblod till trav och araber, frieser och andalusier…kanske ? eller newforestponny el. islandshäst kanske

Tarek
0

Kaliber i släkten är något jag skulle se upp med…

Jill_Niss
0

#3 Aourora, du har uppfattat frågan Flört

Jill_Niss
0

Är det någon eftersökan på connemaror tror ni?

Snuttan2
0

Alltså eftersökan övht på personer som vill köpa rasen eller eftersökan som att du kan få mkt pengar på den rasen…?

Travare är väll inte så eftersökt, är mkt liten grupp travhsätar som värkligen är eftersökta, resten är korvkött ju…

Ponny-raser finns det väll knappast någon större ras-efterfrågan på heller om man inte är rasfantast, och det är mer fåtal individer som är det och därför ger det inget för större uppfödning precis…

Jag skulle tro på halvblod. Med bra, modern stam.

Möjligtvis PRE/lusitianos/liknande iberiska raser och Friesers med bra gdk stam, men det är nog inte så många som har råd med de priserna som folk försöker få för dem och man kan nog förvätna sig att priserna på de raserna kommer sjunka ner rätt mkt så fort det börjar komma ännu fler sådana till landet… Alltså inget att satsa på i dagsläget… :P

AusaBausa
0

#ups nog mitt fel att tråden fattades fel! Håller nog med#7 att halvblod är mest eftertraktade.

Får man fråga #2 o 4 varför inte Kaliber o Stanford i släkten???

Snuttan2
0

Jag har bara mött ett par Stanford hästar och de har varit rätt tråkiga och lika dana allihoppa, rätt hårt präglade ifrån fadern. Bortsett ifrån utséendet och extriören (stora, fuxar, stora tecken och rätt lika i kropparna) så har de varit rätt tråkiga i huvuderna… Är så där riktigt träiga som bara halvblod typ kan bli Generad När man tänker på tråkiga vanliga halvblod tänker jag på den menatlisteten jag sett i de Stanford-avkomor jag sett…

Kaliber känner jag bara en häst efter, men alla hästar jag sett på bild eller annat tycker jag bara har varit extriört felaktiga! Vet inte om det beror på honom eller att bara de med dålig extriör fastnat i mitt huvud, men jag har fått dåligt intryck utav honom därför…

Är ju även om man ser på svenska hästar mkt vanligt förekommande (kanske på lite äldre nu men men), kan vara därför Slo vill slippa undan dem? :p

Kom på att jag inte i inlägg 7 motierade varför halvblod skulle vara den mest lättsålda och eftertraktade rasen, men det kanske inte behövs? ;)

Jill_Niss
0

SkrattandeNejdå, förstod nästan att den är mest eftertraktad. Vill bara höra eran åsikt Flört

Snuttan2
0

Ser man till pengar även så skulle jag tro att fullblod och halvblod är de som ger bäst pengar, om möjligtvis inte special-raser som PRE & friser innan supplyet blir större än the demand… Vad heter det på svenska :p Demand and supply… Alltså just nu är ju friesier och pre ovanliga, finns få av dem och många vill ha dem, men det kommer ju antagligen vända rätt snart och snarare bli så att vi har överskott med hästar utav dem raserna och alldeles för få som vill betala för dem, eller iallafall de summorna…

Halvbloden finns det ju ett stadigt/jämnt demand utav och så länge som man inte avlar fram någon ny ras som vinner hopptävlingarna eller ändrar på hur dressyr döms så att även andra raser har en större chans så kommer nog halvbloden vara den ras som är säkrast att avla på, om man avlar på kvaltiés hästar dvs, att man har bra material och avlar på…  Just nu säljer ju och är svenskt blod otroligt omodern och opoulärt, ska man avla för att sälja för lite mera pengar borde man nog därför satsa på utländska stammar skulle jag tro…

Jill_Niss
0

OKej Glad

[slo]
0

Ja Snuttan, du fick i princip med det jag menade med att jag inte vill ha Stanford… :p

fridak
0

snuttan- utbud och efterfrågan

Asagard
0

Personligen tycker jag marknaden verkar stendöd just nu. Men, det kanske den inte är?? På ponnysidan verkar det vara ganska dött i alla fall. Hur det är på storhästsidan, det vet jag faktiskt inte.

Kanske välja typ ridponny eller Welsh, eftersom de är eftertraktade tävlingsponnyer?!

Snuttan2
0

Welsh är väll ändå inte så pass eftertraktade?

På ponny-sidan så är det ju få som köper ponny efter ras för tävling, utan där tävlar man mer på vad som går/är bra… Så satsar man på ponnyer som bara prestrerar tror jag man skulle kunna få efterfrågan… Tänker på vissa tyska ridponnyer där man mkt hårt avlat på just prestation och därför har väldigt bra ponnyer tex… DE finns det ju efterfrågan på iallafall… (haha, jag är inne på att beundra tyskarna igen :p)

Jill_Niss
0

Okej, så tyska ridponnyer… :) ehmm, är de typ som de svenska i storleken då eller?Glad