Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2643 ggr
carrrrrooooo
0

Tips ang utställning, snälla!:)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu var det längesen som jag skrev ett inlägg här inne.

Nu är det så att jag ska på min första utställning med min häst. (ridtravare)

Så nu behöver jag massa tips! Jag är jätte tacksam för alla tips och ideer som jag kan få!

Jag behöver tex hjälp med:

*Kläder som jag kan ha på mig som hästvisare?, vad tror ni dommarna föredrar?

*Kan man ha ett vanligt träns till hästen(utan nosgrimma)?

* Ska jag rycka manen kort och knoppa hennes man?

* Hur ska jag ha pannluggen på henne?

*Får man göra en inbakad fläta i svansen(altså bara vid svansroten)?

Jag slänger in en bild på min häst så kanske det är lättare för er att svara på mina dumma frågor;)

Som sagt är jag jätte glad för alla tips och ideer som jag kan få:) Och gärna lite tips på vad ni tor att dommarna kommer att tycka om!:)

Tusen
0

Hurvida hästen ska knoppas eller flätas beror lite på vilken ras det är.

Då det gäller "din" ras, ridtravare, brukar man…

•  …ha både manen och svansen oflätade och oryckt. Dvs, manen och svansen är lång, utsläppt och välborstad.
  • Pannluggen som resten av manen dvs välborstad, lång och utsläppt.
  • Du visar din häst i vanligt träns med eller utan nosgrimma. Det är en smaksak bara.
  • Själv klär du dig i diskreta , bekväma kläder så som t.ex jeans och skjorta eller tröja. Gärna långärmat. Ridbyxor går också bra. Själv föredrar jag mörka byxor så domarna bättre kan se hästens ben. Vitt brukar vara bra att undvika då det stör lite vid bedömningen av din häst.
  • Viktigt!! Ha bra och bekväma skor på dig som du kan springa i. Ridstövlar är inte att rekomendera.
Lorita
0

Jag hörde att på kvalité får man inte har ridbyxor så jag skulle undvika ridbyxor och glöm inte hjälm på huvudet det gillar domarna.

Vita byxor mörkblå eller vit tröja är mest rätt och bekväma skor.

Sen träna hästen på att springa och ställa uppsig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

#2 Nu tror jag inte detvar kvalitét hon skulle på utan en helt vanlig utställning för ridtravare. Då är det inte lika hårt.

Alla domare gillar inte vita byxor då de tar uppmärksamheten från hästen. Mörka byxor visar hästen bättre.Glad

Lorita
0

man kan undvika ridbyxor annars säger man att man ska ha motsatt färg på byxorna mot hästens färg, i detta falla vita byxor så domaren ser hästens ben.

Tusen
0

#4 Då har vi hört olika. Men jag tror också det beror på vilken ras man ska visa. Lite olika inom olika raser vad som anses bäst.

Lorita
0

#5 jag brukar ändå ha svart byxor när jag visar eftersom jag har en förmåga att smutsa ner mig Oskyldig

Kimpa
0

färg på byxor beror på vilken ras som sagt. PRE SKA visas i vita byxor med mörk tröja.
Absolut inte i ridkläder av något slag.

Men vitt och svart eller mörkblått gör helhetsintrycket stilrent och snyggt.

Elshira
0

Jag skulle inte visat i ridkläder, jeans är i sådana fall en bättre "nödlösning". Men annars är det snyggt med lite mörkare byxor (svart/blått/brunt) och en ljusare skjorta (vitt eller pastell) gärna med en väst till om man vill få det extra prydligt.

Man brukar säga vita bycor till svarta ben och vice versa så att hästens ben ska synas, själv visar jag dock alltid i svarta byxor/vit skjorta/svart vest.

Ärligt talat tror jag inte det spelar någon större roll från domarens sida, utan är väll mer smaksak.

Vad det gäller hästen så bada gärna hästen så den blir riktigt ren och fin! Du kan använda lite babyolja runt ögonen och mulen för att de ska bli lite mörkare. Pälsglans kan du också ha på om du vill. Har dun häst vita och väldigt smutsiga hovar kan man gnugga dem med tvålad stålull.

Vad det gäller träns så tycker jag nästan alltid man ska ha nosgrimma, annars är det lätt att huvudena ser långa och "hästiga" ut. Se dock till att inte ha den för långt ner bara, ta bort snokremen på ett achenträns så har du en engelsk nosgrimma.

Hakuna matata!

carrrrrooooo
0

åh tack för alla tips och idder:) Jag blev bamse glad.

Jag tänkte nog ha ett par mörka jeans och kanske någon vit tröja? kan det bli bra?

Sen angående manen vet jag inte riktigt för det är ju ridtravarföreningen jag ska visa henne fö och dom vill se förändringen från travare till ridhäst så kanske bättre att knoppa manene? För annars blir ju halsen mykt smalare och ser verkligen ut som en "typiskt travare":p

Okey då blir det träns med nosgrimma:)

Några fler tips på hur man kan "flörta" med dommarna? ;)

Lorita
0

Lär dig springa, hästen ska visas i raskt tempo utan att slå över, det är en konst även att ställa upp hästen snyggt från sidan är inte det lättaste.

Jag var på en visningskurs nyligen och det var många som inte kan springa hästen linkar mer, jag har själv problemet att jag tar i för mycket och då går hästen upp en gångart och det är inte heller bra.

Travare som ridhäst skulle jag knoppa men jag tycker du ska ringa förbundet som anordnar utställningen och fråga vad andra gör.

Elshira
0

#9 Precis som Lorita säger lär dig både skritta och trava på en rak linje och runt runt. Tanken är att hästen ska ta så långa kliv som möjligt och använda bakbenen ordentligt.

En bra tumregel är att de ska ha övertramp, dvs trampa i samma spår eller framför framhovens spår. Hästen ska alltså komma så långt som möjligt med så få steg som möjligt kan man säga ^^ Se till att traven inte blir överilad, lite att jämföra med när hästen är spänd och tar korta snabba steg.

Vad det gäller manen så skulle jag nog också knoppa, läs på hemsidan eller i propositionerna där du hittade utställningen om du kan hitta något. Annars är det bara som Lorita säger, hör med arrangörerna.

Här har jag skrivit upp en artikel om hur man ställer upp hästen, hästen ska stå med den manfria sidan mot domaren så att hon/han kan se halsen ordentligt. Sedan vill man att hästen ska stå "öppet", den första bilden i min artikel står med den "öppna sidan" mot fotografen, och så ska du stå med din häst (fast spegelvänt kan man säga, efter som din häst har manen på andra sidan).

Hakuna matata!

carrrrrooooo
0

tack för era bra tips!:9 Idag var jag ute och tränade henne och testade att ställa upp henne och det gick bra jag lixom gick lite framåt och sen bromsade snabbt upp henne då drog hon bak sitt bakben, sen gäller det bara att hon gör det oxå på tävlingen;)

Hon trampar altid med sina bakben i samma fotspår som hon har haft framfossingarna!=) så det blir inga bekymmer:) sen följer hon alltid mig glatt så det ska nog gå bra att visa henne.. hoppas bara hon inte blir för distaraherad av alla andra hästar.. hon vill ju alltid visa vem som är vackrast och lyfter glatt på svansen och huvudet så hon kommer nog vara super fin:)

Men jag tänkte ha:

Mörka Jeans, en vit långärmad i ganska tunt tyg sen en svart/grå väst över och mina svarta jumpa skor tror ni det blir bra?:)

sen tänkte jag ha en brunt träns på hästen och ett grimskafft med kedja högst upp sen blir det brunt läder som matchar tränset jätte bra:)

sen knoppar jag manen och gör en inbakad fläta i svansen(Bara gögst upp så att svansroten blir fin och framhäver rumpan:)

sen tänkte jag köpa baby olja och smörja in mule och runt ögonen och sen lite pälsglans!:)

Blir den kompinationen bra tror ni, är det något jag bör ändra på?.. Bilder på träning inför utställning kommer innom snar framtid:)

Jag tror det kommer gå bra för min stjärna hon är det finaste som finns tycker jag!:)

Tusen
0

#12 Låter kanon tycker jag! Det enda jag är tveksam kring är den inbakade flätan på svansen. Annars verkar det bra. Lycka till!Skrattande

[Teddy]
0

Grimskaft med kedja skulle jag inte ha.
Det är lättare att få hästen att gå rak om du visar den i tygel. Kedja är mer för hingstar.
Dina kläder låter bra! Glöm inte hjälmen!

En sak som man ofta ser är storbröstade tjejer som visar utan bh. Det tar liksom fokus från hästen…. så en bra sportbh är viktigt!
Om din häst har långt huvud kan det vara klokt att ha en engelsk nosgrimma som liksom delar av huvudet och får det att se kortare ut.

Inbakad fläta i svansen är inte så snyggt på utställning. Men en fint knoppad man är snyggt.

carrrrrooooo
0

Okey tack för era snabba svar:) Då ska jag inte ha fläta. den tar vi bort.. ifs en välborstad "fri" svans kanske är snyggare:) okey då tar jag tyglar..

Tycker ni att jag ska ha brunt träns + bruna tyglar? det kan väl bli snyggt på henne?

Nej absolut jag kommer att vara välklädd! jag tycker själv inte om sånt.. Ifs har jag ändå inget att visa:P

Jag ska fundera på det där med nosgrimma, kanske kan vara klockt ifs för tänk om hon skulle gapa när vi ska visa för dommaren.. (Inte bra) så ska hitta om jag hittar min nosgrimma:) Annar blir det ett svart träns +svarta tyglar om jag inte hittar nosgrimman till mitt bruna träns..

Åh jag är riktigt taggad för det här!:)

Men kommer dom verkligen att tycka det ser bra och snyggt ut med hjälm?

Knoppad man blir det!:) måste bara träna på det!:P just nu har hon ju lång man så måste bara rycka den lite först..

Hur lång man brukar ni ha på era hästar för att få fina knoppar?:)

Kan man typ ha sådan lång man för att få knopparna fina?

(Gammal bild) Jag har bara knoppat en man 1 gång förut men jag har hjälp av stallägaren.. men tänkte att jag skulle skaffa mig lite kött på benen först:) Och det hjälper ni mig med så bra!:)

Så brunt eller svart träns till hennes mörka päls?

Tacksam för svar och hjälp det vet ni!:)

[Teddy]
0

Ett mörkbrunt träns till din häst tror jag blir snyggt.

Ang manen så kan du väl provfläta några ggr. Ha INTE i pälsglans i manen!!! Då glider bara taglet iväg och det går inte att få ihop flätorna. Eftersom travare ofta har tunn och lång man, så korta den inte för mycket innan du flätar.

Mer och mer påpekar domarna om hjälm. Det finns förslag på att göra det obligatoriskt, men vissa rasmänniskor tycker inte om förslaget.
De som visar halvblod har alltid hjälm, det ser både snyggt och säkert ut.

Utställning är jättekul! Var ska du visa din?

Lorita
0

Man kan ta gel i manen så flätorna håller bättre Flört

carrrrrooooo
0

Okey jag kan ta bild med det bruna och det svarta så får ni se vilket som blir snyggast!:)

min tös har rejäl tjock man, den senaste bilden har manen delat sig så hälften av allt ser man inte!:O Så tunna ur tror jag jag måste göra annars kommer ju knopparna bli bamse tjocka.

Nej pälsglans ska jag inte ha i manen..

Okey då sak jag även packa ner hjälmen!:)

jag ska åka till strängnäs och ställa ut henne på ridtravardagen som är den 29 Maj:) vi ska vara med på utställningen och löshoppningsvisningen!=)

carrrrrooooo
0

#17 smart tips;) men flätorna kan jag väl göra kvällen innan och sen rulla upp dom på morgonen innan vi åker?:)

Jag slänger in en bild så kanske ni kan ge förslag på hur mycket jag kan korta hennes man?

(Ny bild) OBS Manen ligger lite konstigt på den bilden:P men denna längd har jag iaf på hennes man..

Elshira
0

#19 Jag tror nog det är bäst om du gör dem på morgonen (ja när det är utställning får man gå upp tidigt!), annars är det nog lätt att en del hår åker ur och de blir som lite "ludna".

Du kan blöta manen lite lätt så blir det lättare att fläta den :) Och som redan sagt, ska du ha knoppar så ha inte på pälsglans i manen!

Hakuna matata!

carrrrrooooo
0

#20 okey då får jag träna massor innan så det inte tar flera timmar på morgonen;)

Men vad tycker du om längden på hennes man man måste väl iaf korta minst 5 cm?

Lorita
0

#21 var inte för nervös bara det går som det går och hästen du har i snöret är lika underbar före som efter, en utställning är alltid bara för att det är kul Flört

carrrrrooooo
0

#22 jo absolut:)

Jga älskar henne lika mycket, jag ser det mest som lek men vill ändå såklart att hon ska glänsa och vara fin:) det är ju bara vår andra tävling som vi åker på så jag tar det inte på för fullt allvar utan vill att hästen och jag ska få mer erfarenhet av tävlingar:)

Lorita
0

#23 det är ingen tävling det är en utställning tänk på det, det gör möjligheten att plocka poäng större Flört

Jag äskar att ställa ut men jag tävlar inte jag visar mina häst/hund för bedömning, plats spelar ingen roll för mig men vad domaren skriver om min älskling är viktigt både det som är bra och det som är mindre bra. Jag tror det som är mindre bra är viktigt för vet jag det så vet jag hur jag ska träna för att undvika skador mm

Jag ställer ut för att bli en bättre hästägare helt enkelt Skrattande

Mangis
0

Jag är både ordförande i Svenska Ridtravarförbundet och tävlingsledare för Ridtravarens Dagar 2010. Jag har visat hästar på nästan alla våra utställningar så jag ska nog kunna svara på de flesta frågor.

• Flätat eller oflätat har ingen betydelse alls enligt vårt TR. Men man får såklart inte använda löshår. :-) Det är tillåtet att fläta även svansen. Anders Jernerot som dömer tittar bara på exteriör, inte flätning. Men prydlighet ger ju ofta tydlighet både på gott och ont.
  • När det gäller ridtravartyp så är det muskelsättningen som bedöms. I övrigt gäller samma exteriöra bedömning som för alla andra raser - en hållbar exteriör. Allt står i TR som du kommer åt när du fått tillbaka din inloggning.
  • Hjälm är tillåtet. Jag visar alltid i hjälm och jag har tagit priset för bästa visare varje gång jag varit med så det påverkar inte domarens bedömning av visaren.

Vi ses om en månad lite drygt!